Første brygg

Hei alle sammen

Tenkte og prøve meg på mitt første brygg,drømmer om mer avansert utstyr men først prøve enkelt.
Har kjøpt dette Brew in a Box komplett minibryggeri Alt du trenger til brygging på kjøkkenet - BryggSelv
Og en spiralkjøler[emoji3526]

Er det noe mere man må ha eller kan dette lage godt øl?

Mvh Jan


Sent from my iPhone using Tapatalk


Det gjør virkelig godt å se noen begynne på den måten:). Du lager nøyaktig like godt øl med dette utstyret som med en bryggemaskin til 20 000.

Det som er avgjørende er først og fremst:
  • Hygiene. Vask alt som brukes på den kalde siden umiddelbart etter bruk. Ikke la det tørke. Og desinfiser det alltid før bruk. Plukk fra hverandre alt som kan plukkes fra hverandre. Skitt må ikke få lov til å gjemme seg noe sted.
  • Temperaturkontroll under gjæringen.
  • Bruk nok gjær, og frisk gjær. Tørrgjær er veldig greit i starten, og lager like godt øl. Så kan du prøve deg med ferskgjær etter hvert.
Sett deg inn i det grunnleggende. Jo mer du kan, jo lettere er det å lære mer.

God bok: Håndbok i ølbrygging by Gustav Foseid

Ellers ligger en eldre utgave av "bibelen" - John Palmers How to Brew - på nett: Welcome to How to Brew - How to Brew
 
Sist redigert:
Et tips til er å prøve, så godt det lar seg gjøre, å drite i tallene de første gangene og heller fokusere på læringen. På mitt første brygg mesket jeg inn på 64c og fikk beskjed at en kompis at "DET VAR ALTFOR LAVT, FÅ DET OPP!!!!!", noe som skremte livsskiten ut av meg. Jeg trodde at det var bare å dumpe hele pladaskeriet rett til dodraugen.

Det ble jaggu godt øl det og. Lykke til! :D
 
Takk for raske svar[emoji3] Da er det håp,angående temp kontroll under gjæring,har ett teknisk rom,mørkt og 16grader stabilt,det er innafor det?

Mvh Jan


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ideelt til gjæring av ale:). Men du kan ikke lage pils - eller annet undergjæret øl - der.

Sørg for å kjøle ned til 16 grader før du tilsetter gjæren. Når gjæringa kommer i gang, vil temperaturen i dunken stige, kanskje med så mye som 3-4 grader. Det er likevel innafor. Etter et par-tre dager avtar aktiviteten, og temperaturen synker igjen. Da må du flytte dunken inn i vanlig romtemperatur - forutsatt at du ikke har helt tropiske forhold i stua, da.

Du bør kunne holde øye med temperaturutviklingen under gjæringen. Det kan være lurt å skaffe en slik: LCD termometerstrips 0-32°C - BryggSelv

edit: Helt enig med @Steinar Huneide når det gjelder gjærvalg. 05 er maksimalt pålitelig - og kan brukes til veldig mye.
 
Det er et greit sted å begynne - og jeg ser ingen grunn til at det ikke skal bli godt øl. Men prisen forskrekker meg litt, da - sjøl om det stadig er billig i forhold til å kjøpe tilsvarende øl på Polet:).

Det skal jeg forsåvidt si meg enig i[emoji848] Men er jo fra Drammen så med prisen på ølen til Haandbryggeriet blir det fort spart inn [emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det skal jeg forsåvidt si meg enig i[emoji848] Men er jo fra Drammen så med prisen på ølen til Haandbryggeriet blir det fort spart inn [emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nei, men det er helt greit å begynne med et par sånne sett. Og så kommer det jo litt an på hvor mye du tenker å brygge. (Jeg brygger ca. 1500 liter i året, og da ... :p.)

Siden jeg er i gang, er det jo greit å fortsette med gode - og helt uunnværlige:rolleyes: - gode råd:
  • Angående vasking: Jeg bruker å løse opp litt billig maskinoppvaskmiddel i varmt vann. Ingen grunn til å kjøpe dyrt spesialvaskemiddel (PBW).
  • Gjæringskaret ripes veldig lett opp, og i ripene kan uønskede mikroorganismer finne ly. Bruk derfor bare en mjuk svamp til vaskingen. Ingen børster, skrubber eller annet.
  • Settet anbefaler gjærnæring. Det er bare tull her. Jeg hadde ikke brydd meg om klarningsmiddel heller. (I andre sammenhenger kan både gjærnæring og klaringsmiddel være på sin plass.)
Forresten; hvor stor gryte har du?
 
