Første brygg satt - noen spørsmål.

Tozva

 
Hei. Håper noen har tid til å lese igjennom den lange tråden min og hjelpe en nybegynner i gang :)

Satte mitt første brygg i går kveld med mitt nye Beer Brew 30 bryggesett. Trodde jeg hadde lest meg godt opp på forhånd og hadde nogenlunde kontroll på hva jeg skulle gjøre, men det ble litt stress i løpet av prosessen.

Det var dette ølsettet jeg brygga: http://www.olbrygging.no/products/american-pale-ale-apa

Jeg startet med å varme opp meskevannet (22 liter) til 74 grader (7 grader over ønsket mesketemperatur da jeg hadde 7 kg malt). Temperaturen falt litt etter at jeg hadde fått rørt ut all malten og temperaturen lå på ca. 63-65 grader gjennom meskingen i 60 minutter.

Det jeg lurer på er om jeg hadde en for dårlig rørepinne. Jeg brukt en liten barnespade av plastikk som jeg kjøpte i panikk da jeg ikke hadde ordnet med noe ordentlig rørepinne. Den var nok litt for bred nederst til å spa opp malten som lå i bunn av silkaret. For jeg hadde veldig lite vann ved siden av silkaret, mens det nesten var helt fult oppi silkaret.

Når mesketiden på 60 minutter var over så løftet jeg silkaret opp på kanten for å la det stå og renne. Og jeg satte på temperaturen og effekten på max, da jeg leste at man kunne gjøre det. Men væsken i silkaret rant veldig sakte og jeg måtte røre litt mens det sto på kanten for at det skulle renne igjennom. Kjørte så 12 liter skyllevann i gjennom silkaret. Men det som var problemet var at det begynte å koke fort og jeg puttet oppi første humleposen. Det endte med at jeg fortsatt hadde ca. 5-6 liter i silkaret igjen som jeg fikk ut etterhvert. Det kokte kanskje i 2-3 minutter før jeg fikk helt oppi siste restene av det som var i silkaret og da sluttet kokingen, og det tok 5 minutter før det begynte å koke igjen.

Når kokingen var over tappet jeg all vørteren over på en 30 liters dunk som jeg desinfiserte med saniclean. (35 ml blandet ut i 10 liter vann, ristet dunken godt og helte ut vannet men lot skummet ligge igjen).

Det ble 26 liter vørter. Dunken satt jeg oppi en balje med kaldt vann og snø rundt. Det tok lang tid å få kjølt ned vørteren. (Ca. 1 og en halv time). Ettersom det ikke fulgte med slange til spiralkjøleren ble det på denne måten.
Det var kanskje dumt? Skal ordne med en bedre rørepinne og spiralkjøler til neste brygg i hvert fall.

Når vørteren var kjølt ned til 25 grader helte jeg det videre over på en ny desinfisert dunk og silte ut grumset. Det var veldig mye grums som nesten så ut som gjørme. Det rare var at når jeg hadde fått nesten alt over på den gjæringsdunken var det kun 16 liter ca. Altså 10 liter mindre enn hva jeg hadde etter kok.

Også tilsatte gjærposen, satte på lokket og ristet som en gal mann i ca. 2 minutter med gjæringslåsen på. Derretter satte jeg det på et rom som holder 20 grader.

OG,SG,FG måling glemte jeg helt bort.Men fikk testet før jeg tilsatte gjæren og da viste det 1070 på hydrometeret.

Hvordan tror dere dette går? Er det håp for at det kan bli et greit øl, eller er det bare å helle det ut og sette et nytt brygg med en gang?

Se bildet. Det ligger et ganske stor lag med "grums" i bånn. Er det vanlig?
 

Vedlegg

  • image1.JPG
    image1.JPG
    103,2 KB · Sett: 108
RDWHAHB! Det blir sikkert øl :)

Når det gjelder siling av "grums" og "grums" i bunn: Du kunne sikkert spart deg for silingen, da dette vil bunnfelle uansett, slik du ser i gjæringskaret ditt. Trolig vil det komprimere seg enda mer under gjæringsprosessen. Når det gjelder vørtermengde så vil du etter hvert lære ditt bryggeoppsett å kjenne, og på den måten kunne tune deg inn i forhold til ønsket sluttmengde. Dersom OG-målingen på 1.070 er korrekt, ligger du jo 12 poeng over det settet beregner, så du kunne antakeligvis brukt mer vann slik at du treffer OG-verdien bedre. En måling før koking kan hjelpe deg å justere dette.

