Første bryggeoppsett..

Hei!

Sitter å planlegger anskaffelse av bryggeutstyr. Har prøvd meg med et Nøgne Ø Pale ale starter kit og det gikk forsåvidt greit, men 3,5l øl er litt lite om gangen så vil gjerne brygge litt større ladninger. Fordelen er å ha vært igjennom renslighetsaspektet samt at jeg har termometer, korkmaskin, korker, hydrometer osv. Glassballongen som fulgte med kan jeg eventuelt bruke på div eksperiementer hvis ølbassillen tar skikkelig overhånd :).
Pga. at jeg må stå på kjøkkenet så begrenser det seg litt når det gjelder størrelse så et sted mellom 10 og 12,5l pr runde hadde vært passe. Planene var å kjøpe 25l pale ale kittet til Nøgne Ø for så å dele det i to runder. Bare for å få prossesen litt i fingrene før jeg begynner med div annet øl.
Har vurdert en del forskjellige kjeler og ser ut til å ende på to stk 19,6l kjeler som funker på induksjon jeg har tenkt å modifisere disse ved å montere kraner.

Det jeg trenger er noen gjæringskar som tar 10-15l vørter og med kran siden hevertmetoden nesten krever to stk for å ikke plundre for mye.
Fins jo mange kar der ute, men de fleste er 30l+ eller uten kran. Har sett på dette: http://www.bryggselv.no/products/gjaeringskar-12l-med-tappekran-og-gjaerlas2 men blir kanskje akkurat for lite?

12mm kobberrør og koblinger har jeg til kjøler som jeg har tenkt å lage selv.
Starsan osv trenger jeg også, men det kjøper jeg når jeg handler gjæringskar.

Virker plan og oppsett fornuftig? noe jeg bør endre på?

Men autohevert og en slik klype du også får på bryggselv så er hevertering enkelt hvis du kjører solo. Bruk av hevert var ett av mine store irritasjonsmoment frem til jeg kom på at man kan kjøpe klype.

Det gjæringskaret du linker til er det flere her på forumet, meg inkludert som mener at det ikke er verdt pengene. Bryggselv har også 15 liters som er annen type. Det er ingen sak å ta hull selv og sette i kran. Men hvis du må kjøpe hulltaker siden du ikke kjenner noen som har, så er det kanskje like greit å gå for karet du linket til.

Takk for kjapt svar.
Nei kjenner ingen med hull lager men skal alltids klare å lage hull selv, enten med Stegborret jeg skal bruke til å lage hulle i kjelene med eller så jobber jeg i en jernvarebutikk så skal altids finne noe hos en av leverandørene.

Forslag til fornuftig priset og gode kraner både til kjele og gjæringskar?

Kom på en ting til, et stort dørslag eller lignende trenger jeg når jeg siler mesken over i kjele nr to. Forslag til hvor jeg kan finne dette?

Hva skal du med to kjeler? Jeg skjønte ikke det..

Rustfrie kuleventiler får du på Biltema. Plastikk-kraner til gjæringskaret får du på bryggebutikken.

Du trenger også gjennomføring til kjelene. Dette får du også på bryggebutikker, eller så kan du kjøpe bitene selv på Ebay.

Takker igjen :)

Tanken bak to kjeler er å ha noe å helle vørteren i når jeg siler mesken.
Sikkert ikke nødvendig, men gjør jobben litt lettere samt at jeg ikke betaler allverdens for de.

Tror kanskje vi prater litt rundt hverandre, jeg skal ikke brygge med pose (BIAB).
Etter avsluttet mesking så siler man jo bort maltet samt skyller dette for så å sitte igjen med vørter.
Det er her jeg vil ha kjele nr to.... det er i hvertfall sånn jeg har forstått det.... Meeen er helt fersk så kan godt ha tatt feil...

Det er vel egentlig ikke nødvendig med kran i gjæringskar hvis man har en ok pumpehevert.
Har sluttet med kran pga lekkasjer. Jeg hadde heller valgt vanlig 15l bøtte foran den typen du linker til.
Kran for flaskefyller i kar for miks av omstukket øl og sukkerlake til karbonering er greit å ha.

Ah. I unzerstand.

Du siler forsåvidt ikke bort maltet. Det blir jo værende i meskekjelen, men du tapper ut vørteren. Til det trenger du ikke sil eller lignende.

Du trenger også noe til å varme og holde på skyllevannet ditt. Dette kan være hva som helst. Kan også være kokekjelen din.

Men du trenger enten en manifold eller falskbunn i meskekjelen. Det er dette du tapper ut vørteren gjennom.

Meskekjelen kan forøvrig også være en kjøleboks eller lignende.

Kjøpte 15liters spann på jula. Funker som en kule. Tror jeg kjøpte mitt på tilbud til 16kr. Godkjent for mat å drikke. Klarer ikke finne det på nettsidene demmes. Det ble solgt som et alt mulig spann, står jula på det og har også liter merker. Borret et hull i lokket og satte inn gummipropp og gjærlås.

Jeg vil anbefale minimum 15 liters gjæringsbøtte hvis du skal brygge opp i mot 12,5 liter. Jeg bruker gjæringsbøtter fra humleogmalt.no på 15 liter og er godt fornøyd. Selv om jeg kun hadde 8-9 liter med vørter i bøtta boblet gjøren ut gjærlåsen, når jeg bruker f.eks wlp550. Går bra med f.eks wlp007 og 12 liter.

Jeg liker å brygge 10-12 liter. Hermssystemet på 40 liter står og støver ned for tiden. Jeg bruker en 18 liters kjele som går inn i stekeovnen. Holder temperaturen gjennom hele meskeperioden. Har ingen avsilingsmanifold eller silbunn i kjelen. Fordelen er at det er enkelt å tilføre direkte varme til mesken, bare å passe på å røre. Går veldig raskt å heve temperaturene mellom de ulike stegene. Når jeg skal sile av vørteren, graver jeg forsiktig kornet over i en avsilingsbøtte. Klarer dette uten mye plasking av vørter. Da står kjelen klar til koking.

Når jeg skal overføre den kokte vørteren til gjæringsbøtta tømmer jeg bare. Kjelen og mengden vørter er ikke større enn at dette er enkelt. Får kanskje med litt mer trub enn med kran, men ikke mye.

Har corneliusfat på 12 liter så når gjæringen er ferdig er det bare å tappe rett over. Opplever at prosessen med å brygge mindre batcher er raskere og krever mindre av meg. Enklere å skaffe riktig mengde gjær er en av tingene. Tappe rett over på fat forenkler ting også mye. Det blir nok øl til at det varer en stund, ikke mer enn at jeg kan brygge ofte.

Takker og bukker for svar folkens :)

Har montert kran på kokekjelen (skøy å borre i rustfrittstål) samt lagd meg en kjøler i dag.
La også inn en "liten" bestilling på diverse fra Humle og malt og Nøgne-Ø.
Så får jeg håpe at det dukker opp i neste uke så jeg får brygget i løpet av helgen.
Ikke umulig det kommer noen paniske spørsmål under bryggingen...

Tusen takk igjen for hjelpen!

Tilbake
Topp