Nei, men det er helt greit å begynne med et par sånne sett. Og så kommer det jo litt an på hvor mye du tenker å brygge. (Jeg brygger ca. 1500 liter i året, og da ... :p.)

Siden jeg er i gang, er det jo greit å fortsette med gode - og helt uunnværlige:rolleyes: - gode råd:
  • Angående vasking: Jeg bruker å løse opp litt billig maskinoppvaskmiddel i varmt vann. Ingen grunn til å kjøpe dyrt spesialvaskemiddel (PBW).
  • Gjæringskaret ripes veldig lett opp, og i ripene kan uønskede mikroorganismer finne ly. Bruk derfor bare en mjuk svamp til vaskingen. Ingen børster, skrubber eller annet.
  • Settet anbefaler gjærnæring. Det er bare tull her. Jeg hadde ikke brydd meg om klarningsmiddel heller. (I andre sammenhenger kan både gjærnæring og klaringsmiddel være på sin plass.)
Forresten; hvor stor gryte har du?

Kjelen var ca 22 l[emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
BIAB kjelen jeg begynte med er 18 liter. Perfekt til 1/2 batcher på 12-13 liter :)

Kjøp noen ølsett og spesifiser at du vil ha malten knust i separate poser, da er det enkelt å veie opp selv til en 1/2 batch.
 
Nei, men det er helt greit å begynne med et par sånne sett. Og så kommer det jo litt an på hvor mye du tenker å brygge. (Jeg brygger ca. 1500 liter i året, og da ... :p.)

Siden jeg er i gang, er det jo greit å fortsette med gode - og helt uunnværlige:rolleyes: - gode råd:
  • Angående vasking: Jeg bruker å løse opp litt billig maskinoppvaskmiddel i varmt vann. Ingen grunn til å kjøpe dyrt spesialvaskemiddel (PBW).
  • Gjæringskaret ripes veldig lett opp, og i ripene kan uønskede mikroorganismer finne ly. Bruk derfor bare en mjuk svamp til vaskingen. Ingen børster, skrubber eller annet.
  • Settet anbefaler gjærnæring. Det er bare tull her. Jeg hadde ikke brydd meg om klarningsmiddel heller. (I andre sammenhenger kan både gjærnæring og klaringsmiddel være på sin plass.)
Forresten; hvor stor gryte har du?


Håper ikke du drikker 1500 liter i året? :D
 
BIAB kjelen jeg begynte med er 18 liter. Perfekt til 1/2 batcher på 12-13 liter :)

Kjøp noen ølsett og spesifiser at du vil ha malten knust i separate poser, da er det enkelt å veie opp selv til en 1/2 batch.
Jeg startet med samme størrelse på kjele. Jeg gikk heller for å sette opp egne oppskrifter for dette basert på oppskrifter i boka "Brygg ditt eget øl" av Greg Hughes, siden det ikke finnes sett som er laget for 12 liter øl. Det var jo ikke så vanskelig. Malt, humle og gjær i passelige mengder. Gikk for tørrgjærene US-05 og S-04 i mine første brygg. Jeg kjøpte inn noe mer enn du har, men det er fordi jeg brygger i garasje der jeg kun har tilgang på vannslange. Jeg kjøpte en ekstra plastbalje som jeg kunne ha meskeposen i når jeg løftet den ut av gryten, samt en diger murerbalje som skulle være kjøleløsning (kjølte hele kokekjelen i den med kaldt vann). Det fungerte på et vis, men det går saaakte de siste gradene ned mot pitch temp. For min del ble det kjølespiral etterhvert. Dette kunne jeg fortsatt brygget med, tror jeg. :) Fikk mye godt øl på det. Da jeg oppgraderte til bryggemaskin, så fortsatte jeg å bruke den gamle BIAB-kjelen til skyllevann. Det er lite gammelt utstyr som ikke brukes til noe, selv om man oppgraderer litt etterhvert.

Og forresten: Jeg brygger fortsatt batcher på ca 11-13 liter. Det hender jeg strekker det til 15 av og til, spesielt i forkant av grillsesongen.

Finn din metode og hva som passer for deg gjennom erfaringen du får, brygg etter brygg. Lykke til! :)
 
Ett siste spørsmål før morgendagen,har det noe og si om man gjærer 8 liter i ett 30l kar?[emoji848]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ett siste spørsmål før morgendagen,har det noe og si om man gjærer 8 liter i ett 30l kar?[emoji848]

Sent from my iPhone using Tapatalk
Hmmm... med så mye headspace blir det jo mye luft. Mulig det kan gi oksydering? Ellers ville jeg ikke ventet særlig med plopping i gjærlåsen. Om det plopper, bra, men ikke få panikk om det ikke plopper.

Lykke til!
 
Tilbake
Topp