Forsøk på Best Bitter - ønsker tilbakemelding/råd/tips

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Hei!

En av mine medbryggere savner sin Yorkshire Bitter fra sin studietid i England. Vi vil derfor prøve å brygge noe som ligger tett opp til definisjonen av en slik øltype (http://www.bjcp.org/2008styles/style08.php - se 8B. Special/Best/Premium Bitter). Han har funnet fram til denne oppskriften som et eksempel: http://www.grouprecipes.com/35774/english-yorkshire-bitter-best-special10-gallon-batch.html
Noe av det jeg synes er vanskelig er å vite hvilke råvarer som er "kompatible" med hverandre - det er jo ikke alt vi får fatt i av råvarer uten å måtte bestille fra både her og der med de fraktutgiftene det medfører. Vi tenkte derfor å prøve å sette sammen en oppskrift basert utelukkende på malt, humle og gjær som vi kan få fatt i hos www.vestbrygg.no (som jeg kjører forbi hver dag).

Det jeg har kommet fram til foreløpig er følgende oppskrift:

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L):          23.0
Total Grain (kg):        5.000
Total Hops (g):          90.00
Original Gravity (OG):    1.047  (°P): 11.7
Final Gravity (FG):      1.012  (°P): 3.1
Alcohol by Volume (ABV):  4.62 %
Colour (SRM):            13.1  (EBC): 25.8
Bitterness (IBU):        35.4  (Tinseth)
Brewhouse Efficiency (%): 70
Boil Time (Minutes):      60

Grain Bill
----------------
3.700 kg Maris Otter Malt (74%)
0.900 kg Amber Malt (18%)
0.400 kg Crystal 150 (8%)

Hop Bill
----------------
50.0 g * Fuggles, 4,73 Pellet (4.7% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (2.2 g/L)
40.0 g * East Kent Golding, 5,9 Pellet (5.9% Alpha) @ 10 Minutes (Boil) (1.7 g/L)

Misc Bill
----------------
1.0 g Irish Moss @ 15 Minutes (Boil)

Single step Infusion at 66°C for 60 Minutes.
Fermented at 18°C with Danstar Nottingham

-----------------------------------------------------

Følgende hensyn er forsøkt tatt:

- Bruke en typisk engelsk gjær
- Bruke engelske humletyper - vestbryggs alfasyreprosenter er lagt inn i bryggeprogrammet
- Bruke malttyper angitt som eksempler i style guiden ...
- Typeriktighet med tanke på farge (6 - 18 SRM) og IBU (30 - 50) - vestbryggs fargeangivelser på malten er lagt inn i bryggeprogrammet

Flere ting som jeg er usikker på:

Vi skal brygge på Beer Brew 30 (dette blir vårt andre brygg på denne. Det første brygget på BB30 vil være de ingrediensene og oppskriften som fulgte med BB30 fra leverandøren, men det har vi ikke brygget ennå). I bruksanvisningen som medfølger der fyller man BB30 med 3/4 vann til mesking (tilsvarer 24 liter) og så skal man skylle med 7 liter. Bruker ellers noen defaultverdier i programvaren (Brewmate) jeg bruker (fordampning under koking = 10%, tap under kjøling = 4%) og skal da teoretisk sett ende opp med 23 liter i gjæringsbøtten. Synes det virker mye å miste 4% under kjøling - det tilsvarer jo 1 liter vørter ...?

Foruten malt- og humlesammensetning og kokeskjema generelt, lurer jeg på en del ting:

1) Meskevannvolum: Mesking i 24 liter og skylle med 7 liter - høres det sånn noenlunde fornuftig ut?
2) Mesketemperatur (66 grader)? Har forstått det slik at høyere mesketemperatur gir mer ikkegjærbare sukkerarter i vørteren slik at ølen blir søtere. Prøver med 66 grader å sikte inn på et ikke altfor tørt øl ...
3) Skyllevanntemperatur: Hva slags temperatur bør skyllevannet ha? BB30-bruksanvisningen sier ca. 80 grader
4) BB30-bruksanvisningen sier en skal sirkulere mesken i en time på 80 grader (etter å først ha mesket i 1 time). Jeg ser at dette såvidt er diskutert allerede i tråden http://norbrygg.no/forum/index.php?action=search2 - men jeg finner ikke noe klart svar på om dette er fornuftig/nødvendig ...? Holder det med 10 minutter? Mener å ha lest at en absolutt ikke bør ha mer enn 80 grader da det kan gi uønskede resultater (klarer ikke å finne igjen hvor jeg leste om dette) - bør man meske ut på noen grader under dette (f.eks. 78) for å være sikker på å ikke kommer over 80 - eller "er det ikke SÅ nøye")?

