Første brygg, resept og APA

I morgen er min første brygge dag  :eek:

Utstyr og råvarer er på plass, nå gjenstår bare en opussing av resept. For eksperimentets skyld så har jeg valgt å lage resept fra bunn av og med litt inspirasjon fra oppskrifter forumet og beertools. For å lære humle smakene å kjenne så har jeg valgt å prøve meg en single hop APA med cascade. 

Jeg har lyst til å holde styrke og bitterhet nede, regner med at dette vil gjøre resepten vanskligere med tanke på balanse mellom smak av humle og bittterher. Så om noen kunne synse litt om oppskriften min så hadde det vært supert!

Recipe: apa #1, test
Style: American Pale Ale
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 32,75 l
Post Boil Volume: 27,37 l
Batch Size (fermenter): 22,50 l 
Bottling Volume: 20,99 l
Estimated OG: 1,052 SG
Estimated Color: 18,2 EBC
Estimated IBU: 44,6 IBUs
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
5,00 kg              Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC)          Grain        1        90,9 %       
0,50 kg              Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC)  Grain        2        9,1 %       

40,00 g              Cascade [7,40 %] - Boil 60,0 min        Hop          3        30,6 IBUs   
25,00 g              Cascade [7,40 %] - Boil 15,0 min        Hop          4        9,5 IBUs     
30,00 g              Cascade [7,40 %] - Boil 5,0 min          Hop          6        4,6 IBUs     
30,00 g              Cascade [7,40 %] - Dry Hop 0,0 Days      Hop          8        0,0 IBUs     

0,30 tsp              Irish Moss (Boil 10,0 mins)              Fining        5        -           
1,0 pkg              Safale American  (DCL/Fermentis #US-05)  Yeast        7        -           

Dette gir en alkohol prosent på 5,6%

Min setup er en pose og 25 liter hyttekjele (og annet jeg skulle trenge). Ser at beertools trenger en justering eller 3 ettersom at volumene er helt på tryne, men prosentene er der de skal være.

Regner med at det holder med en pakke gjær for denne, eller?
 
Hei

Jeg har min første APA til tørrhumling nå.... såeh... ikke stor erfaring med det da. Det jeg kan si er at den smaker og lukter helt fantastisk allerede når jeg har smakt litt på SG-prøvene. Jeg synes muligens du har litt høy IBU til APA, helt i øvre grenseland av hva Beersmith oppgir i stilguiden. I tillegg synes jeg muligens at litt mange av IBUene kommer i 60 min humla, den bidrar jo minimalt med smak og aroma. Smak og aroma er noe av det jeg liker best med denne stilen. Jeg hadde dyttet frem humlemengdene slik at du fikk fler IBU på smak og aroma, mindre IBU på 60 min og litt mindre IBU totalt.

Jeg smakte på min APA før tørrhumling og da duftet den fortsatt godt fra 1 min tilsettingen min, en litt fyldig og ikke så skarp som tørrhumling gjør. Tørrhumlet i tillegg for... ja takk, begge deler...


Style: American Pale Ale
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 29,00 l
Post Boil Volume: 25,00 l
Batch Size (fermenter): 19,00 l 
Bottling Volume: 19,00 l
Estimated OG: 1,054 SG
Estimated Color: 15,6 EBC
Estimated IBU: 32,8 IBUs
Brewhouse Efficiency: 64,00 %
Est Mash Efficiency: 82,5 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
     
10,00 g              Mosaic [11,10 %] - Boil 60,0 min        Hop          8        12,3 IBUs         
20,00 g              Mosaic [11,10 %] - Boil 15,0 min        Hop          10      12,2 IBUs         
30,00 g              Mosaic [11,10 %] - Boil 5,0 min          Hop          13      7,3 IBUs     
20,00 g              Mosaic [11,10 %] - Boil 1,0 min          Hop          14      1,1 IBUs     
60,00 g              Mosaic [11,10 %] - Dry Hop 10,0 Days    Hop          15      0,0 IBUs

Tanken var å lage en singelhop der 60, 15, og 5 min hadde like bidrag til IBU. Da opplever man mest av humla??? :jaha:

Angrer på at jeg sparte på 1 min humla, kunne sikkert ha druset på med 40-60g der, Det duftet utrolig digg før tørrhumling.

Som sagt så er det første gang jeg brygger APA og produktet er ikke drikkeklart enda slik at jeg kan ikke kavere for humleskjemaet mitt. Jeg ser på det som en "IPA-light". Mye smak og aroma, litt mindre bitter. I may be wrong...
 
Jeg tror jeg ville ha redusert 1. humletilsetting litt, og dermed satset på en IBU rundt 35. Dette er ikke nedtonet på humle, slik du skriver, mer en IPA, men det blir sikkert godt slik det er
 
Blir et godt øl. Men jeg ville brukt mer gjær. Det går nok bra med en pakke, men lager du en enkel starter er du sikrere.
 
simenkvaal skrev:
Blir et godt øl. Men jeg ville brukt mer gjær. Det går nok bra med en pakke, men lager du en enkel starter er du sikrere.

Det stemmer at det er bittelitt lite gjær. Kommer an på hvor gammel pakken er. Starter er vel aldri feil men de fleste som bruker tørrgjær, rehydrerer vel vanligvis bare denne fordi det er billig å få nok celler med å kjøpe en pakke til, samt at tørrgjær allerede er full av næring ulikt fersk gjær.

