Første all-grain

God kveld, alle samme. I morgen er det tid for å ta møydommen, da skal jeg brygge mitt første all-grain brygg. Det er planlagt en hefeweizen.

Jeg har laget en to-liters starter av WLP300 som står og godgjør seg nå :) Jeg har egentlig alt jeg trenger, både utstyr og råvarer, men jeg har ingen oppskrift. :p Jeg har kjøpt tre kilo av tysk hvetemalt og pilsnermalt, samt tettnang humle. Det skal etter planen bli 25 liter liter vørter. (har ikke tenkt å bruke alt)

Er det noen der ute som har en god oppskrift? Forholdt meg i utgangspunktet til en gangske omfattende tråd på et amerikansk forum, men finner den ikke igjen. Er det noen som har en link til denne? Er det ellers noen tips dere har til meg før jeg starter? Brygger BIAB i en 36 liters kjele.

Tusen takk til alle på forumet for all den informasjonen dere har gitt allerede. Kudos! :)

Vel, 3 kilo av hver på 25 liter høres passelig ut for en weizen på rundt 5% alkohol. Av humle får du regne ut hvor mye du trenger for mellom 10-15 IBU og tilsette. Jeg tipper rundt 15-20 gram på 60 minutter. Tilsvarende mengde kan tilsettes på 20 minutter om du ønsker, men er ikke nødvendig. Weizen er egentlig veldig enkelt :)

Og har du muligheten til det, bør du gjære det på ca. 17 °C (temp i ølet, ikke i luften rundt).

Hmm 17grader på den gjær ?

pleier å ha den på 20 jeg ... Men tips notert! det blir en dobbelbatch med weiss til nestehelg! :)

Har brygger et par hveteøl og 17 grader synes jeg ble best resultat av.  Synes ved høyere temp at banan smaken dominerer for mye

Ta gjerne litt forhåndsregler da WLP300 er litt lumsk!
Blowoff tube er en fin ting!

Selv med 10-15 cm headspace i gjæringsdunken opplevde jeg at 2-3 liter forsvant gjennom gjærlåsen!

Takk for alle tips! :) Har et gjesterom jeg gjærer på, så skal prøve å holde tempen slik at det ligger rundt 17. Er det slik at temperaturen har størst betydning for smaken under stormgjæringa? Lagde en wit her sist som ble gjæret på alt for høy temp (ca 22 i rommet), og tror det er en av grunnene til at ølet smaker som det gjør.

Jeg tenkte kanskje jeg skulle dele vørteren og gjære i to bøtter for å unngå at det går over, har lest at man burde ha minst 30% "deadspace". Tror dere det er nødvendig?

Og en siste ting, planen var å brygge idag men syntes ikke det så ut som starterene var ordentlig igang. Hva er normal lag time på en starter?

Tilbake
Topp