Første batch, trenger litt hjelp og innputt

God morgen/dag/kveld (avhengig av når du leser).

Rykende ferskt medlem som gjerne tar imot tips. Hovedsakelig er jeg på jakt etter tips til hva jeg skal brygge på min første omgang alene. Jeg har vært på opplæring hos Oslo Amatørbryggelaug og det er der jeg kommer til å sette min første batch (hvis det har noe å si).

Personlig er jeg veldig glad i lyst øl, gjerne brygget på hvete. Weisbeer (usikker på skrivemåte) fra Nederland er vel mitt favoritt øl. Prøvd å søke litt rundt for å finne oppskrifter av hveteøl, men utfra jeg hva jeg kan se er det ikke fullstendige oppskrifter. Mangler vannmengde, hvor lenge malten skal kokes osv. Er alltid noe som lissom mangler. Og siden dette blir mitt første forsøk ønsker jeg ikke stikke fingern i været og håpe på det beste. Så hvis noen kunne peke meg i riktig retning hadde det vært awesome :)

Og en annen ting, flasker: Å kjøpe glassflasker fra div steder er jo litt av en utgift. Så jeg har tenkt litt på å tappe ølet over på plastflasker (dette vil også gjøre transporten for meg ENORMT mye lettere). Har ikke bil og å drasse med seg evt 2-3 kasser med øl på tbanen kan bli litt i overlaget tungt for selv en treningsglad Skiens gutt. Og da har jeg forstått det slik at noen plastflasker er fyfy å bruke?

Det får holde som innledning, det kommer sikkert enda flere spørsmål så fort dere begynner å svare her :)
 
Hei. Mitt tips er å begynne med et sett - ferdig oppmalt malt og der tilhørende humle og gjær. (Er det BIAB?). På første brygg er selve bryggingen noe som tar all oppmerksomhet - og bekymring. Med et sett slipper du å bekymre deg over om du har gjort noe feil mht innkjøp av ingredienser. ..

Når det gjelder flasker - kjøp panta flasker på din nærmeste matbutikk. 1 kr pr flaske. 40 for en hel kasse. Bare pass på å rengjøre og desinfisere dem godt.
 
Selv har jeg grei erfaring med oppskrifter fra oppskriftsbiten av norbrygg. F.eks: http://forum.norbrygg.no/index.php/board,19.0.html Ellers bruker jeg vanligvis http://www.beersmithrecipes.com/ , og plugger de rett inn i beersmith applikasjonen. Da får man med alt av vann, mesketemperatur, koketid, etc.
Hender man må modifisere oppskriftene noe etter hvaslags råvarer man får tak i, men jeg synes det er noe av morroa.

Forresten må du ikke finne på å koke malten, det er vørteren som skal kokes ;)

Når det gjelder plastflasker har jeg ingen erfaringer selv, men vet at det selges plastflasker på blandt annet bryggselv.no (http://www.bryggselv.no/products/flaske-pet-05l-coopers-24-stk), så helt galt kan det vel ikke være.
Tipper lagrigstiden blir noe dårligere (plast lekker mer enn glass tror jeg), og hvis du lagrer på klare flasker må du være veldig nøye med å holde de unna sollys (er generellt sett alltid et godt råd, men ekstra viktig med klare flasker).
 
En annen ting- jeg ville ikke ha startet med en weissbier. Dersom du skal bruke typeriktig gjær (noe man bør, i alle fall på hveteøl), så er denne mer ømfintlig for "feil" temperatur - gjæring over 17-18 grader kan lett gi et vel mye banan og tyggegummismak... :cheeky:
Jeg hadde startet med en IPA - mye humle som kan dekke over småfeil, eller en godt humlet pale ale.

Ellers: lykke til og skriv gjerne hvordan det gikk.  :ilike:
 
Er temmelig "ny i faget" selv, og har hatt noen brygg jeg har vært så som så fornøyd med av ulike årsaker, så du får ta det jeg sier med en klype salt... ;).
Har så langt prøvd nesten utelukkende på mørkt øl, men lagde en weiss innimellom, og det ble den jeg er mest fornøyd med av ca 10 brygg så langt.

Aner ikke hvor oppskriften har kommet fra, men tror kanskje det var her inne ett sted. God ble den i alle fall. Flasket forøvrig en ny runde med samme brygg for en times tid siden! Smakte lovende! :)

Oppskrift:

Vørter: 23L
Sluttvolum: 20L
OG: 1055
FG: 1013
IBU: 20
Koketid: 60 min

Meskeskjema:
60 min på 65-67 grader

Malt:
2800g Hvete
2400g Pilsner
200g Carapils
200g Havre

Humle:
15g Hallertau (60 min)
20g Hallertau (15 min)
2.2g Gjærnæring (10 min)

Gjær:
Safale WB-06 (Jeg brukte 2 pakker for å være sikker...)

