Første brygg tappet på flasker!!!

Hei
Da var første brygg tappet på flasker 09092011.

Hadde dog litt høy FG syntes jeg( 1020 )

Dette her den hatt på stikkprøver over flere dager så jeg tok risken med å tappe.

OG = 1060
SG = 1020 over flere dager
FG = 1020

Iflge Beersmith skal abv ligge på ca 5,3%?
Legger med et bilde av flasken med en siiimpel etikett jeg laget i adobe illustrater
 

Vedlegg

  • Batch 1 tappet.jpg
    Batch 1 tappet.jpg
    697,6 KB · Sett: 250
S-33 gjærer ikke så godt ut etter min erfaring. Så 1060, 1020 og S33 er ikke unormalt og jeg tror at det var ufarlig å flaske. Hvis du synes at ølet er for søt må du brygge samme øl en gang men bruk US-05.
 
Huub skrev:
S-33 gjærer ikke så godt ut etter min erfaring. Så 1060, 1020 og S33 er ikke unormalt og jeg tror at det var ufarlig å flaske. Hvis du synes at ølet er for søt må du brygge samme øl en gang men bruk US-05.

OK da tipper jeg at det blir godt. Det lukter veldig godt og smaken var ganske bra ( må jo prøvesmake selv om det er flatt).

Takk for tipset - blir det et godt øl skal jeg brygge det en gang til men følge ditt råd på US-05

Brukte 125 gr sukker i sukkerlake. Tror du det holder? For mye?
 
Det var kjekt ja. en del jobb, men artig å se at matboden, herved døpt om til ølboden i og med at tørrvarer etc er blitt kastet ut, fylles opp.
Må nok ha et nytt kjøpleskap også.
Flere flasker skal kjøpes inn til ny batch. er vel lurt å brygge litt nå i starten så "øl forrådet" bygges opp.
Ingredienser til Staut og juleøl ligger på posten!
 
Jepp. Fat er kjapt gjort, men selv om det er en god del mer jobb er det noe veldig tilfredsstillende med flasket øl.
 
Allerede tenkt på fat,men er skeptisk til co2 flasker inne!!?? :roedme:  kanskje litt rart av meg, men men

Men enig med deg - når jeg var ferdig i går kveld og alt var vasket og rengjort var det tilfredsstillende å se lageret med flasker. Pent syn med flasker kontra fat...
 
CO2 innomhus ser jeg ikke på som noe problem. Kullsyre brukes jo feks i brannslukkere så den er jo ikke brannfarlig, tvert imot du kan bruke CO2 til å kjøle ned eller slukke åpen ild.
Kullsyre kan vel fortrenge oksygen men da snakker vi nok store flasker i svært små rom. Alt som er under trykk kan eksplodere om du tenker på det. Men for at det skal skje må det vel varme til.
Og er det så varmt at CO2 en går i luften så er nok selve eksplosjonen ditt minste problem akkurat da. Har sett et youtube klipp der en co2 tank gikk gjennom en murvegg. Men der ble kranen på slått av med en kraftig mekanisk slegge. Det skjer nok heller ikke om du ikke går berserk en kveld med en diger slegge.
 
Frank-Andre skrev:
Allerede tenkt på fat,men er skeptisk til CO₂ flasker inne!!?? :roedme:  kanskje litt rart av meg, men men

Men enig med deg - når jeg var ferdig i går kveld og alt var vasket og rengjort var det tilfredsstillende å se lageret med flasker. Pent syn med flasker kontra fat...
Som Arve sier, CO2 flasker innendørs er ikke noe problem, da må du i så fall kvitte deg med brannslukningsapparatene dine. Flasker er vakre å se på, men gjett hvor deilig det er å fylle rett på fat! Jeg kjøpte fire fat med en gang, og allerede er alle fire fat opptatt. Tør ikke tenke på hvor mye arbeid det hadde vært om det var flasker.
 
Ikke noe problem med flasker innendørs. CO2 flasker er veldig sterke da de har et mye større trykk enn f.eks. brannslukkeren. Når jeg skulle bestille CO2 flaske fra et firma som driver med brannslukningsapparater, fikk jeg vite at de testet disse på 200 bar. Det er mye trykk! Deretter ble de fyllt til 60 bar og utlevert. Det er visst vi ølbryggere og folk med akvarier som er kundene til brukte CO2 flasker. Forøvrig skal jeg betale ca 1000 for en 6 kilos flaske når den er ferdig "rigget".
 
Tilbake
Topp