Første brygg med 7-fjell kit

Hello!

I dag skal jeg endelig få testa grainfathern for første gang!
Men når jeg åpner pakka med 7-fjell sin Tjommi kit, så begynner jeg å stusse litt. Har forstått at det bare er å smelle hele oppskrifta inn i brewfather og kjøre igang, men det står ingenting om vekt på malt her! Og så vidt jeg har fått med meg trenger jeg det for å beregne meske og skyllevann..Så nå står jeg her da, good to go, å klør meg i huet..

Noen luringer her som kan hjelpe meg med å beregne?

Under malt, står det simpelten:
Pale Ale Malt 92,3%
Munich Malt 3,8%
Crystal Malt 3,8%

Forøvrig;
Oppskriften her tar utgangspunkt i 28 liter vørter før kok. Det er antatt en meskeeffektivitet på 73%.

Enkel infusjonsmesk på 67grader i 60 min.
Skyll med 78grader vann til oppnådd volum på 28 liter.
 
Når jeg går inn på et allgrain sett på Bryggselv sine hjemmesider, så er det en link beskrevet slik:

''Oppskriften til dette settet er laget av Gahr Smith-Gahrsen, bryggmester hos 7 Fjell Bryggeri. Den kan lastes ned ved å klikke på denne linken.''

Om du føler denne linken kommer du til et pdf-dokument der maltvekten er oppgitt.


Edit:

På Brewshops hjemmesider står også følgende:

Her har vi i samarbeid med 7 Fjell Bryggeri i Bergen laget et allgrainsett for hjemmebryggeren som har lyst til å brygge Tjommi Pale Ale. Et øl som passer godt til de fleste matretter.

Detaljer:

  • Innhold: Maltet korn (6,38 kg), humle, gjær og bryggeveiledning
  • Gir ca 21-22 liter (25 liter til gjæring)
  • OG: 1.061
  • FG: 1.016
  • EBC 17
  • IBU 44
  • ABV 6 %
  • Gjæring: 10-14 dager på 18-19°C
For gjær kan du velge mellom WLP001 eller US-05.
 
Sist redigert:
Se der ja! Den var ganske nøyaktig og oversiktlig.
Er ingen link til oppskrift på nettbutikken jeg brukte, og det er en tjommi pale ale kit. Vet ikke om jeg skal gamble på at det er samme mengde malt.
Ser de ikke har samme kit hos bryggselv.. Men det står i linken du sendte; Beregning av meskevann: Antall liter meskevann varierer ut i fra utstyret du bruker. Er du usikker kan du ta utgangspunkt i 16 liter meskevann.
Skal jeg rett og slett kjøre på med 16 liter kanskje?
 
Hehe! Drev å skrev min egen edit når jeg fikk varsel om din! :)

Fant akkurat det samme selv. Da er jeg forsåvidt i mål, men: Brewfather oppgir 20,7 liter mesk, er ikke det vel mye?
 
Det vil nok Brewfather brukere svare på, men den bør jo takle et pale-ale sett?
På min enkle gryte med varmeelement (bb60) beregner jeg meskevannet slik: maltmengde x 2.5 + 5 liter til vannet under falskbunnen. Fungerer bra. Om jeg skulle brygett ditt sett, ville jeg kommet ut på ca 21 liter meskevann.
 
Har lagt inn equipment profile, men måtte ha totalvekt på malt før den regner ut meske og skyllevann :)
 
Ca 21 liter høres uansett noenlunde riktig ut. Første brygg kan være kaotisk og en belastning for nervene! Kjør på, og du skal se at det blir øl av det.
 
Mitt første brygg, en belgisk wit, tømte jeg ut fordi den smakte pyton. Hadde ikke hørt at øl burde modnes Vi stod med sleiva i den hånden og bryggeboka i den andre. Min kamerat beholdt sin del, og det ble selvfølelig supert etter en måneds tid.Ha!
 