Gjæringstemperaturen til oppskriften har jeg ikke, men hadde dunken i et rom med ca 17 grader til hovedgjæringen var over, og økte så temperaturen til ca 20-21 grader. Om dette er ideellt vet jeg ikke, men sluttresultatet smakte bra, så da så... ;)

Har brukt plastflasker selv (brusflasker, 0,5 og 1,5L), og har ikke hatt noen problemer med det?
 
Stig Aa. skrev:
Hei. Mitt tips er å begynne med et sett - ferdig oppmalt malt og der tilhørende humle og gjær. (Er det BIAB?). På første brygg er selve bryggingen noe som tar all oppmerksomhet - og bekymring. Med et sett slipper du å bekymre deg over om du har gjort noe feil mht innkjøp av ingredienser. ..

Når det gjelder flasker - kjøp panta flasker på din nærmeste matbutikk. 1 kr pr flaske. 40 for en hel kasse. Bare pass på å rengjøre og desinfisere dem godt.

Hei Aurthor, og takk for ditt svar :)
Tror jeg skal gjøre som du anbefaler. og begynne med et startetsett. Ellers kan jeg gledelig meddele at flasker ordna seg selv i går; Kom på at det ligger jo en resturant i samme bygg som jobber nummer 2 i går. Og ikke vel som helst resturant heller, men en som har fokus på masse forskjellige øl typer. Så når jeg gikk ut med søpla på slutten av kvelden kom jeg over en hel bøtteballet med flasker i alle størrelser og fasonger. Venter bare på siste gohead før jeg tar med meg et par stykker, eller 20 :)

kjetil.monge skrev:
Selv har jeg grei erfaring med oppskrifter fra oppskriftsbiten av norbrygg. F.eks: http://forum.norbrygg.no/index.php/board,19.0.html Ellers bruker jeg vanligvis http://www.beersmithrecipes.com/ , og plugger de rett inn i Beersmith applikasjonen. Da får man med alt av vann, mesketemperatur, koketid, etc.
Hender man må modifisere oppskriftene noe etter hvaslags råvarer man får tak i, men jeg synes det er noe av morroa.

Forresten må du ikke finne på å koke malten, det er vørteren som skal kokes ;)

Hei Kjetil.

Som sagt, nybegynner. Feil akn oppstå :p Mener såklart at det er vørteren som skal kokes :p Beersmith er jeg allerede tipsa om, og skal begynne å fikle med den snart :)

Stig Aa. skrev:
En annen ting- jeg ville ikke ha startet med en weissbier. Dersom du skal bruke typeriktig gjær (noe man bør, i alle fall på hveteøl), så er denne mer ømfintlig for "feil" temperatur - gjæring over 17-18 grader kan lett gi et vel mye banan og tyggegummismak... :cheeky:
Jeg hadde startet med en IPA - mye humle som kan dekke over småfeil, eller en godt humlet pale ale.

Ellers: lykke til og skriv gjerne hvordan det gikk.  :ilike:

Ja, skal holde dere oppdatert. Blir nok en egen tråd med masse bilder både før og etter :)
 
Hehe. Regnet med det bare var en skrivefeil, men har hørt om folk som har misforstått, og faktisk kokt mesken. Så tentke det kunne være verd å nevne for sikkerhetsskyld :)

Er definitivt ingen erfaren brygger selv, men når det gjelder gjæringstemperatur ville jeg prøvd å følge instruksjonene til selve gjæra du velger å bruke. F.eks har wlp400 (wit gjær) optimal temperatur på ~17-23 grader (http://www.whitelabs.com/yeast/wlp400-belgian-wit-ale-yeast). Tror romtemperaturen med fordel kan være bittelitt lavere da selve gjæringsprosessen vistnok fører til økt temperatur (slik at gjærendes øl har noe høyere temperatur enn omgivelsene). Generell sett virker det som de fleste mener litt for lav temperatur er bedre enn litt for høy (så lenge den er høy nok til at det gjærer skikkelig).

Når det er sagt, kan temperaturkontroll være vanskelig å få til 100% (jeg får det ikke til veldig nøyaktig ihvertfall), får man det sånn "ca riktig" tror jeg de fleste vil være fornøyd med resultatet (men som det ble nevnt, enkelte øltyper er bedre egnet til å dekke over feil-smaker som kan oppstå, enn andre).
 
Gratulerer med ny hobby, tar mye tid men gir desto mer glede!

