Første brygg på Grainfather

Idag prøvde vi på vårt første brygg på grainfather, brukte kalkulatoren i appen for meske / skyllevann.


Allgrain weissbier
5.6kg korn

Mesketid : 60min v/65c og meshout opp til 78c (10-15min)

Koketid: 90min
Ønsket OG: 1.051
Ønsket FG: 1.011

Målt OG: 1.038 v/ 21grader

Meskevann: 18,6L
Skyllevann: 17,4L
Totalt 24,5L vørter til gjæring


Hva kan være grunnen til den lave målingen?


Erfaringer og tips mottas med stor takknemlighet
 
Idag prøvde vi på vårt første brygg på grainfather, brukte kalkulatoren i appen for meske / skyllevann.


Allgrain weissbier
5.6kg korn

Mesketid : 60min v/65c og meshout opp til 78c (10-15min)

Koketid: 90min
Ønsket OG: 1.051
Ønsket FG: 1.011

Målt OG: 1.038 v/ 21grader

Meskevann: 18,6L
Skyllevann: 17,4L
Totalt 24,5L vørter til gjæring


Hva kan være grunnen til den lave målingen?


Erfaringer og tips mottas med stor takknemlighet

Enten har dere gjort noe veldig galt, noe som jeg tror er vanskelig med en GF, type at temperaturene var alt for lave, eller utrolig høye. Eller så har dere vært uheldige og fått en utrolig dårlig knus av maltet, eller så er hydrometeret off. Viser det 1.000 i rent vann ved ca 20 grader?
 
Har vanskelig for og se at vi har gjort noe veldig galt her ja, har en misstanke om at maltet er knust til beerbrew, gjerne for fint for GF? Temp på mesk lå på 65 stort sett hele meskeperioden. (78g v mesh out)
Hydrometeret er kalibert så det er bra :)
 
Har vanskelig for og se at vi har gjort noe veldig galt her ja, har en misstanke om at maltet er knust til beerbrew, gjerne for fint for GF? Temp på mesk lå på 65 stort sett hele meskeperioden. (78g v mesh out)
Hydrometeret er kalibert så det er bra :)

Det har ingenting å si, hvis det er knust til den ene bryggemaskina eller den andre for å kunne forklare den småelige OG'en. Hvis det er maltet så har det vært helt pyton knust., i bestefall bare lett knekt og endel uknust/knekt.

Fikk dere riktig mengde malt? Ble noe glemt? Vanskelig å si som førstegangstrubadurer dog..

GF gjør jo ting riktig, så hvis ikke hydrometeret viser feil og at dere fakisk har målt ved 21C så lukter det malt-tabbe.
 
Jeg har 4 brygg bak meg på Grainfaher nå, og det er en vesentlig feil forbundet med forskjellen mellom Post Boil Volume (volum etter kok) og Batch Size (Volum til gjæring). Det er nemlig ca 2 liter svinn i systemet. Så sett i forhold til mengde malt og humletilsetninger under kok, så brygger man et brygg for Batch size + 2 liter. Se også disse trådene:
https://forum.norbrygg.no/threads/svinn-i-grainfather.37676/
https://forum.norbrygg.no/threads/problemer-med-a-lage-forsta-oppskriftene-til-grainfather.38525/
Dette forklarer litt av forskjellen, men ikke hele.

