Første brygg og trenger tips.

Hei

Jeg og en kamerat har satt vårt første ekstrakt brygg fra Per Inge. Har nå gjæret i 3 dager ved ca 13 gr. og har allerede gått veldig ned på tida på ploppene i gjærlåsen. Hvor lang tid skal det være når det er ferdig gjæret?
Har brukt en gul gjærpakke saflager? Der står det at anbefalt temp er fra 8-15 grader hva tror dere?

Hva er passelig med ettersukring per 033 flaske?

Takker for all hjelp. Det begynner vel å nærme seg, så trenger hjelp fort!

Mvh Erik og Knut
 
La det stå bortimot en uke til før dere flasker, gjerne to. Om dere flasker for tidlig vil flaskene kunne eksplodere av for mye gass, men ølet kan trygt stå i gjæringskaret i mange uker. Så ta det med ro. Ølet blir gjerne også klarere da. Du kan regne ut hvor mye sukker du trenger med kalkulatoren her (pass på å markere for at du bruker liter og celsius).
 
Hei Erik (og Knut) og velkommen til forumet!

Dere har da faktisk fått ordentlig lagergjær, noe som er uvanlig i forbindelse med ølsett. Uansett, dette er bra og ølet vil bli mere pilsaktig enn med generic alegjær.

13 gr er en bra temp å ha brygget på. Som Kjetil sier, la det stå en stund til. Lagergjær tar generelt lengre tid, kanskje 3 uker ville vært enda mere passelig.

Når ølet er ferdiggjæret og dere skal flaske, bruk da ca 5-8 g sukker per liter. Sukkeret kan helles i hver eneste flaske, men dere kan også koke opp litt vann og løse opp sukker til hele brygget opp idet, for så å forsiktig men grundig å blande det ut i ølet like før tapping.

Hva slags ekstraktbrygg har dere satt forøvrig?
 
Takker for raske svar, ble litt nervøse nå for uten grunn tydligvis. Vi bestilte et lager øl sett fra olbrygging.no  mere vet jeg faktisk ikke. har heller ikke oversikt over de forskjellige øltypene med forskjeller osv. finnes det en god "øl skole" på nettet som forklarer litt basik om forskjeller i prosess og smak av forskjellige øltyper?

er det "farlig" hvis temperaturen svinger med et par grader opp eller ned?

Da lar vi det bare stå i fred og ro med tålmodigheten smørt ut i tjukke lag.

mvh
 
Det går greit om tempen varierer lite grann. Det er store og plutselige svingninger som gjæren liker dårlig. Du kan godt isolere dunken med en gammel dyne for å dempe svingningene.

Bra spørsmål om det med forskjellige øltyper. Du kan finne oversikten Norbrygg håndterer for inndeling av øl i underklasser her.

Forskjeller i prosess med undergjær og overgjær (lager og ale) kan vel egentlig kort forklares med at undergjær benytter temperaturer rundt 10 grader for gjæringen mens overgjær sitter på 18-22 grader. Undergjær gir lite aromaer og bismak, samt et tørrere øl, enn overgjær. Undergjær gjærer tregere (bl a pga tregere aktivitet grunnet lavere temperatur) enn overgjær. Og visse typer øl er tradisjonelt undergjæret, mot mange andre tradisjonelt overgjæret. Under mikroskopet er forskjellen mellom gjærcellene synlig iom at de klumper sammen ved den ene varianten og er løse ved den andre (kommer bare ikke på hvilken som ser ut hvordan).
 
Ser at Eduard her anbefaler 5-8 g sukker per 0.33 flaske. Er ikke dette svært mye for et lager-øl? Jeg prøvde den kalkulatoren, og justerte parametere i den, men kom aldri over 2.5 g per flaske? (Skal snart tappe selv, og er redd for WWIII bryter ut i kjelleren...)  Men mulig jeg er helt på jordet, trøtt etter og ha vasket 150 flasker..  :zzz:
 
Ops! Det var feil, jeg mener per liter! Jeg har endret det i den opprinnelige meldingen.
 
Ja det var litt oppklarende. Tenker vi løser opp i vann ca 1 bit pr flaske og doserer med sprøyte i hver flaske. Men er det mulig å la det stå for lenge på dunk?har fått anbefalt både å la den stå i tre uker og måle fg til ca 1010-15. hvaskal vi satse på? har ikke oechslevekt enda. stått i en uke nå. nærmer seg.....
 
Hvis du ikke har hydrometer kan man ikke gjøre så mye mer enn å vente til det slutter å boble i vannlåsen. En uke er litt kort tid, det kan gjerne stå i opptil 3 uker. Da kan du gå ut ifra at gjæringen er ferdig samt at det meste av grums er fellet ut. Da er det bare å tappe på flasker. Dosering med sprøyte er også veldig kurant, beregn godt hvor mye hver flaske skal ha og kjør på :).
 
Uansett om du har hydrometer eller ei, kan man ikke gjøre så mye mer enn å vente til det slutter å boble i vannlåsen ;)
 
Jeg skal sammen en kompis sette vårt første brygg i nærmeste framtid. Kan dere anbefale dette settet som en "førstereis" eller er det andre sett som er bedre (har sett litt på Muntons Gold, eller Premium gold sett.
 
Hei Inge, og velkommen til forumet!

Jeg vet ikke hvilket sett Erik og Knut har brukt, men jeg kan nok anbefale å bruke Muntons sine produkter ettersom jeg har prøvd samtlige selv i min spede hjemmebryggerkarriere  ;D. Muntons er professionelle innenfor hjemmebrygging og prof brygging og varene er generelt sett av god kvalitet. Både Gold og Premium Gold kan anbefales i og med at disse settene ikke bruker sukker som billig ekstraingredient (de bruker to boks med flytende, humlet maltekstrakt istedenfor). Ølet vil derfor bli betydelig bedre enn ved bruk av ølsett der kun én boks + en kg sukker inngår.

Løp, kjøp, og prøv. Blir du hektet så står du og kverner kilovis av maltkorn om ikke så lenge  :kool:
 
Takker for raskt svar!

Da satser vi på et Muntons Gold Pilsner sett til å begynne med. Stemmer det at disse faktisk ikke skal koke (har jo lest her på forumet at alt ekstrakt skal kokes)?Har lest et annet sted at disse settene faktisk ikke skal kokes da de er tilsatt aroma/smaks humle og at denne forsvinner ved koking.
 
Dette er det delte meninger om. For humlet ekstrakt er det slik at koket strengt tatt bare er til for å sterilisere vørteren. Alle de andre effektene av kok, altså uttrekking av bittherhet/humlesmak, koagulering av proteiner, fjerning av stoffer som DMS osv osv, er allerede gjort for deg på fabrikken.

Jeg ville i det aller minste gitt det et oppkok, men du må nesten finne ut selv om du synes det må koke en time. Gjør du det, bør du iallfall tilsette litt frisk humle mot slutten av koket.
 
Tilbake
Topp