Første brygg etter oppskrift OG 1.028

Midgard_Brygghus

Norbrygg-medlem
Første gang jeg brygger etter oppskrift , Prøvte på en clone av 1664 , oppskriften sier OG 1.044 ca og jeg fikk 1.028 etter kok..

Hva har gått galt?
 
Du har fått 16 poeng for lite! Hva årsaken kan være, så er det et utall muligheter, men med den informasjonen du har gitt, så er det vanskelig å gi deg noen tips...
 
Hvilken temperatur målte du ved?
Brukte du hydrometer eller refraktomerer?

Tettheten er lavere ved høyere temperatur, så hvis du har målt før kjøling var ferdig er det ikke sikkert at du er så langt unna målet.
 
Netthandelen 30l , mesket med 13l vann 4,8kg malt , mesket på 65grader i ein time å mesket ut på ca 73 i 10min, skylte med vann ca 75 grader til jeg hadde 28l i gryta , kokte i 60min
 
Rørte du rundt i gryta for å blande vørteren før du tok en prøve?
 
For lite meskevann til denne type maskin. Anbefaler 3l/kg + 3 liter. Antar at du også har gjort kontinuerlig skylling, og med en relativt tørr mesk så har kanskje vannet rent fort igjennom maltsenga pga kanaler. I tillegg er det stor sannsynlighet for at du har fått et astringensproblem...
 
Sist redigert:
Har du noe formening om knusningsgrad på maltet? Så mye mindre utbytte enn planlagt, kan kanskje tyde på en god del hele korn.
 
For lite meskevann til denne type maskin. Anbefaler 3l/kg + 3 liter. Antar at du også har gjort kontinuerlig skylling, og med en relativt tørr mesk så har kanskje vannet rent fort igjennom maltsenga pga kanaler. I tillegg er det stor sannsynlighet for at du har fått et astringensproblem...
Hvordan kan du fastslå at det er stor sannsynlighet for at han har et astringensproblem?
 
Hvordan kan du fastslå at det er stor sannsynlighet for at han har et astringensproblem?
Det er brukt veldig mye skyllevann ca 18-20 liter vil jeg anslå. Med OG 1.028 og ca 3 l fordampet så var preboil SG ca 1.025. Med kontinuerlig skylling er det derfor stor sjanse for at den siste avrenningen har kommet godt under 1.010 (den første delen ville vært relativt mye sterkere).
Brygger selv på en lignende maskin og det er min erfaring at kontinuerlig skylling er risikabelt mht til astringens, spesielt om man benytter mye skyllevann.
 
Ved nærmere ettertanke, så kan det også tenkes at dersom skyllevannet har rent rett igjennom maltsenga, så vil det bli vasket ut lite sukker og kun lokalt ved kanalene. I så fall vil det være mindre risiko for astringensutskilling.
 
Ølet er tappet på flasker , det ser fantastisk ut , lukter litt fusel , men vørteren smakte bra. Litt svakt i styrke , men det er smaken som teller
 
Tilbake
Topp