Første alenebrygging gjennomført

tfheen

Administrator
Jeg har ikke mulighet til å være med på fellesbryggingen av juleøl og snek meg til en kjapp liten bryggesesjon i dag. Dog, så veldig liten ble den ikke. Bryggedagen startet 0830, vann ble satt på og jeg konstaterte at jeg kun hadde med aromahumle, ikke bitterhumle. Heldigvis så tar det litt tid å varme opp rundt 50 liter vann, så en kjapp liten tur senere hadde jeg hentet litt humle og en farris.  (Man var jo på oslomesterskapet i går..) Mesking gikk greit, fikk rimelig bra utbytte siden jeg skulle bruke noe maltekstrakt jeg har hatt stående en stund. Kunne spart litt tid på meskingen, jeg endte med å holde den på 65°C litt lenge. Ingen katastrofe, bare litt bortkastet tid. Dro den opp mot 75°C og skyllet med vann på rundt 77°C.

Koking tar tid, særlig når man hiver oppi noen kg med relativt kjølig maltekstrakt som stjeler varme, Jeg stakk ut og fanget noe mat mens det kokte opp, med det resultatet at det kokte bittelitt over. Sånt skjer. Videre var det humle som skulle oppi, litt mer koking før det var tid for nedkjøling. Kjøespiralen er veldig fin og effektiv (drøye 50l fra kokende til rundt 20°C på rundt 20 minutter), men den lager ikke skikkelig dragsug så humlen tusler litt hit og dit.

Til slutt var det gjærtilsetning og putte på gjæringsfat. Står i kjølerommet, merket med mitt navn og dato. Helt, helt til slutt var det vasking.

Alt i alt gikk det rimelig greit. Åtte timer fra jeg gikk inn døren til jeg gikk ut. Jeg har gjort så godt jeg kan med rydding og vasking og slikt, men om det er noe som ikke er helt i orden så vil jeg veldig gjerne ha beskjed. Selve bryggeriet er jo knallgodt, veldig godt å jobbe på, fint med pumpe og store kar og slikt. Veldig godt fornøyd der, flott innsats fra alle som har bidratt med fiksing.

Av ting som godt kan fikses på noterte jeg meg:
- Ingen svarte plastsekker (som jeg fant).
- Vekten er litt humørsyk og må skrus på ved å ta ut og sette i batteriene. Det virker, men er litt suboptimalt. Jeg kunne godt tenke meg en vekt som takler mer enn 3kg også, men det var i dag fordi jeg trengte å måle opp en del kg maltekstrakt.

Jeg tror også jeg klarte å glemme å stoppe stoppeklokken, men det skal brygges i morgen har jeg forstått, så den tømmer seg vel neppe helt for batteri før den tid. Beklager dette.
 
Det skal være svarte søplesekker der, men vi bruker vel såpass mange at vi kunne kjøpe inn en container.
 
Jeg prøvde å trykke på den lille biten man trekker ut (den med skjermen på), men fikk det ikke til å virke.
 
Tilbake
Topp