Første brygg på GF - Problemer med å oppnå 100 grader mm.

Grevling

Norbrygg-medlem
Da var første brygg på ny GF unnagjort, men ikke helt uten problemer.
Blir mulig litt langt dette, men siden jeg håper noen har råd, er det greit å få forutsetningene.

Brygget settet Möllarens Citrus Wit fra bryggselv, og hadde å forhånd lagt inn oppskriften på GF, slik at denne beregnet vannmengde på både meskevann og skyllevann (hhv. 16,3 og 19 liter).

Meskingen gikk slik den skulle. Brukte ca. 15-20 min på å røre inn korn før meskeprogrammet ble startet, så det var godt blandet og uten tørre klumper osv. Skyllevannet brukte litt lengre tid enn antatt på å varme opp til 78 grader, så jeg måtte kokoe opp et par kaseroller i tillegg, noe som gjorde at jeg kom i gang med skyllingen ca. 5 minutter etter maltrøret var løftet opp. Skyllingen gikk fint innledningsvis, men etter ca. 8 liter begynte det å gå svært sakte på få skyllevannet igjennom, totalt tok nok skyllingen en drøy time, noe som virker i overkant lenge. For å få den siste literen igjennom måtte jeg av med toppristen og røre litt i kornet, men fikk det til slutt ned. Målte preboil gravity til 1.040, men preboil volum var på bare ca. 28 liter (skulle vært 30).

Mens dette pågikk hadde GF stilt seg inn på 98 grader, men nådde bare ca. 95-96 grader i løpet av denne drøye timen (fra 78 grader utmesking de siste 10 minuttene). Avsluttet skylledelen og GF satte target temp til 100 grader. Det tok særdeles lang tid før den karret seg fra 95 grader til 98 og etterhvert 99 grader (anslår 20 minutter). Jeg ventet på at 100 grader skulle oppnås, slik at timeren for kok satte igang, men venet forgjeves. Jeg forsøkte å skrape bunnen, røre i karet og det meste annet jeg kunne komme på, men uten at det hjalp. Det ble brygget innendørs og med graincoat på, så det skulle ikke være større problemer å oppnå 100 grader her.

Siden det rullet godt oppi kjelen med 99 grader (så ut som et ordinært kok), satte jeg etterhvert igang min egen timer, og gjennomførte 90 min kok på 99 grader (reell tid ble nok noe lengre, da jeg ventet en god stund på at GF skulle klare dette på egen hånd). GF viste under hele denne seansen at varmeelementet var på 100%.

Resten forløp greit, og fikk etterhvert vørteren over i gjæringskaret. Riktignok bare 21,5 liter i stedet for de planlagte 25 liter. Det lå da igjen ca. 2 liter med thrub og vørter i GF, som jeg valgte å helle ut. Altså ble batch på ca. 23 liter. OG var på 1.045, som er akkurat det oppskriften anslår den til.

12 timer senere plopper det godt i gjærlåsen, så det blir forhåpentligvis bra.

Spørsmålene jeg sitter igjen med etter dette er altså:
Er det noen som har opplevd det samme under skylling som jeg beskriver over, og er det noe man kan gjøre for å minimere risikoen for dette (ut over det jeg har beskrevet over).

Er et noen andre som har opplevd å slite med å oppnå 100 grader på GF innendørs? Hva kan årsaken være? Det var ikke fastbrendte rester i bunnen, så det kan ikke ha vært årsaken til at det ikke lot seg gjøre å få 100 grader.

Beklager at dette ble litt langt, men desto bedre forutsetninger for å mene noe for de som evt. har noen råd å gi.

God Jul forresten
 
For å ta tak i et av problemene: 100 graders kok. Hvor høyt over havet brygger du?
Dersom man bor mer enn en viss høyde over havet, så er lufttrykket lavere og da koker det også ved lavere temperatur. Dette vil man kunne se selv, ved at det bobler før temperaturen når 100 grader.
Grainfather Connect har innstilling for dette. I ditt tilfelle ville jeg stilt inn koketemp på 99 grader.
 
Hei, og takk for svar.