Lykke til! :)
 
Her var mye å svare på. :D

Ja, skaff deg bedre rørepinne, f.eks bryggeeskje: https://www.bryggselv.no/røring/400038/bryggeskje-i-tre-70cm

Du bør nok beregne god tid på skylling i BB30. Maltrøret er smalt, og med nesten 7kg malt i røret vil skyllevannet trenge god tid på å renne gjennom. Har akkurat brygget på BB30 for første gang selv, og fra nå blir jeg å meske/skylle om ettermiddagen/kvelden, og så koke dagen etter, slik at den får natta på å renne av seg. Ville ikke kjørt i gang kok før skyllevannet er ferdig med avrenning.

Og mål SG, det er kun slik du får bygget opp empiri på mengde vann, osv.

Få spiralkjøleren opp og kjøre! Jeg kjølte ned fra 100 grader til 20 på en halvtime med spiralkjøler. For å få den up & running trenger du:
3x av hurtigkoblingene, da den ene slangeenden skal kobles til vask, og siste slangeenden bare legges i vask/avløp. Jeg kjøpte mine på Jula.

Jeg har også en Hop Spider som gjør at jeg får en god del mindre trub i gjæringskaret.

Ellers: Det Glenn sa over. :)
 
Her var mye å svare på. :D

Ja, skaff deg bedre rørepinne, f.eks bryggeeskje: https://www.bryggselv.no/røring/400038/bryggeskje-i-tre-70cm

Du bør nok beregne god tid på skylling i BB30. Maltrøret er smalt, og med nesten 7kg malt i røret vil skyllevannet trenge god tid på å renne gjennom. Har akkurat brygget på BB30 for første gang selv, og fra nå blir jeg å meske/skylle om ettermiddagen/kvelden, og så koke dagen etter, slik at den får natta på å renne av seg. Ville ikke kjørt i gang kok før skyllevannet er ferdig med avrenning.

Og mål SG, det er kun slik du får bygget opp empiri på mengde vann, osv.

Få spiralkjøleren opp og kjøre! Jeg kjølte ned fra 100 grader til 20 på en halvtime med spiralkjøler. For å få den up & running trenger du:
3x av hurtigkoblingene, da den ene slangeenden skal kobles til vask, og siste slangeenden bare legges i vask/avløp. Jeg kjøpte mine på Jula.

Jeg har også en Hop Spider som gjør at jeg får en god del mindre trub i gjæringskaret.

Ellers: Det Glenn sa over. :)

Takk for raske svar Glenn og Stian.

Når da mesketiden er ferdig og jeg må bruke lang tid på å skylle ut det som er igjen i silkaret. Hvor mange grader skal jeg da ha i mesken? Skal jeg slå av temperaturen frem til jeg har fått ut alt og så starte oppkok?

Ang. spiralkjøleren så sliter jeg litt med å finne det jeg trenger til slangen. Har prøvd å lage meg en handleliste på biltema, men klarer ikke helt å finne det samme som du sendte meg link til.

Kan jeg gjøre det slik: Kjøpe en krantilkobling og feste på kjøkkenkrana. Kutte opp en hageslange i to og feste på en hurtigkobling som jeg setter i krantilkoblingen på kjøkkenkrana. Videre trer jeg hageslangen inn på røret på spiralkjøleren og fester med slangeklemme. Så tar jeg den andre hageslangen og fester på andre siden av spiralkjøleren.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning/Krantilkobling-2000021714/?artId=14035
http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning/Vannslange-2000017527/?artId=361955
http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning/Hurtigkoblinger-2000020700/?artId=14015
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/B...g/Slangeklemmer-2-stk-2000019557/?artId=61849


Funker dette? Eller har jeg misforstått noe?
 
Tror dette er det du trenger for å koble til slanger på kjøleren:

upload_2016-12-6_13-4-0.png

(så må du ha slange samt tilkobling til kjøkkenkrana i tillegg)

Det går også an å tre slangen direkte på kjøleren og feste med slangeklemmer, så lenge du får det tett.

