Forsøk med S-04 stanset opp

Grevling

Norbrygg-medlem
Vel. Brygget en Cream ale sist fredag. Har hatt mulighet til å gjære under trykk et par år, men har brukt det mest til karbonering så langt. Har anskaffet en Fermzilla i tillegg til unitank fra SS som jeg har fra før, mest for å ha noe som kan rengjøres litt lettere når tiden ikke strekker til. Tenkte jeg skulle gjøre et eksperiment på å gjære under relativt høyt trykk fra start til mål, og se hva dette gjorde med resultatet på S-04. Alt gikk som planlagt. OG 1.050. Tilførte oksygen med stein og pitchet 2 pk. S-04 på 15 grader.

Karet ble plassert på et kjølig rom, og planen var å holde det mellom 15-16 et par dager. Øke til ca. 17 og la det gjøre nesten ut. Heve til 20 et par dager og så CC. Planen var 14 psi (bortimot 1 bar) fra start til mål. Tok ca. ett døgn før gjæringen kom i gang, men etter det gikk det fint i 4 dager. På tirsdag var det dønn stopp på 1.022 (57% utgjæring). Har forsøkt å øke temp til 20 allerede nå, og virvle opp gjæren som nå ligger klistret i bånn. Vet at trykk kan hemme gjærens evner til reproduksjon noe, og derfor pitchet jeg 2 pakker. Har eksperimentert med dette en gang før med fersk gjær og starter, og da var det ingen problemer med å gjære ut.

Spørsmålet er da: Er det noen som har erfaring med laber utgjæring på S-04 eller har tips for å få den ut av dvale? Repitch et alternativ? Fjerne alt trykk og se om det påvirker gjærens evne til å våkne opp igjen? Andre innspil?
 
Ja. Enig i det. Glemte vel å skrive at dette var en 23 l batch. 2 pk. skulle da være en overpitch med ca. 50 mrd celler, men mulig det kan ha blitt litt lite uansett med de forutsetningen jeg ga den. Fermentis operer med 15-20 grader som temp. ser jeg. Uansett litt snålt at den stopper helt opp på 17-18 grader etter et forutgående normalt gjæringsforløp. Hvis jeg ikke får den i gang igjen ender jeg vel med en litt tung lettøl, og en ekstra erfaring med S-04 om ikke annet.
 
Jeg har null erfaring med å gjære under trykk, men S-04 er virkelig en av arbeidshestene som aldri har sviktet meg. Jeg har gjæret den ved 16-18 grader, og ikke hatt noe problemer, men det skal sies at når jeg sier 16-18 grader, så er det omgivelsestemperatur, og gjæren har nok dratt det et par grader varmere under stormgjæring som altså skjer ved 16 graders omgivelsestemperatur. Jeg har typisk pitchet en pakke i 12-15 liter uten å ofre over/underpitching en tanke, også ved sterkere øl opp mot 8%.

En egenskap ved S-04 er at den bunnfeller raskt når den er ferdig, slik at du tidlig får ganske klart øl. Det som kan ha skjedd hos deg er at det etter stormgjæring akkurat har bikket under bunnfellingstemperatur (det kommer jo litt an på hvordan du regulerer temperaturen), og at gjæren da nettopp har gjort dette. Den kan da være litt krokete å få i gang igjen, vil jeg tro, siden den nærmest er limt til bunnen, men om du har hevet temperaturen og fått tilstrekkelig av den i suspensjon igjen, så vil den vel starte opp dersom det er sukkerarter der fortsatt som den kan spise.

Hva er maltbasen her og hvilken temperatur mesket du på?
 
Maltbasen er:
3 kg Pilsen
1,3 kg pale ale
300 g flaket havre
80 g hvetemalt
30 g vienna

De to siste var rester jeg ville få brukt opp. I tillegg gikk det100 g kandisert sukker i kok

Mesket høyt på 67 grader en time og utmesk på 78. Estimert FG 1.010.

Ikke utenkelig at den har bikket under på temp. som du sier. Jeg har vanligvis temp. kontroll med glykol, men denne gangen kjørte jeg uten, og har justert temperaturen i rommet med åpning/likking av vinduer og dører. HAr en Tilt liggende oppi, så har brukbar kontroll, men det kan selvsagt ha kommet en dip i temp. ila. natten som har sendt den til bunns. Får fortsette å virvle litt på karet. Det står vertfall under trykk, så lite sjans for å dra inn noe oksygen, så da kan jeg sikker være litt mer "brutal" for å få den løs fra bunnen.
 
Tilbake
Topp