Så til det med meskeeffektivitet. Det er flere teorier her. Vurder selv:
  1. Ujevn fordeling av maltet i mesken. Bruk tid på å røre inn litt og litt og fordel jevnt. Bryt opp klumper.
  2. Det er egentlig litt lite skyllevann i beregningene til Grainfather. Det blir en litt for tykk "grøt" som blir stillestående uten røring. Her er det to mulige tiltak som jeg ser: (a) Flytt litt av skyllevannet til meskevann for en litt tynnere mesk. (b) Kjør en lengre innmeskingsfase med røring i minst 15 minutter før start av det ordinære meskeprogrammet med øvre rist og sirkulering.
  3. Mangelen på røring underveis gjør at det blir mindre effektiv mesk ift. tid, selv om man har sirkulering Jeg foreslår å øke den totale mesketiden til minst 90 minutter (utmesk kommer evt. i tillegg, siden det ikke trekkes ut sukker ved den temperaturen).
  4. Denne er litt kontroversiell, men: Jeg tror Grainfather Connect sin temperaturkontroll er FOR nøyaktig. Det gjør at det spesielt ved enstegsmesk meskes med et veldig snevert temperaturområde. Det tror jeg kan gjøre at man ikke henter ut like mye av maltet som ved et videre område. Jeg foreslår minst to steg. Eksempel: Oppskriften sier ett steg ved 65 grader. Da ville jeg gått for to steg, ett ved 64 grader og ett ved 66 grader.
  5. Unngå for kompakt maltseng. Når øvre rist settes på, ikke press den ned i mesken, kun så langt at den såvidt hviler oppå mesken.
  6. Dette er ikke mitt forslag, men: Det foreslås å strupe sirkuleringen slik at det ikke renner noe ned i overflow-løpet. Det skal visst være svakheter forbundet med å sirkulere mesk utenom maltet. Selv kommer jeg ikke til å gå for denne.
Lykke til! :)
 
Har vanskelig for og se at vi har gjort noe veldig galt her ja, har en misstanke om at maltet er knust til beerbrew, gjerne for fint for GF? Temp på mesk lå på 65 stort sett hele meskeperioden. (78g v mesh out)
Hydrometeret er kalibert så det er bra :)

Hvis malten er for fint knust, får det ikke negativ betydning for utbyttet. Normalt skal ikke forskjeller i knusingen bety noe særlig, men i en weissbier er det minst 50% hvete, og hvis kverna er stilt for grovt, kan hveten, som har mindre kornstørrelse enn bygg, for en stor del gå hel gjennom. Det hadde kunnet forklare det dårlige utbyttet dere har hatt. Men du sier jo at det var for fint knust?
 
Her er en Weissbier jeg brygga på søndag som var. Dette var vel litt for fint knust hvetemalt. Plagdes med å få skyllevann igjennom maltsenga, som dere nok forstår av bildet. Traff greit med OG, sikta på 1.051 og fikk et par poeng over.
 

Vedlegg

  • 25114827_1918042988220849_1222342541_n.jpg
    25114827_1918042988220849_1222342541_n.jpg
    77,8 KB · Sett: 39
Typisk dårlig knust korn. Har vært offer for det samme, en Pale Ale som skulle bli 1.052 og jeg fikk 1.038. Merket det godt når jeg skylte, det rant rett igjennom med en gang.
Det er klart at kan være en faktor. Jeg tenkte ikke så mye på det, men om jeg har skjønt det riktig, så krever optimalt utbytte på Grainfather en knusing som ikke er for fin og ikke for grov. Grunnen er at hvis den er for grov, så gjelder det samme som for alle andre bryggemetoder, nemlig at det blir vanskelig å trekke ut sukker fra (nesten) hele korn. Blir knusingen for fin, så kan maltsengen etterhvert bli veldig kompakt og tett og få dårlig gjennomstrømming av sirkulasjonen gjennom maltet. Etter hva jeg har skjønt, så er det nesten bedre å ha litt grov knusing og bruke lang tid enn å ha for fin knusing og en så kompakt maltseng at det ikke blir særlig gjennomsirkulering i maltet (kun gjennom enkelte kanaler).

Kanalisering i slik tett maltseng er det fort gjort å glemme. Det kan se ut som man har grei gjennomstrømming, men i virkeligheten går alt gjennom noen få kanaler, mens mesteparten av maltet er helt tett og uten gjennomstrømming. Det er også grunnen til at jeg mener at det kan være lurt å bruke en del tid på å røre i starten før man har på øvre rist. Da er sjansen større for en jevn fordeling av maltet, uansett knusingsgrad.
 
Tilbake
Topp