Dette er mitt første forsøk på å sette sammen en allgrain-oppskrift på egenhånd, så for all del: ikke spar på skytset i tilbakemeldingene!  :)

mvh.
Øystein
 
Oppskriften synes jeg ser veldig bra ut! Nottingham er en ganske ren gjær, og gir ikke så mye karakter som fks. WLP002, WLP013 eller WLP005, men synes selv den gir helt grei øl.

BeerBrew-30 må noen andre uttale seg om; Men 24 liter til mesking av 5 kg malt er veldig mye vann pr kg. malt! Britiske bryggere bruker ofte en såkalt "Stiff mash" på engelsk bitter, og dette sies å spille en rolle for smaken. Kanskje rundt 2 liter vann pr kilo malt er midt i blinken for mesking av engelsk bitter.
 
Er ambermaltet fra Thomas Fawcett? I så fall er det veeeldig mye for en best bitter. Jeg ville ikke brukt mer enn maks 150 g i et slikt øl... Jeg bruker 100 g i min ordinary.
 
Gahr skrev:
Er ambermaltet fra Thomas Fawcett? I så fall er det veeeldig mye for en best bitter. Jeg ville ikke brukt mer enn maks 150 g i et slikt øl... Jeg bruker 100 g i min ordinary.
Oi, enig! For en eller annen grunn tenkte jeg 90 gram Amber...
Men da må du sikkert øke andelen pale-malt litt. Til 4.5 kg for eksempel.
 
Med utgangspunkt i 1 stk brygg på BB30 ville eg nok berekna nærare 15 % tap under kok og 5 % tap under kjøling. Med effektregulator som Dag anbefalte under erfaringar med BB-tråden (på veg i posten) så kan ein sikkert redusere tap under kok til det meir normale 10 %.
 
Først: Takk til alle for konstruktive tilbakemeldinger!

@Erlendso: Forvirrende dette med mengde meskevann og skyllevann. Jeg ser det er stor variasjon i hvor hvilket forhold folk benytter. Har søkt og lest rundt omkring på forumet og bare i denne tråden http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7310.0/all.html varierer det 4,8 liter pr kg malt til 4 liter pr. kg malt og kun 1 liter til skylling.

Ser ellers i andre innlegg at en ofte bruker 2-3 liter per kg malt.

Jeg vil kanskje tro at optimal mengde meske-/skyllevann vil avhenge av hvordan man mesker (kjøleboks, Speidel, BeerBrew 30 m.v.). Hvor bredt meskekaret er, er kanskje av betydning? Om man sirkulerer under mesking eller bare setter lokket på en time, er kanskje også av betydning? Er dette et felt av bryggingen der en bare må prøve seg fram på det utstyret man har? :)

@Gahr: Det er Thomas Fawcett, ja. Jeg tok utgangspunkt i det jeg leste på http://www.bjcp.org/2008styles/style08.php men der står det jo svært lite om mengdeforhold :)

Endrer dette og ender da opp med

4.450 kg Maris Otter Malt (89%)
0.400 kg * Crystal 150 (8%)
0.150 kg Amber Malt (3%)

Dette reduserer bitterheten bare marginalt ned fra 35,4 til 34,7 ...

@FrodeSy: Justerer da opp til 15% tap under under koking. Tap under kjøling får jeg ikke justert i programvaren, men det er en marginal differanse.


-----------------

Er fortsatt forvirret over dette steget i "bruksanvisningen" til BB30 om å sirkulere mesken på 80 grader i en time. Jeg får ikke dette til å stemme med det jeg mener oftest å ha lest tidligere (meske i 60-90 minutter og så meske ut på ca. 78 grader i 5-10 minutt). Meninger om dette?
 
