Første brygg på BB30 automatic (noen spørsmål og erfaringer)

Hei!
Brygget for første gang i går på min nye BB30 A. Har noen spørsmål i den forbindelse

Satte starttemp på 72 ettersom jeg skulle ha 66 i mesketemp og 7 kg malt. Nådde temperaturen, men den falt ikke da jeg helte oppi malten. Malten var romtemperert.. Tror jeg bare stiller inn på mesketemp neste gang, evt en grad eller to over. Hva skjer hvis man mesker med for høy temp? Jeg brukte 30 min på å få ned tempen til 66 grader..

Ang temperatur på displayet i BB`en: testet med et annet termometer og de viste forskjellig temp. Målte i toppen av mesken mens jeg sirkulerte. BB viste 66 og eksternt termometer viste 63/64. Var forskjell i temp på de to senere i prosessen også. Noen andre som har lignende erfaring med tempmåler i BB?

Jeg droppet 60 min utvask og brukte heller 15 min, sirkulerte uansett litt under mesking for temperaturen sin del.

Skylling: hvor mye vann skyller dere med? Jeg begynte med 25 liter og så hadde jeg igjen 20 etter at malten var fjernet. Skyllet med ca 7,5 liter. Etter kok (90 min)og tapping hadde jeg 19 liter i gjæringskaret. traff den OG`en jeg skulle ha spot on, selv om det ble litt lite i karet:)

koketid: hvis man skal ha en annen koketid, MÅ man sette denne før temperaturen når 100 grader og klokken begynner å gå? Jeg fikk ikke stillt inn ny tid etter at det hadde begynt å koke..

Nå står det å plopper i gjæringstanken, så øl blir det vel uansett:)
 
Temperatur måleren på bb30a er veldig treg "nedover" har jeg erfart. Bruker et kjele termometer oppi etter jeg har hatt malten oppi maltrøret.. temperaturen er betraktlig lavere enn det displayet viser! ( på tur ned..)

Edit: Er egentlig et par grader off uansett.. Må som regel sette 2 grader over for å treffe.
Når det gjelder vannmengde bruker jeg 21l vann til mesking, skyller til jeg når ca 30l, sitter igjen med ca 25l til gjærekar..
 
Sist redigert:
Hei!
Brygget for første gang i går på min nye BB30 A

koketid: hvis man skal ha en annen koketid, MÅ man sette denne før temperaturen når 100 grader og klokken begynner å gå? Jeg fikk ikke stillt inn ny tid etter at det hadde begynt å koke..

Brygget for første gang med denne idag. Du kan justere tiden på kok etter du har nådd 100. Du må bare trykke mange nok ganger på SET. Vi rota med det samme. Tror du må trykke 9xSET for å komme til tidsjustering i kokefasen Fase 3.
 
Da lærte jeg noe nytt i dag også! Både ang temp og skylling, takk for innspill.

Likte ellers BB'en veldig godt, var artig å brygge på den. Tror jeg må lage en ny batch om ikke så lenge!
 
Nytt brygg vel overstått.

Kan se ut som om tempføleren i BB`en viser to grader for mye. Gjelder i alle temperaturområder. Den viste f.eks 102 og den eksterne tempmåleren viste 100 da kokingen begynte.. Det stemmer godt med det Ølhund80 sier over her..

Sist kokte jeg uten lokk, men nå satte jeg på lokket, med en grei glipe. En del fordampet vann renner da tilbake i koker`n. Sist var det mange liter som kokte bort under veis, var mindre denne gangen.

Nå står det en bøtte pilsner til gjæring på kjølerommet, mitt første undergjærte øl.
 
Hvordan vasker dere BB'en? Jeg har vasket med svamp og såpe og så kokt opp fem liter vann som jeg har sirkulert for å få ting sterilisert og forhåpentligvis rengjort pumpe og "dusjhode"
 
Hvordan vasker dere BB'en? Jeg har vasket med svamp og såpe og så kokt opp fem liter vann som jeg har sirkulert for å få ting sterilisert og forhåpentligvis rengjort pumpe og "dusjhode"
Jeg gjør det samme, tar en dæsj starsan å koker opp,kjører mellom hele systemet, hiver også oppi kjølespiral.Jeg bruker ikke såpe.(er redd for såperester.. OCD kicker inn :) ) Dette er selfølgelig etter jeg har vasket opp bunnslam, humlerester osv...
 
Starsan er ikke vaskemiddel så det er bortkastet starsan..
Vask med feks. Oppvaskemiddel uten glansemiddel. skyll godt med vann etterpå.
Pumpen ville jeg demont. etter vask for å sjekke om den blir ren..
Sterilisering av BBen er strengt tatt ikke nødvendig,skikkelig rengjøring holder..
BBen blir sterilisert neste gang du brygger..
 
