Første brygg, med skikkelig utstyr!

20170303_142902.jpg Hei,

Da har jeg prøvd ut en del maltekstrakt sett, som var skikkelig kjedlig... så no ble det skikkelig investert i utstyr!
Havna på Brewshop og endte opp med "små-ting" :
- BIAB Startsett, kjele, kjøler, rørepinne og meskepose
- Casio 3500W induksjonsvarmer
- Div ledninger, koblinger

Alt av gjærtanker og vaskeutstyr +++ har jeg stående fra før :)

Så var det da å ta ett steg inn i denne bryggeverden, se på råvarer, hvilken type øl skal man prøve på først, og sikle på mer utstyr som jeg sikkert ender opp med å kjøpe til når det minst passer lommeboka, men pytt, dette er gøy!
Holder til i selveste barteby, norges "navle"!
Så da ble Bakke Brygg og Brewshop de som jeg handla hos :)

Men!
Da var alt utstyret på plass, nå manglet bare ølet... men hvilket?!

Har hatt en god del "prøvesmaking" både i Dublin og store deler av Tyskland, så bestemte meg for en tysk denne gangen,
Kølsch vell og merke.
Så da ble det enklest mulig kjøpt all grain kit hos Brewshop og bytta ut gjæret "Brewolution Universal Lager Yeast" med en Safale k-97 fra Fermentis.

Da var stor arbeidet med all vaskinga gjort... herre ***** hvor mye vasking det var... og jeg er da ikke nøye, neida, bare ett snev av OCD...


Så nå starter jeg på mitt første skikkelige brygg :)
Følg gjerne tråden og kom med forslag til annet jeg kunne gjort bedre og tips til neste brygg

-------------------
King Kølsch,
Forventet OG på denne var 1047, og jommen traff jeg ikke midt på spikern og da, Woho!

OG: 1047

------------------

Oppdatering dag 6 m/gjæring:

Da har den fått stått i 6 dager å gjæret på ca 14 grader; ble tipset om å øke tempen ila noen dager, lønner dette seg?

Ble mye skum her(bildet) lurer på om dette er gjæra og humlerester? Forhåpentligvis ingen infeksjon :)
Blir omstikking snart nå, er veldig spent på å se hvordan dette blir mtp feil bruk av gjær, men krysser fingrene :)
 
Sist redigert:
Er vel ikke værre å lage en kølsch enn en annen ale spesielt når man ikke bruker kølsch gjær.
 
Er vel ikke værre å lage en kølsch enn en annen ale spesielt når man ikke bruker kølsch gjær.

Det du sier der er en selvmotsigelse, for du kan ikke lage kølsch uten å bruke kølschgjær:). Det er gjæren som gjør det til en kølsch. Hva du får når du bruker en annen gjær, avhenger av den gjæren, og av hvordan du ellers går fram - men kølsch blir det ikke. Mange bruker 05, og da ligger du vel nærmest en cream ale.

Hva k-97 egentlig er, aner jeg ikke. Fermentis sier den kan brukes til belgiske hveteøl, og det høres i hvert fall ikke ut som en kølsch-gjær.

Og kølsch er ikke som en hvilken som helst annen ale, det er et "hybridøl" - egentlig en lager brygget med en alegjær. Den skal være like rein i smaken som en pils - og er sant å si heller vanskelig å skille fra en pils, om du får den til. Og det er der utfordringa ligger: Det er ingenting som kamuflerer uønskede smaker i dette ølet; de skinner rett gjennom. Lagringa hjelper, og er helt nødvendig - akkurat som for en pils. Fersk kølsch er ikke noe videre - eller i alle fall er ikke mine ferske kølsch noe mer enn "greit drikkelige".

Lyse, lette øl som ikke skal ha et tydelig preg av gjæren, er generelt ikke så lette å få til. Weissbier og saison er greie, men en engelsk blond ale, eller en veldig lys pale ale, synes jeg det er vanskelig å få til.

Men @Aleksander Gjevik: Ta ikke dette som noen forhåndsdom over ølet ditt. Jeg sier ikke at det ikke blir godt. Men du har sikkert drukket en og annen kølsch, og veit hvordan en god komersiell utgave smaker, og du bør ikke bli veldig skuffet om dette ikke blir helt likt. Nyt det som det ølet det ble - og drikk ikke opp alt, men la noen flasker få stå et par måneder innerst i kjøleskapet. Kanskje det blir en liten åpenbaring når vi kommer ut på vårparten:).
 
Det du sier der er en selvmotsigelse, for du kan ikke lage kølsch uten å bruke kølschgjær:). Det er gjæren som gjør det til en kølsch. Hva du får når du bruker en annen gjær, avhenger av den gjæren, og av hvordan du ellers går fram - men kølsch blir det ikke. Mange bruker 05, og da ligger du vel nærmest en cream ale.

Hva k-97 egentlig er, aner jeg ikke. Fermentis sier den kan brukes til belgiske hveteøl, og det høres i hvert fall ikke ut som en kølsch-gjær.

Og kølsch er ikke som en hvilken som helst annen ale, det er et "hybridøl" - egentlig en lager brygget med en alegjær. Den skal være like rein i smaken som en pils - og er sant å si heller vanskelig å skille fra en pils, om du får den til. Og det er der utfordringa ligger: Det er ingenting som kamuflerer uønskede smaker i dette ølet; de skinner rett gjennom. Lagringa hjelper, og er helt nødvendig - akkurat som for en pils. Fersk kølsch er ikke noe videre - eller i alle fall er ikke mine ferske kølsch noe mer enn "greit drikkelige".