Jeg brygger ikke mange meterne over havet. Er sentralt på østlandet, så jeg vil anslå at det ligger under 50 moh.
Jeg forsøkte underveis å endre koketemperaturen til 99 grader i appen, i håp om at det skulle starte timeren på kokingen, men det gikk ikke. Mulig det ikke kan endres midt under et brygg.

Uansett, selv om det skulle koke på 99 grader burde vel ikke GF ha noe problem med å varme opp til 100 grader?
 
Hei, og takk for svar.

Jeg brygger ikke mange meterne over havet. Er sentralt på østlandet, så jeg vil anslå at det ligger under 50 moh.
Jeg forsøkte underveis å endre koketemperaturen til 99 grader i appen, i håp om at det skulle starte timeren på kokingen, men det gikk ikke. Mulig det ikke kan endres midt under et brygg.

Uansett, selv om det skulle koke på 99 grader burde vel ikke GF ha noe problem med å varme opp til 100 grader?

Hvis det koker ved 99 grader så blir det i teorien ikke varmere, da all "ekstra" tilført energi vil gå med til å koke/fordampe væsken.
 
Når det gjelder problemene før kok, hvor mye malt er det i kitet du brukte? Knuste du selv?

19 + 16.3 = 35,3 liter, noe som vel må være nær maks for hva GF kan håndtere(?) (Brygger selv ganske små batcher, så kapasitet er ikke et problem jeg har).
Fra 35,3 liter til 28 liter preboil forsvinner det altså 7,3 liter. Det er mye, og om man bruker standardverdien for hvor mye maltet absorberer i meskingen (0.8 liter per kg malt), så betyr det at du startet med over 9 kg malt. Det er også på grensen av hva Grainfather-systemet takler (basert på hva jeg har lest rapportert fra andre bryggere).

Edit: Jeg sjekket nå oppskriften hos Bryggselv, og der står det 4.74 kg malt. Det burde være uproblematisk og skulle ikke kunne absorbere så mye væske. Jeg tenker at to ting har skjedd:
1) høy komprimering av maltsengen som har gjort den så kompakt at skylling ble vanskelig og tidkrevende.
2) koking allerede under skyllingen som har ført til avdamping av en god del væske.

Råd: Vær forsiktig med å komprimere maltsengen og om du har litt for fin knusing av maltet kan tilsetning av risskall hjelpe gjennomstrømningen. Jeg tror også røringen din var et helt riktig tiltak når du så at det gikk tregt. Det som skjer er at de fineste partiklene samler seg nederst ved risten og tetter igjen.

Jeg har selv hatt motsatte utfordringer under mesking (grov kverning, lavt utbytte og for rask skylling), men vil nok justere dette framover med lenger tid til hovedmeskingen og faktisk litt komprimering av mesken dersom det går for fort.
 
Sist redigert:
Miguel:
Det tror jeg sannerlig du har rett i. Vann blir jo ikke varmere enn kokepunktet (med mindre det er i en trykkoker) - da går det over i gassform. Når det gjelder kokepunktet så ser jeg ikke bort fra at det kan ha vært 98-99 grader i går, da det var relativt lavt trykk over østlandet. 960mb ca. i følge værstasjonen min. Da koker vann på 98,6 grader.
Var ikke klar over at såpass små utslag på trykk kunne medføre så stor konsekvens for kokepunktet. Det innebærer jo i praksis at man må sjekke trykket på bryggestedet før man starter, og sette inn som aktuell koketemperatur i GF før man starter. Hvis ikke risikerer man altså at GF aldri når target temperatur, og at kokeprogrammet ikke setter i gang. Det er jo rart om ikke andre har hatt dette problemet også.

Sarge:
Det var ikke noe problem med kapasiteten her. Jeg hadde lagt inn alle tall i GF på forhånd. 25 liter batch og 30 liter preboil. Ut fra dette bregnet GF meske og skyllevann. Trolig noe konservativt, ig og med at jeg endte med ca. 28 liter i karet preboil.
Det var forøvrig ikke mer enn 4,7 kg malt i pakken. Hvordan vannmengden beregnes av GF har jeg ikke satt meg grundig inn i, men er enig i at det forsvinner veldig mye preboil her...

Malten fikk jeg knust i butikk. Den kan ha vært et ørlite hakk for fint malt, men ikke veldig mye.
 