Ang. temperatur under skylling så kan du f.eks. sette temperaturen til et sted under kokepunktet, slik at det vil ta kort tid å nå oppkok når selve skyllingen er ferdig.
 
Takk for svar begge to. Da har jeg kjøpt inn det jeg trenger tror jeg.

Kjøpte denne til slange: http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Slange/Vannslange-10-m-2000017745/?artId=15332

Litt billigere enn hageslange men samme diameter.

Skal få lastet opp et bilde av resultatet i kveld!

De kronene du sparte på å ikke kjøpe armert hageslange vil du kanskje angre på.
Når returvannet kommer ut av kjøleren er det veldig varmt til å begynne med. Gjerne opp mot 100 grader, men ikke helt så varmt og kun en kort tid.
Den slangen du har kjøpt blir nok veldig myk, så pass på at den ikke "krøller" seg og du blokkerer strømmen ut.
Blokkeres strømmen kan det bli litt utrivelig med varmt vann som spruter ut der det gir etter.

Går nok bra, men pass på.
 
Skal sette min andre batch i morgen, da jeg er litt usikker på hva resultatet av den første blir.

Men da kommer jeg til å bruke lengere tid på skyllingen. Men jeg lurer da på. Etter jeg er ferdig med meskingen etter 60 minutter som det står i oppskriften. Så kommer jeg sikkert til å bruke en time ca. på å skylle ut silkaret. Hva skal da temperaturen stå på mens jeg venter på at den skal skylles ferdig. Kjører da koking så fort jeg er ferdig med skyllingen.
 
Så tett opp til kok som du kan for å spare tid, med mindre du måler pre boil volum ved en gitt temperatur.
 
Sånn jeg skyller er å løfte opp maltrøret, legge i ett stykke aluminiumsfolie som jeg stikker ca 20 hull i med termometeret eller noe annet spist, øser over skyllevann med en 1,5liters gryte lar det sige gjennom, ny øse.... tar 15 minutter, maks. tar av maltrøret, setter det i en passende stamp, og drar på med kok. harjeg plass til det som renner ned i stampen slår jeg det opp i kokekaret.
Kast lekespaden, bruk en meskespade men bare i topp 1/3 del av malten og begrens røringen.
Kan være jeg er helt på jordet her, er også fersk, men det er nå sånn jeg gjør det og det funker for meg
 
Da satte jeg min 2 batch i går! Det gikk litt roligere og mere kontrollert for seg!

Lagde denne: http://www.olbrygging.no/products/weissbier

Meskingen gikk veldig fint. Hadde en mye bedre rørepinne samt at denne gangen var det 5,6 kg malt. Første batchen brygget jeg en American Pale Ale der det var 7 kg malt.

Skyllingen gikk også mye raskere og enklere denne gangen. Brukte ca. 1 liter mere på skyllevann enn hva det sto i oppskrifta. Før kok så nådde jeg akkuratt maks streken i BB 30 som vel er 30 liter?

OG målet på brygget var 1051. Før kok så målte jeg 1051 akkuratt. Etter kok og før gjæring så målte jeg 1060. Hva er grunnen til det?

Og jeg syntes det ble litt lite vørter. Startet altså med 30 liter før kok og endte opp med ca. 18-19 liter i gjæringsdunken. Er det normalt?

Temperaturmåleren på BB30 var ikke helt med når jeg kjølte ned vørteren. For når det sto at det var 40 grader så var det kun 15 grader i vørteren! Så når jeg helt det over på gjæringskaret så var nok temperaturen nede mot 10-13 grader ca.
Har dette noe å si?
 
Da satte jeg min 2 batch i går! Det gikk litt roligere og mere kontrollert for seg!

Lagde denne: http://www.olbrygging.no/products/weissbier

Meskingen gikk veldig fint. Hadde en mye bedre rørepinne samt at denne gangen var det 5,6 kg malt. Første batchen brygget jeg en American Pale Ale der det var 7 kg malt.