Lyse, lette øl som ikke skal ha et tydelig preg av gjæren, er generelt ikke så lette å få til. Weissbier og saison er greie, men en engelsk blond ale, eller en veldig lys pale ale, synes jeg det er vanskelig å få til.

Men @Aleksander Gjevik: Ta ikke dette som noen forhåndsdom over ølet ditt. Jeg sier ikke at det ikke blir godt. Men du har sikkert drukket en og annen kølsch, og veit hvordan en god komersiell utgave smaker, og du bør ikke bli veldig skuffet om dette ikke blir helt likt. Nyt det som det ølet det ble - og drikk ikke opp alt, men la noen flasker få stå et par måneder innerst i kjøleskapet. Kanskje det blir en liten åpenbaring når vi kommer ut på vårparten:).


Takk takk, som sagt så ønsket jeg tilbakemeldinger, og for en amatør som meg er det fint å få høre!
Hm... da ser jeg at allerede første tabben ble gjort med gjær :`)
Jeg snakka med de på Brewshop og det var han ene der som anbefalte meg dette gjæret til ølet... så dette var meget dårlig kundebehandling å feil informere meg slik :(
Jaja, pytt pytt!

Er allerede så gira at skal gå i gang med en ny batch på mandag, så får jeg vel prøve meg på noe enklere denne gangen, ser jeg har skrevet feil navn på induskjonstoppen, Hendi heter denne på 3,5Kw
Men over til noe annet ang toppen, lønner det seg å gå i gang med en STC-1000 for å få regulert rett temp nøyaktig?
Ser at toppen kun hopper 5 grader om gangen og det gjør hele prosessen en del vanskeligere...

Får krysse fingra og se på dette som en lærepenge, men er hvertfall i gang med å lære :)

Hvilken annen pils tror du kunne vært greit for en amatør? :)

Takk for tilbakemeldingen!
 
Har du mulighet til å kontrollere gjæringstemperaturen vil pils kunne gå greit.
Dekoksjon er ikke noe man må styre med i oppstarten.
 
Enig med Finn her. Men er bare å prøve, det blir nok drikkendes! Gjør ikke noe om det ikke blir innertier første gang.Så kan man heller ta en ny runde når man har noen brygg bak seg og lest seg opp på hva man forsøker seg på.
 
Takk takk, som sagt så ønsket jeg tilbakemeldinger, og for en amatør som meg er det fint å få høre!
Hm... da ser jeg at allerede første tabben ble gjort med gjær :`)
Jeg snakka med de på Brewshop og det var han ene der som anbefalte meg dette gjæret til ølet... så dette var meget dårlig kundebehandling å feil informere meg slik :(
Jaja, pytt pytt!

Er allerede så gira at skal gå i gang med en ny batch på mandag, så får jeg vel prøve meg på noe enklere denne gangen, ser jeg har skrevet feil navn på induskjonstoppen, Hendi heter denne på 3,5Kw
Men over til noe annet ang toppen, lønner det seg å gå i gang med en STC-1000 for å få regulert rett temp nøyaktig?
Ser at toppen kun hopper 5 grader om gangen og det gjør hele prosessen en del vanskeligere...

Får krysse fingra og se på dette som en lærepenge, men er hvertfall i gang med å lære :)

Hvilken annen pils tror du kunne vært greit for en amatør? :)

Takk for tilbakemeldingen!

Du kan ikke bruke tempfunksjonen på en induksjonsplate for å styre mesketemp. Det er bare en føler under glassplata og vil bare lese av temperaturen der, og ikke i mesken. Du kan heller ikke bruke stc eller annen tempstyring på slike topper da disse kutter strømmen, og slike topper trenger fysisk input for å starte og velge styrke. Aller letteste er nok å bare vite hvor mange grader over du må ha vannet ditt ifht mesketemperatur ved innmesk, isolere kjelen og så la stå. Evt fyr opp toppen av og til og røre hvis du ser at du har et stort temperaturfall målt med termometer.
 
Du kan ikke bruke tempfunksjonen på en induksjonsplate for å styre mesketemp. Det er bare en føler under glassplata og vil bare lese av temperaturen der, og ikke i mesken. Du kan heller ikke bruke stc eller annen tempstyring på slike topper da disse kutter strømmen, og slike topper trenger fysisk input for å starte og velge styrke. Aller letteste er nok å bare vite hvor mange grader over du må ha vannet ditt ifht mesketemperatur ved innmesk, isolere kjelen og så la stå. Evt fyr opp toppen av og til og røre hvis du ser at du har et stort temperaturfall målt med termometer.

Gode råd. Jeg mesker med samme opplegget, og kalkulerer vanntemperaturen til innmesk ("strike water temperature") med denne: http://www.brewheads.com/strike.php

Så går det greit å gå inn et par ganger og røre litt, og samtidig justere opp temperaturen hvis den synker for mye. Men vær forsiktig; det er veldig fort gjort å tilføre for mye varme, så tilfør varmen porsjonsvis - og rør mens du tilfører varme. Du behøver jo ikke ha plata på full guffe heller, i alle fall ikke før du har blitt kjent med hvordan den fungerer.

Skal ikke overøse deg med gode råd, men det kan være lurt å starte med 1:2 malt/vann, fordi det da er mye lettere å få blandet vann og malt uten å få klumper. Og så kan du tilføre mer vann etter at du har fått blandet. På den annen side: det gjør temperaturberegningen litt mer tricky, så kanskje skal du heller gjøre det enkelt første gang. Men det er et tips for seinere brygg.
 
Tilbake
Topp