Mitt kokte laveren enn normalt i går, og samme i dag.

Det skal jo egentig ikke være nødvendig å være så nøyaktig. Bare sett tempen litt lavere, fem minutter ekstra koke har lite å si, det merker du ikke på på målingene.

Jeg trodde 28L preboil var ganske standard for GF.
 
Jeg synes du beskriver en ganske normal bryggedag her. Har ikke sjekket oppskriften, men settet inneholdt vel en del flaket hvete om det var en wit. Da kan det gå litt tregt under skylling. En god neve risskall i mesken er anbefalt. Selv bor jeg 160 moh, og det koker som regel på 98-99 grader. 22 til 23 liter i gjæringskaret er også standard mengde.
 
Da har jeg vertfall forklaringen på det. Det burde vært mulig å sette igang kokeprogramme på GF selv om man ikke har kommet opp i target temp., så slipper man å begynne med nedtellingsur osv. Mulig dette lar seg gjøre altså, men jeg klarte vertfall ikke å finne ut av det på sparket i går.

Ut fra det jeg har lest så er vel 28l relativt standard, men jeg hadde lagt inn 30 liter i oppskriften, så da burde man vel strengt talt kunne forvente å være i nærheten vertfall. Når det i tillegg forsvinner nesten 2 liter i bunnslam ble batchen en god del mindre enn de 25 literne det skulle bli. Men OG traff vertfall på merket, så da er det jo noe (det kanskje viktigste) rett.
 
Jeg har ikke oppgradert til Connect-boksen. Med den gamle STC-200 kontrollen er det bare å klikke på kok idet du begynner skylling. Sparer en del tid på det.
 
Jeg synes du beskriver en ganske normal bryggedag her. Har ikke sjekket oppskriften, men settet inneholdt vel en del flaket hvete om det var en wit. Da kan det gå litt tregt under skylling. En god neve risskall i mesken er anbefalt. Selv bor jeg 160 moh, og det koker som regel på 98-99 grader. 22 til 23 liter i gjæringskaret er også standard mengde.

Ja det er 730 gram umaltet hvete og 400 gram flaked havre i oppskriften. Ser ikke bort fra at det er syndren, men så ulidelig sakte som dette gikk tror jeg tipset om risskall blir forsøkt neste gang. Takker.

Connect boksen starter oppvarmingen samtidig som skyllingen starter automatisk, så tidstyven her var delvis å vente på at tempen skulle komme opp til kok fra 95 grader, og delvis at jeg ventet litt ekstra lenge på at den skulle nå 100 slik at koketimeren startet.
 
Ja det er 730 gram umaltet hvete og 400 gram flaked havre i oppskriften. Ser ikke bort fra at det er syndren, men så ulidelig sakte som dette gikk tror jeg tipset om risskall blir forsøkt neste gang. Takker.
Ja, samme reglene gjelder for flaket mais, ris osv. Og rug er som klister.
 
Har også hatt dette problemet. Noen ganger når den 100 grader, andre kunn 99. Men det koker på 99 også. Irriterende at nedtellingen ikkje starter. Skulle likt å visst hvorfor den ikkje alltid når 100 grader.
 
Har også hatt dette problemet. Noen ganger når den 100 grader, andre kunn 99. Men det koker på 99 også. Irriterende at nedtellingen ikkje starter. Skulle likt å visst hvorfor den ikkje alltid når 100 grader.

Det er jo enten pga proben eller det atmosfæriske trykket da du brygger. Og forsåvidt også at vører koker ved en litt høyere temperatur enn vann.
 
Kanskje det... men har over 100 brygg på bb30, merka aldri noen forskjell på den. Er ikkje heilt den samme som grainfather, men er et irriterende problem.
 
Nei det er jo GF'en.. proben/kalibreringen, sammen med ytre påvirkninger kan kanskje få det akkurat under der det "skal" koke, selv om det koker. Er vel bare å ha på lokket til det koker over og tørke opp med et smil som Atle Antonsen når ting er off.
 
Har prøvd med lokket på, koker over visst ein ikkje fjernet lokket igjen. Men når allikevel ikkje 100 grader. Må vera ein bug med gf.
 
Tilbake
Topp