Ser foresten at du er matematiker, Simenkvaal. Har du noen ide om dette:

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,17427.msg170786.html#msg170786
 
Beant og Tollefsen, takker for ekstremt hendige svar. Jeg har justert litt og fått en bitterhet rundt 35 og tilsatt en liten dose humle på 1 minutt. Har tidligere tenkt at 1 minutt humla ikke gjør annet enn å øke kostnader, men tar nok feil der :)

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
20,00 g               Cascade [7,40 %] - Boil 60,0 min         Hop           3        15,5 IBUs    
30,00 g               Cascade [7,40 %] - Boil 15,0 min         Hop           4        11,6 IBUs    
40,00 g               Cascade [7,40 %] - Boil 5,0 min          Hop           6        6,2 IBUs      
40,00 g               Cascade [5,50 %] - Boil 1,0 min          Hop           7        1,0 IBUs      
40,00 g               Cascade [7,40 %] - Dry Hop 0,0 Days      Hop           9        0,0 IBUs      

Er dette for my sein humle, det blir ikke humlefest i et ellers smakssvakt øl dette her? Burde jeg redusere eller øke de sine humledosene?

simenkvaal, er det mulig å lage starter for tørrgjær?
 
Hm, skal overveie å putte oppi litt mer gjær. Sliter litt med å forstå konseptet gjær, er det slik at gjæren slutter å formere seg og jobber seg i hjel?

Får prøve å bruke denne, og overestimere med 10% eller så.
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
 
Vil tro dette blir bra.

Forsøkte å konvertere opp oppskrifta de til de volum vi brygger, og ser du bruker litt mer humle til aroma og tørr, men det blir sikkert bare godt  :yes:

Dersom gjæra er forholdsvis fersk og du rehydrerer den rett, samt belufter vørteren godt vil jeg tro dette går bare godt til et førstebrygg. Du kan jo nyte resultatet etter hvert og prøve å lese deg opp på gjær samtidig  :biersmile: Det er jo den viktigste "ingrediensen" i et øl.

Det er heller ikke særlig vanlig å dyrke opp fra tørrgjær.
 
Beant takker igjen, jeg justerer litt igjen og ender på en ibu på 37. Jeg er glad i humle, men denne gangen får jeg prøve å lage et velbalansert folkelig øl. Leste noe på forumet her om at noen hadde en teori om at om en brukte samme humle til armoa som til bitterhet så skulle en ha i 1/3 armomahumle sammenliknet med bitterhumle (får ikke dette til å stemme med ale oppskriftene jeg har sett).

Jeg prøver igjen:

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
30,00 g              Cascade [7,40 %] - Boil 60,0 min        Hop          3        23,3 IBUs   
25,00 g              Cascade [7,40 %] - Boil 15,0 min        Hop          4        9,6 IBUs     
30,00 g              Cascade [7,40 %] - Boil 5,0 min          Hop          6        4,6 IBUs     
30,00 g              Cascade [7,40 %] - Dry Hop 0,0 Days      Hop          8        0,0 IBUs     
 
Jeg synes det ser bra ut. Ikke så ulikt der vi bruker å ligge, rundt 35 IBU og 1++g/l av smak/aroma/tørr (når vi tørrhumler).

Hadde en APA som var ca. 45 IBU. God den, men alle tok den som IPA, selv etter 5-6 mnd lagring  ;D
 
Ville nok redusert mengde cara/crystal malt betrakelig om man vil ha fram humle smaken. Holde seg rundt 3-4% med crystal/cara kan være en god start.
 
Solz, du har muligens et poeng der. Jeg er så fersk at jeg ikke kjenner effekten av de forskjellige ingrediensene. Målet er en velbalansert øl, men det er viktig for meg at den ikke blir for vanndig. Er 3-4% fremdeles et fornuftig tall?
 
Det vil nok bli litt tynt om du bytter ut cara/crystal med pale malt. Kan legge på med litt hvete/havre (6-8%) som vil gi ølet en bedre fylde.
 
Det jeg har som å velge mellom da er:

Umalt hvetemalt.
malt munich malt.
Havregryn.

Med en kjevle og en food processor burde jeg klare å knekke hvetemalten (har ikke fått mølla mi ennå). Med havre mente du havregryn?
 
Det er delte meninger om det siste rådet om å gå ned i krystall. Jeg er ikke enig for eksempel! Ølet du formulerte i starten blir knallgodt! For første øl ville jeg gjort "less is more", kutte ut ekstra ingredienser. Da får du en bedre følelse med hva ingrediensene gjør.

Kan nevne at Sierra Nevada Pale Ale ikker veldig ulikt det du formulerer, bortsett fra at det ikke er single hop. 10 % krystall, resten pale malt.
 
simenkvaal skrev:
Det er delte meninger om det siste rådet om å gå ned i krystall. Jeg er ikke enig for eksempel! Ølet du formulerte i starten blir knallgodt! For første øl ville jeg gjort "less is more", kutte ut ekstra ingredienser. Da får du en bedre følelse med hva ingrediensene gjør.

Kan nevne at Sierra Nevada Pale Ale ikker veldig ulikt det du formulerer, bortsett fra at det ikke er single hop. 10 % krystall, resten pale malt.

Simen takker for veldig nyttig innspill. Tanken min var: En kan bruke 0-20% crystal/cara og at 10% da burde være passe. 

Leste at jeg kunne bruke noen gram havregryn for å gi skummet mer fylde, så kommer nok til å tilsette ca. 20-30 gram av det.

Dersom det er slik at crystal/cara malten overdøver humlemalen, hadde det da vært fornuftig å bytte ut litt med munich (mener å ha lest at den påvirker humle smak). Det vil også gi en kulere farge :)
 
Tilbake
Topp