Det holder med 10 min. på 78 C. Ingen anelse hvorfor instruksjonsmanualen til BB30 sier en time på 80 C, men det er helt unødvendig, og i verste fall skadelig for ølet.
 
Erlendso skrev:
En grei regel: 2.2 liter vann pr kilo malt til mesking. Skyllevannet = Bryggets ferdige volum.

Siden BB30 har ganske mye dødrom utenfor maltrøret må man bruke mye mer enn 2.2 liter vann per kilo malt. Man må nok opp i en 15-18 liter for at vannet i det hele tatt skal rekke opp til toppen av mesken i maltrøret. Jeg har brukt 20 liter vann til mesking på mine brygg med omtrent 5kg malt.

Jeg vil også anbefale å sirkulere vørter forholdvis hyppig pga. stor temperaturvariasjon mellom topp og bunn på BB30. Bare ikke sirkuler så mye at vannstanden i maltrøret blir vesentlig høyere enn vannstanden utenfor, da dette presser mesken sammen og man fort ender med tilnærmet stuck mash.
 
:skitbra: :skitbra: :skitbra:

@Gahr: Betryggende - da sparer vi tid og :)

@Erlendso: Det ga det hele mer mening. Satser på 20 liter da! Vi tenker å sirkulere under hele mesketiden ja.

Tusen takk for råd og vink - dere er supre! Nå må jeg bare få unna et ekstraktbrygg, deretter en pale ale (ingredienser/oppskrift som fulgte med BB30) og så skal det bli bitterbatch når vi får samlet troppene!
 
Ørnegård skrev:
Hei!

En av mine medbryggere savner sin Yorkshire Bitter fra sin studietid i England. Vi vil derfor prøve å brygge noe som ligger tett opp til definisjonen av en slik øltype (http://www.bjcp.org/2008styles/style08.php - se 8B. Special/Best/Premium Bitter). Han har funnet fram til denne oppskriften som et eksempel: http://www.grouprecipes.com/35774/English-yorkshire-bitter-best-special10-gallon-batch.html
Noe av det jeg synes er vanskelig er å vite hvilke råvarer som er "kompatible" med hverandre - det er jo ikke alt vi får fatt i av råvarer uten å måtte bestille fra både her og der med de fraktutgiftene det medfører. Vi tenkte derfor å prøve å sette sammen en oppskrift basert utelukkende på malt, humle og gjær som vi kan få fatt i hos www.vestbrygg.no (som jeg kjører forbi hver dag).

Det jeg har kommet fram til foreløpig er følgende oppskrift:

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L):           23.0
Total Grain (kg):         5.000
Total Hops (g):           90.00
Original Gravity (OG):    1.047  (°P): 11.7
Final Gravity (FG):       1.012  (°P): 3.1
Alcohol by Volume (ABV):  4.62 %
Colour (SRM):             13.1   (EBC): 25.8
Bitterness (IBU):         35.4   (Tinseth)
Brewhouse Efficiency (%): 70
Boil Time (Minutes):      60

Grain Bill
----------------
3.700 kg Maris Otter Malt (74%)
0.900 kg Amber Malt (18%)
0.400 kg Crystal 150 (8%)

Hop Bill
----------------
50.0 g * Fuggles, 4,73 Pellet (4.7% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (2.2 g/L)
40.0 g * East Kent Goldings, 5,9 Pellet (5.9% Alpha) @ 10 Minutes (Boil) (1.7 g/L)

Misc Bill
----------------
1.0 g Irish Moss @ 15 Minutes (Boil)

Single step Infusion at 66°C for 60 Minutes.
Fermented at 18°C with Danstar Nottingham

-----------------------------------------------------

Følgende hensyn er forsøkt tatt:

- Bruke en typisk engelsk gjær
- Bruke engelske humletyper - vestbryggs alfasyreprosenter er lagt inn i bryggeprogrammet
- Bruke malttyper angitt som eksempler i style guiden ...
- Typeriktighet med tanke på farge (6 - 18 SRM) og IBU (30 - 50) - vestbryggs fargeangivelser på malten er lagt inn i bryggeprogrammet

Flere ting som jeg er usikker på:

Vi skal brygge på Beer Brew 30 (dette blir vårt andre brygg på denne. Det første brygget på BB30 vil være de ingrediensene og oppskriften som fulgte med BB30 fra leverandøren, men det har vi ikke brygget ennå). I bruksanvisningen som medfølger der fyller man BB30 med 3/4 vann til mesking (tilsvarer 24 liter) og så skal man skylle med 7 liter. Bruker ellers noen defaultverdier i programvaren (Brewmate) jeg bruker (fordampning under koking = 10%, tap under kjøling = 4%) og skal da teoretisk sett ende opp med 23 liter i gjæringsbøtten. Synes det virker mye å miste 4% under kjøling - det tilsvarer jo 1 liter vørter ...?