Hehe, det hørtes gøy ut :)
Nå sitter jeg her midt i kok, og det har dukka opp nok et problem. Det virker som om filteret er tett, eller pumpa rett og slett har gitt opp. Syns det var veldig dårlig sirkulasjon allerede under mesking, men tenkte ikke stort mer over det. Nå er jeg midt i kok, og satte på pumpa for å fylle hydrometeret. Det lar seg ikke fylle, da det såvidt siver gjennom litt vørter, før det stopper helt opp. Har ikke hatt i humle engang. Tatt ut fjæra og kula i ventilen uten hell. Hvordan i alle dager skal jeg nå få kjølt ned vørtern etter kok? Noen tips?
 
Ut fra beskrivelsen så er dette såkalt ''stuck mash'', og desverre ikke uvanlig i begynnelsen. Når man knuser maltet selv har man bedre kontroll på knusninsgraden, dvs. at man stiller inn mølla til å knuse grovere eller finere, og unngår lettere dette.
1. prioritet er vel å få pumpa i gang igjen. Har du mulighet til å koble den fra, og så enten blåse (med lungekraft) eller spyle den ren? Proppen kan også sitte inne i selve kjelen rundt uttaket. Er du heldig, så hjelper det å røre opp maltsenga, som kan være ganske tett og hard i bunnen.
 
Sist redigert:
Har forstått at det fort kan skje ja. Har fått ferdig knust malt av nettbutikken..
Ja, det hadde vært ålreit å få igang pumpa igjen. Maltsenga har jeg tatt bort, er igjen 5 min av kok nå :) Tror det her ender med at jeg lar det kjøle litt, før jeg bruker hevert og setter hele karet i kjøleskapet ei stund. Så får jeg se om det faller til 20 før det er sengetid, og pitche da.
 
Tyder på at pumpa har gått tett i selve pumpehuset. Om du har mulighet til å koble fra på ett eller annet punkt etter utgangen på pumpa, og så blåse kraftig motstøms med lungekraft, så kan det hjelpe om du er heldig.
 
Har forstått at det fort kan skje ja. Har fått ferdig knust malt av nettbutikken..
Ja, det hadde vært ålreit å få igang pumpa igjen. Maltsenga har jeg tatt bort, er igjen 5 min av kok nå :) Tror det her ender med at jeg lar det kjøle litt, før jeg bruker hevert og setter hele karet i kjøleskapet ei stund. Så får jeg se om det faller til 20 før det er sengetid, og pitche da.

Har du blåst i motsatt retning ned gjennom pumpa? Det faller neppe ned til 20C i kveld i kjøleskap.
 
Redd den er tett i pumpehuset ja.. Har skrudd av ventilen og prøvd å blåse ned der, men det gikk ikke! Kommer rett og slett ikke igjennom.
Nei, var redd for det Miguel.. Leser litt rundt her nå ang bruk av autohevert for å få vørter over i gjæringskaret i det heletatt, men ser folk er stressa over varmen.. Burde vel ned i 50-60 grader før jeg stikker hevert oppi der.. Noen forslag?

Rett og slett snu hele grainfathern på huet nedi gjæringskaret?
 
Redd den er tett i pumpehuset ja.. Har skrudd av ventilen og prøvd å blåse ned der, men det gikk ikke! Kommer rett og slett ikke igjennom.
Nei, var redd for det Miguel.. Leser litt rundt her nå ang bruk av autohevert for å få vørter over i gjæringskaret i det heletatt, men ser folk er stressa over varmen.. Burde vel ned i 50-60 grader før jeg stikker hevert oppi der.. Noen forslag?
Spyl gjennom pumpa med vann. Koble f.eks motstrømskjøleren til krana og prøv om du klarer å få litt vann igjennom. Litt vann kommer ikke til å ødelegge vørteren din.
 
Om du har mulighet til å stenge uttaket i kjelen, så kan du skru opp pumpa og rense den manuellt. Verdt et siste forsøk før du tar kvelden..
 
Tilbake
Topp