Første brygg, enkel oppskrift ønskes

God dag godt folk.

Bryggerutstyret mitt begynner å ta form, og jeg tenkte å handle inn til mitt første brygg. Noen som har en enkel oppskrift med 1 trinnsmesking. Har tenkt å brygge en lys type første gangen. Gjerne litt detaljert beskrivelse da en del ting som sikkert blir selvfølgelig etter et par brygg ikke er det for meg enda:)

Mvh
Lars Erik
 
Hei og velkommen.
Har du lest denne linken? http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,690.0.html her står det litt om å komme i gang.
Ellers anbefaler jeg "Moderne hjemmebrygging" det står alt veldig greit.
Vask og desinfiser alt du bruker nøye, mesk på 67 grader (varm vannet du slår over kornet til 75 grader, tempen faller 8 grader pga. kornets temp. La det stå 1 time. Sil sakte av til kokekjel og kok i ca. 1 time. Kjøl til gjæringstemp.
Lykke til :brygging: 
 
God dag
Takk for raskt svar, det begynner å flaske seg nå:) Fikk ikke linken til å funke, men fant noen på brygging.no. Denne så jo grei ut, men har et dumt spørsmål; Angående trinnmesking, har jeg her først 55 grader i den initielle mesken, for så å tilsette varmere vann for å nå trinn 2. Jeg har egen mesketank uten element/kokemulighet. Så er det slik man da øker tempen til neste trinn ved å tilsette mere av vann mengden?

Tjekkisk pilsner Vørterstyrke: ca. 12 %
Mengde: ca. 50 l Bittergrad BU: ca. 40
Alkoholstyrke: 4 - 5 %
Pilsnermalt 11 kg
Lys karamellmalt 1 kg
Bitterhumle 100 g. Saaz (5 % alfa)
Smakshumle 30 “ ” 20 min koketid
Aromahumle 100 “ ” 10 min koketid
Undergjær 10 - 14 gr.C
Trinnmesking:
55 gr.C i 30 min Siling ved 75-80 gr.C
68 gr.C i 60 min
Lagres kaldt (0 - 4 gr.C) i 1,5 mnd
 
Vedr. Trinnmesking så er det riktig forstått. Jeg ville begynt med ca. 2.5 liter vann pr. kg. malt ved 55 grader. For å neste trinn ville jeg ha brukt kokende vann (rør godt når dette tilsettes) til neste temp. steg blir nådd.
 
Hei.

De fleste bryggeprogram har kalkulatorer for å beregne stegmesking. Du legger inn vannmengde/kornmengde/temperatur som du har, samt ønsket temperatur og temperatur på vannet du bruker og den kommer opp med hvor mye vann du trenger.

MVH
Børge
 
Tilbake
Topp