Forsøk med kortere mesketid 60 min vs 20 min

Et fullskalabryggeri bruker mye lengre tid mellom stegene enn det vi gjør, så det er ikke sammenlignbart. Den totale mesketiden blir langt over 60 minutter.
Mja, det er jo helt sant... Her gikk det for fort i svingene o_O Klarer de å heve tempen 1° i minuttet da, tror du?
 
Det er vel ikke fryktelig uventet at du får nesten full effekt etter 20 minutter. Palmer referer et laboratorieforsøk som ga 80% av forventet utgjæring av total ekstrakt etter 15 minutter, mot 90% maks etter en time. Utbyttet steg med bare en prosent, fra 79 til 80% på samme tid. (HtB, side 255-256)

Du får altså ikke så veldig mye gevinst i form av utbytte ved å forlenge tida, men gjærbarheten øker noe mer, fordi den ekstra tida gir beta-amylase og limit dekstrinase tid til å redusere dekstriner til gjærbart sukker. Og det passer med resultatet av exbeerimentet. At forskjellen ikke blir merkbar på et øl som ender opp på 1.007 fra 1.047 og et som ender på 1.010 fra 1.045, overrasker meg heller ikke.

Det som er interessant er forskjellen i klarhet. Og noe sier meg at det kanskje kunne blitt merkbare forskjeller i smak, også, om testen hadde foregått etter at ølet hadde vært lagret en tid.

Jeg føler meg i alle fall overhodet ikke fristet til å teste dette sjøl.
 
Tilbake
Topp