Forstår ikke fargen.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Brygget en kølsch. Maltbase til 25 liter: 5.7 kg pilsnermalt (2 ebc) + 0.6 hvetemalt (4.7 ebc). Stått en uke på flaskekarbonering. Dette er da feil farge?! Brygget med ordinært BIAB-oppsett. Svidde ikke mesken. Har jeg fått feil varer?
20161116_231455.jpg
 
Syns fargen virker snål, sjøl om ølet er uklart pga. gjær i suspensjon. Jeg har hatt uklart øl med bare pils som base, og det blir mye lysere enn det der. Kan hvetemalten gjøre så mye forskjell?
 
Holder en knapp på oksydering, eller at det har noe med den klare flasken å gjøre. Lyseksponering feks. Sistnevnte er jo lett å sjekke ved å åpne en annen flaske.
 
Veldig mange av mine øl blir også slik. Jeg brygger stort sett med 50/50 pils/hvete i en speidel 20. Med vanligvis 90 min boil. Og jeg får jevnt relativt mørkt øl av omtrent tilsvarende farge. Lurer på om det er hvetemalten, jeg. For når jeg brygger med pale og pils så blir fargen overhodet ikke slik.
 
Hvis alt skyldes oksidasjon, er trolig ølet totalt udrikkelig.
Stemmer også for feilleveranse
 
Er i dialog med forhandler, som tok saken seriøst med en gang. Er ikke akkurat Syriakrise, men er jo litt surt å ha litervis med mørkebrun kølsch. Litt arbeid er det jo.
 
Det er Vestbrygg som er min forhandler. Siden den mest plausible forklaringen er at de har gjort en feil når de har hentet/kvernet bestillingen, betaler de ingrediensene til nytt brygg.

Brygget er førøvrig forfulgt med mystiske anomalier - etter to ukers varm flaskekarbonering, er det kun ørsmå tilløp til kullsyre. 5.5% og 6 gr/l sukker.
 
Det er Vestbrygg som er min forhandler. Siden den mest plausible forklaringen er at de har gjort en feil når de har hentet/kvernet bestillingen, betaler de ingrediensene til nytt brygg.

Brygget er førøvrig forfulgt med mystiske anomalier - etter to ukers varm flaskekarbonering, er det kun ørsmå tilløp til kullsyre. 5.5% og 6 gr/l sukker.

Hadde Vestbrygg noen formening om hva som kunne ha gått galt?
Mulig jeg foregriper begivenhetene litt nå, men i går kokte jeg det som skulle være en blonde ale med følgende maltsammensetning, kjøpt og kvernet på Vestbrygg:

4 kg Pilsner Malt
780 g Hvete
260 g Caramalt

Under koking reagerte jeg på at ølet så veldig mørkt ut for en blonde, men det kan jo være at det har med humlepellets å gjøre (?)
Dette er mitt andre brygg så jeg er jo småforvirret over det meste - kanskje det lysner når maltrester etc. bunnfeller?
Smakte på vørteren ifm siste SG måling og kunne ikke kjenne smak av noe svidd..
 
Hadde Vestbrygg noen formening om hva som kunne ha gått galt?
Mulig jeg foregriper begivenhetene litt nå, men i går kokte jeg det som skulle være en blonde ale med følgende maltsammensetning, kjøpt og kvernet på Vestbrygg:

4 kg Pilsner Malt
780 g Hvete
260 g Caramalt

Under koking reagerte jeg på at ølet så veldig mørkt ut for en blonde, men det kan jo være at det har med humlepellets å gjøre (?)
Dette er mitt andre brygg så jeg er jo småforvirret over det meste - kanskje det lysner når maltrester etc. bunnfeller?
Smakte på vørteren ifm siste SG måling og kunne ikke kjenne smak av noe svidd..
Humle avgir vel ikke særlig med farve. Nå er det riktig nok litt caramalt i denne, men ikke så mye at det burde avgi alt for mye farve - forutsatt at det ikke er av den mørke typen? Uansett forandrer faktisk farven seg under gjæringa også, når proteiner og andre partikler bunnfeller, slik du er inne på.
 
Det er ett eller annet kødd en eller annen plass. Nytt øl med "feil farge".
Brygget en Saison med 6.2 kg pilsner og 1.5 kg hvete og den ser slik ut:

20170223_201242.jpg

Slik skal det ikke se ut. Formildende omstendigheter: Ølet har stått varmt til karbonering i 3 uker (ikke satt kaldt ennå), så den har ikke bunnfalt helt, og har brukt wlp400, noe som gjør den litt uklar. Men det er ikke forklaring god nok.

Har brygget mye øl med pils og hvete og wlp400, men finner ikke noe systematikk. Av og til blir det glassklart og lyst, av og til mørkt... @Per Buer sier at hans øl ofte blir relativt mørke med 50/50 pils og hvete og 90 min kok, men mine blir altså av og til mørke og av og til helt lyse !?.

Det er særs irriterende og ønsker å komme til bunns i dette og tar i mot alle innspill som finnes.

Mulig forklaringer jeg kommer på i farten, med kommentarer:

- Mesken har svidd seg (virker feil, bruker samme meske/koketeknikk hver gang)
- Oksydering (dette skjer så og si kun med lavhumlete øl, så lite trolig)
- Feil hos leverandør (Mulig, men ikke trolig. Har engang bestilt malt til to øl, med helt lik maltbase, der ene blir mørk og annen blir lys...)
- Karbonering (Her kan det være noe jeg ikke vet om, men virker tvilsomt)
- Sporadisk fargeblindhet (njæ)

Hva ellers?
 
Tilbake
Topp