Første brygg - noen erfaringer og spørsmål rikere

Første brygg er tilbakelagt. På ingen måte en katastrofal opplevelse, ei heller et ditto produkt, men ytterligere lagring er nok nødvendig før det gjøres opp en dom. En utålmodig prøvesmaking ga et uferdig inntrykk.

Å trekke erfaringer fra denne bryggedagen virker vanskelig, da både utstyr og prosess var uprøvd. Noen gjetninger kan jeg gjøre, og jeg håper på bidrag som kan forbedre neste brygg:

Utstyret er ganske ordinært, en 33 liter kjele (Pujadas) med kran, kjølebag med falsk bunn (perforert stålplate, ∅3 mm, overtrukket med et stykke tynnslitt kjøkkenhåndkle), labslanger, og gjæringskar og omstikkingskar, begge med kran.

Oppskriften ble Wieses Ale, nedskalert til 20 liter. Jeg har litt kjennskap til originalen, og dermed en aning om hvor jeg ideelt sett burde havne.

5,2 kg malt ble mesket på 65-66°C en time før jeg tappet av meskevannet. Forglemmelse av varmetap i mesketank og forsøk på justering ga meg 18 liter i mesken istedet for de 13 literne jeg siktet på (2,5 liter pr kg).
Deretter skylte jeg to ganger med 7 liter (skyllevann omlag 75 °C, rørte godt om for hver gang). Glemte først å resirkulere, men så etterhvert heller ingen grunn til det.

Jeg syntes det gikk veldig sent å tappe meskevann og vørter. Jeg brukte en labslange stukket ned gjennom et hull i den falske bunnen, men fikk det aldri til mer enn å sive sakte gjennom slangen. Av de om lag 30 literne med vann jeg helte oppi mesketanken, fikk jeg bare ut 20 - resten ble suget opp i malten, og mye ble åpenbart liggende igjen på bunnen, under silplaten.

Ifølge oppskriften skulle jeg havne på en OG på 46, men fasit ble omlag 75, noe som skulle gi en effektivitet rundt 90%, om jeg forstår rett. Høy effektivitet er artig nok, men jeg skulle gjerne hatt mulighet til å regulere dette etter ønske. Først tenkte jeg at slangen ikke fungerte optimalt, at den fikk en for skarp bøy der den gikk under den perforerte platen. Å montere kran ville løse dette, samt hente den siste literen eller så som blir liggende på bunn. Men jeg har etterhvert begynt å mistenke kjøkkenhåndkleet jeg brukte over silbunnen for å være hovedårsaken -  var det likevel for tykt, slik at vørteren ikke rant fort nok gjennom?

1 time koking reduserte vørteren med ytterligere 3 liter, så 17 liter ble satt til gæring i 3 dager (FG 15), så ble 15 liter stukket om i kar med sukkerløsning, og fyllt på flaske. Der har det stått i 5 dager, og i går satte jeg alt inn i kjøleboden.
 
Tilbake
Topp