Enig med de som anbefaler å begynne med et ferdig oppblandet allgrain kit fra bryggselv eller andre seriøse bryggebutikker. Weiss er nok kanskje ikke det som er enklest å få til. - Krever at du gjør mye riktig med tanke på gjæringen; riktig gjær (flytende) og nok av den, riktig gjæringstemperatur, god headspace i gjæringskaret (for det skjer myyyyye der når man brygger weiss). Veldig mange har begynt med en klassisk humlepreget pale ale, à la Lucky Jack, og det vil jeg også anbefale.

Ellers; Flasker og flasking er noe av det minst givende med bryggingen, men følelsen av å jekke en ordentlig korket brun ølflaske og tappe egenprodusert kvalitetsøl i et skinnende blankt stettet ølglass gjør hele jobben verdt det! For all del, ikke la flasker stoppe deg, men plastflasker bør i beste fall være en midlertidig løsning!
 
kjetil.monge skrev:
Hehe. Regnet med det bare var en skrivefeil, men har hørt om folk som har misforstått, og faktisk kokt mesken. Så tentke det kunne være verd å nevne for sikkerhetsskyld :)

Er definitivt ingen erfaren brygger selv, men når det gjelder gjæringstemperatur ville jeg prøvd å følge instruksjonene til selve gjæra du velger å bruke. F.eks har wlp400 (wit gjær) optimal temperatur på ~17-23 grader (http://www.whitelabs.com/yeast/wlp400-belgian-wit-ale-yeast). Tror romtemperaturen med fordel kan være bittelitt lavere da selve gjæringsprosessen vistnok fører til økt temperatur (slik at gjærendes øl har noe høyere temperatur enn omgivelsene). Generell sett virker det som de fleste mener litt for lav temperatur er bedre enn litt for høy (så lenge den er høy nok til at det gjærer skikkelig).

Når det er sagt, kan temperaturkontroll være vanskelig å få til 100% (jeg får det ikke til veldig nøyaktig ihvertfall), får man det sånn "ca riktig" tror jeg de fleste vil være fornøyd med resultatet (men som det ble nevnt, enkelte øltyper er bedre egnet til å dekke over feil-smaker som kan oppstå, enn andre).

Selv om jeg ikke helt kan peke på de forskjellige tinga/prosessene og si riktig navn enda har jeg en forståelse av hva og hvordan hvertfall :)

Ja, nå som jeg har bestemt meg for å ta et bryggesett og kikka litt på det, undrer jeg på dette med gjøring. SÅ det skal jeg lese meg opp på :) Ellers kan jeg nevne at selve gjøringstempratur ikke burde være noe problem. Et flott laug jeg har blitt medlem av, og i kjellern der er det ca 17 grader i rommet. Trenger jeg lavere er det også et kjølerom der, som holder omkring 10 grader om jeg ikke husker feil. Så dette kan bli bra :)

Werner D skrev:
Gratulerer med ny hobby, tar mye tid men gir desto mer glede!

Enig med de som anbefaler å begynne med et ferdig oppblandet allgrain kit fra bryggselv eller andre seriøse bryggebutikker. Weiss er nok kanskje ikke det som er enklest å få til. - Krever at du gjør mye riktig med tanke på gjæringen; riktig gjær (flytende) og nok av den, riktig gjæringstemperatur, god headspace i gjæringskaret (for det skjer myyyyye der når man brygger weiss). Veldig mange har begynt med en klassisk humlepreget pale ale, à la Lucky Jack, og det vil jeg også anbefale.

Ellers; Flasker og flasking er noe av det minst givende med bryggingen, men følelsen av å jekke en ordentlig korket brun ølflaske og tappe egenprodusert kvalitetsøl i et skinnende blankt stettet ølglass gjør hele jobben verdt det! For all del, ikke la flasker stoppe deg, men plastflasker bør i beste fall være en midlertidig løsning!

Jo takk :) Virker som en flott hobby, som virkelig kan bli alt oppslukende fremover :p

Har lagt Weiss litt på hylla, selv om det finnes bryggesett med dette også. Jeg tenker heller slik at jeg tar 2-3 batcher hvor jeg gjør meg lommekjent med utstyr og div prosesser før jeg begynner å utforske litt mer.

Og jeg fant en løsning på flaskeproblemet i går, så det blir nok glassflasker jeg tapper på. Og ordentlig ølglass til første slurken er en selvfølge! :)
 
Ble akkurat ferdig med min batch #2. Det var en Wit. Sålenge det er rent og pent, og temperaturen er någenlunde grei tror jeg det går fint. Ingen usmaker i min (kun en smule lite kullsyre)! Jeg synes ihvertfall Wit/Weis er så godt at det er verdt et forsøk  :skitbra:

Lykke til!
 
Tilbake
Topp