Starsan er ikke vaskemiddel så det er bortkastet starsan..
Vask med feks. Oppvaskemiddel uten glansemiddel. skyll godt med vann etterpå.
Pumpen ville jeg demont. etter vask for å sjekke om den blir ren..
Sterilisering av BBen er strengt tatt ikke nødvendig,skikkelig rengjøring holder..
BBen blir sterilisert neste gang du brygger..
Er klar over at starsan ikke er vaskemiddel..kanskje bortkasta, men det er nå det JEG gjør. Er også greit å få gjordt rein krana/kuleventil, her KAN det jo sette seg noe drit..
 
koker og sirkulerer mest for å få ut gugg av de plassene som er vanskelig å vaske.. Skal teste å skru ut pumpen for å se om det duger:)
 
Enig,er greit å sjekke den utvendige delen(etter kuleventil) om det kan være no drit der.. Men demontering etter hvert brygg..nei jeg gjør ikke det. Tenkte å kjøpe en sånn rense sak (??) til kran/ventil å dra igjennom etter bruk..
 
Hei!
Brygget for første gang i går på min nye BB30 A. Har noen spørsmål i den forbindelse

Satte starttemp på 72 ettersom jeg skulle ha 66 i mesketemp og 7 kg malt. Nådde temperaturen, men den falt ikke da jeg helte oppi malten. Malten var romtemperert.. Tror jeg bare stiller inn på mesketemp neste gang, evt en grad eller to over. Hva skjer hvis man mesker med for høy temp? Jeg brukte 30 min på å få ned tempen til 66 grader..

Ang temperatur på displayet i BB`en: testet med et annet termometer og de viste forskjellig temp. Målte i toppen av mesken mens jeg sirkulerte. BB viste 66 og eksternt termometer viste 63/64. Var forskjell i temp på de to senere i prosessen også. Noen andre som har lignende erfaring med tempmåler i BB?

Jeg droppet 60 min utvask og brukte heller 15 min, sirkulerte uansett litt under mesking for temperaturen sin del.

Skylling: hvor mye vann skyller dere med? Jeg begynte med 25 liter og så hadde jeg igjen 20 etter at malten var fjernet. Skyllet med ca 7,5 liter. Etter kok (90 min)og tapping hadde jeg 19 liter i gjæringskaret. traff den OG`en jeg skulle ha spot on, selv om det ble litt lite i karet:)

koketid: hvis man skal ha en annen koketid, MÅ man sette denne før temperaturen når 100 grader og klokken begynner å gå? Jeg fikk ikke stillt inn ny tid etter at det hadde begynt å koke..

Nå står det å plopper i gjæringstanken, så øl blir det vel uansett:)


Har satt 9 brygg på BB30A og 3 på BB60A. Vasker med PBW med varmt vann og skyller grundig med varmt vann.Bruker rengjøringssvamp av blillig sort. Har kun hatt ut pumpa første gang da den ble tett av humle.

På video som ligger her: http://www.olbrygging.no/products/beer-brew-30-automatic. Står det noen hint om vann utregning, prossesen m.m.

Har litt forskjellig erfaring med å treffe på meske temp. Både høyere å lavere med + 6 gr. høyere innmesk. Men godt blir det stort sett.

Gir beng i tempen på BB'n og bruker termometer fra topp. Prøver å røre og sirkulere til jeg har nådd ønsket temperatur.
Så får det stå i ro.

På utvask lar jeg det sirkulere til det er 78 gr. i hele kornblandingen. Tok meg en halvtime igår på 60l.

Men som man sier SLAPP AV, DET ER BARE ET HJEMMEBRYGG:)
 
Noen som har erfaring er fra både std bb30 og automatic?
Er det en naturlig/lønnsom oppgradering?

Ser jeg svarte på noe helt annet en du spurte om. Men kan vel intressere noen....

Vi er to som brygger, så da ble 20 L delt på to, forlite øl. Nå som vi har oppgradert så har lageret blitt brukbart.
Men hadde jeg brygget alene så hadde 30 L holdt for meg.
Det som jeg ser som en fordel med å ha begge, er at vi nå kan begynne å eksprimenter på 30 L. Og slippe å sitte med for store mengder tvilsom øl. Pluss at etter at Netthandelens(selger bare drit der) Beer Brew knelet i helga som vi har brukt til varming av vann, er det godt med to :)

Er det noen som har brygget mindre mengder på noen av disse? Ser for meg ut som om kjølespiralene blir vel høyt i meken for effektiv kjøling.
 
Tilbake
Topp