Skyllingen gikk også mye raskere og enklere denne gangen. Brukte ca. 1 liter mere på skyllevann enn hva det sto i oppskrifta. Før kok så nådde jeg akkuratt maks streken i BB 30 som vel er 30 liter?

OG målet på brygget var 1051. Før kok så målte jeg 1051 akkuratt. Etter kok og før gjæring så målte jeg 1060. Hva er grunnen til det?

Og jeg syntes det ble litt lite vørter. Startet altså med 30 liter før kok og endte opp med ca. 18-19 liter i gjæringsdunken. Er det normalt?

Temperaturmåleren på BB30 var ikke helt med når jeg kjølte ned vørteren. For når det sto at det var 40 grader så var det kun 15 grader i vørteren! Så når jeg helt det over på gjæringskaret så var nok temperaturen nede mot 10-13 grader ca.
Har dette noe å si?

Jeg lagde det kit'et der i fjor vår også på en BB30, og vi traff spot on med både OG og volum. Om du har 30 liter ved start kok og koker av 11-12 liter på en times tid så må du fosskoke noe inni hel.......... Jeg skjønner nesten ikke hvordan dere klarer det. Du setter ned effekten på elementet til rundt 70% når kok er i gang? Det er hvertfall meningen at skal gjøres.
 
Jeg lagde det kit'et der i fjor vår også på en BB30, og vi traff spot on med både OG og volum. Om du har 30 liter ved start kok og koker av 11-12 liter på en times tid så må du fosskoke noe inni hel.......... Jeg skjønner nesten ikke hvordan dere klarer det. Du setter ned effekten på elementet til rundt 70% når kok er i gang? Det er hvertfall meningen at skal gjøres.
Da har jeg gjort en feil på kokingen. For jeg kjørte på maks på både temp og effekt elementet.

Tok ikke med de siste restene i bånn av BB30,n heller. Lå vel igjen ca. 1 liter kan jeg tenke meg.
 
Før kok så målte jeg 1051 akkuratt. Etter kok og før gjæring så målte jeg 1060.
Hvis du starta med 30l til kok, og SG var 1.051 før, og OG var 1.060 etter, så har du teoretisk kun kokt bort 4,5l (15 %) og skulle hatt 25,5l.

Men vær obs på at gravitymåling etter mesking er svært upålitelig, da vørteren sannsynligvis ikke er homogen med jevn sukkerfordeling. Tapper du fra bunnen får du antagelig en høyere SG, og øser du fra toppen en lavere. En litt sikrere metode er å la det koke i 5 min før man tar en prøve, avkjøler den til 20C, og måler. Da har vørteren blitt mer blandet.
 
Spørsmål ang. gjæring/flasking og FG-måling.

Nå har den første batchen med American Pale Ale stått til gjæring i 6 dager. Det sluttet å boble i gjæringslåsen etter 4 dag. Har jeg skjønt det riktig at jeg nå skal måle SG, og når jeg har fått en stabil SG over 3 dager så har jeg FG,n? Og kan da flaske det?

Når jeg skal måle SG så må jeg jo ta av lokket på gjæringsdunken og bruke et glass eller noe for å ta opp litt øl med. Denne må vel også være sterilisert?
 
Hei folkens!

I morgen har første batchen stått i 2 uker til gjæring. Og jeg tenkte å flaske da. Det er en American Pale Ale

Målte FG i dag og fikk 1010. Målet var 1012. OG var 1070. Så da har jeg regnet meg ut til at alkoholprosenten i ølet er 8% ? Etter oppskriften skulle den komme på 6%. Men mistenker at OG,n var litt høy da jeg målte den med det som lå i bunnen av BB30.

Men kjøpte en alkoholmåler fra Europris og den viste 0%. Skjønner ikke hvorfor? Funker det ikke på øl?


Har kjøpt 3 kasser med Munkholm alkoholfri øl. 2,50 pr stk + pant. Etter å ha helt ut den alkoholfrie ølen, holder det å skylle flasken med vann og så fylle de opp?
 
Bare flask nå,FG på 1010 er helt ok.
Alkoholmåleren fra Europris kan du bare glømme,den kan vel bare brukes i sprit.
Kasser med pant får du kjøpt på Kiwi for 40 kr. Kassen.
Lykke til med en fin hobby....
 
Tilbake
Topp