Foruten malt- og humlesammensetning og kokeskjema generelt, lurer jeg på en del ting:

1) Meskevannvolum: Mesking i 24 liter og skylle med 7 liter - høres det sånn noenlunde fornuftig ut?
2) Mesketemperatur (66 grader)? Har forstått det slik at høyere mesketemperatur gir mer ikkegjærbare sukkerarter i vørteren slik at ølen blir søtere. Prøver med 66 grader å sikte inn på et ikke altfor tørt øl ...
3) Skyllevanntemperatur: Hva slags temperatur bør skyllevannet ha? BB30-bruksanvisningen sier ca. 80 grader
4) BB30-bruksanvisningen sier en skal sirkulere mesken i en time på 80 grader (etter å først ha mesket i 1 time). Jeg ser at dette såvidt er diskutert allerede i tråden http://norbrygg.no/forum/index.php?action=search2 - men jeg finner ikke noe klart svar på om dette er fornuftig/nødvendig ...? Holder det med 10 minutter? Mener å ha lest at en absolutt ikke bør ha mer enn 80 grader da det kan gi uønskede resultater (klarer ikke å finne igjen hvor jeg leste om dette) - bør man meske ut på noen grader under dette (f.eks. 78) for å være sikker på å ikke kommer over 80 - eller "er det ikke SÅ nøye")?

Dette er mitt første forsøk på å sette sammen en allgrain-oppskrift på egenhånd, så for all del: ikke spar på skytset i tilbakemeldingene!  :)

mvh.
Øystein

Ble den bra?
 
Vi satte den 12 febr og flasket den 22 febr. Vi smakte på den før flasking - og av våre seks brygg var dette den som smakte minst godt før karbonering  :jaha:

Har lagt påminnelse i kalenderen min på et tidspunkt hvor den har havnet i kjøleskapet - skal få gitt en tilbakemelding da :)
 
Ørnegård skrev:
Vi satte den 12 febr og flasket den 22 febr. Vi smakte på den før flasking - og av våre seks brygg var dette den som smakte minst godt før karbonering   :jaha:

Har lagt påminnelse i kalenderen min på et tidspunkt hvor den har havnet i kjøleskapet - skal få gitt en tilbakemelding da :)

Takker
 
Denne ble prøvesmakt i går. Vi har ikke satt mange brygg enda (3 ekstrakt og 4 allgrain), men dette var sannsynligvis vår beste sålangt. Den hadde masse fylde, passelig sødme, rikelig med humlesmak og passe bittert!  :namnam:

Anbefales!  :ilike:
 
Ørnegård skrev:
Denne ble prøvesmakt i går. Vi har ikke satt mange brygg enda (3 ekstrakt og 4 allgrain), men dette var sannsynligvis vår beste sålangt. Den hadde masse fylde, passelig sødme, rikelig med humlesmak og passe bittert!  :namnam:

Anbefales!  :ilike:

Snu deg vekk, vi skal stjele denne oppskriften  :angel: :angel:
 
Supert!

Artig hvis vi får høre hvordan det ender og om du eventuelt har gjort noen endringer. Vi tenker å lage denne igjen men som nevnt har vi ikke satt så mange brygg enda så det er litt andre typer øl vi må sette først. Vi har ikke diskutert hva vi evt. skulle justere på denne enda.
 
Ørnegård skrev:
Supert!

Artig hvis vi får høre hvordan det ender og om du eventuelt har gjort noen endringer. Vi tenker å lage denne igjen men som nevnt har vi ikke satt så mange brygg enda så det er litt andre typer øl vi må sette først. Vi har ikke diskutert hva vi evt. skulle justere på denne enda.

Skal få rapport :)
 
Tilbake
Topp