Første Dunkelweissen

God kveld!

Ikke laget så mye hveteøl tidligere (bortsett fra en, som var en bastard med blanding av WLP300 og WLP400 - på anbefaling fra Kjeller 5). Nå tenkte jeg at det var på tide. Og glad som man er i mørkt øl, så hvorfor ikke en Dunkel Weissen :)

Oppskrift:
IBU : 13 (Tinseth)
Color : 33 EBC
Original Gravity : 1.052
Final Gravity : 1.013

3 kg - Wheat 6 EBC (43.5%)
2.5 kg - Pilsen Malt 3.5 EBC (36.2%)
500 g - Melanoidin 70 EBC (7.3%)
500 g - Red X 30 EBC (7.3%)
300 g - Special X 350 EBC (4.4%)
100 g - Chocolate 900 EBC (1.5%)

60 min - 15 g - Magnum - 11% (13 IBU)

Satte 5L starter på WLP300.

Enkel mesk på 60 min på 67 grader - 10 min på 72. Skyll på 78.

Starta gjæring på 17 grader med Brewjacket immerson pro i 30L speidel. Det tok av etter 6 timer og 1,5L flaska som sto i enden av blow-off tuben ble full av gjær - garasjegulvet likeså. Godt man har sluk i gulvet! :)
Etter 3 dager er den nede i 1.021. Sakte men sikkert nedover. Vi får se hvor langt ned den går - tviler kanskje litt på at vi treffer 1.013...

Hva tror folket om oppskrift?
 
Selv ville jeg brukt mye mer hvete. Dette er ikke en "korrekt" Weizen siden du har brukt under 50%.

Jeg synes selv at 65-67% er helt prima for en hefeweizen. Hvis du sliter med avrenning så juster prosedyre i steden for å bruke ris-skall, synes det setter smak.

Hvis du brygger den igjen så bytt ut 300 med 3068 fra WY er mitt tips. 300 synes jeg er puny, mens 3068 er full av smak.

Dunkelweizen, laget "riktig" er helt latterlig godt. Men hakket "godere" er en mørk weizenbock som ikke er for sterk. Mer estere og mer svart i smaken.

Men håper du får sansen for bavarisk weizen, det er veldig vanskelige stiler å få taken på, men de smaker helt fantastisk når du treffer, og fortsatt latterlig bra selv om du ikke treffer helt. For referanser bør du oppsøke de stedene som serverer de fra fat, ikke flaske.
 
Sist redigert:
Selv ville jeg brukt mye mer hvete. Dette er ikke en "korrekt" Weizen siden du har brukt under 50%.

Jeg synes selv at 65-67% er helt prima for en hefeweizen. Hvis du sliter med avrenning så juster prosedyre i steden for å bruke ris-skall, synes det setter smak.

Hvis du brygger den igjen så bytt ut 300 med 3068 fra WY er mitt tips. 300 synes jeg er puny, mens 3068 er full av smak.

Dunkelweizen, laget "riktig" er helt latterlig godt. Men hakket "godere" er en mørk weizenbock som ikke er for sterk. Mer estere og mer svart i smaken.

Men håper du får sansen for bavarisk weizen, det er veldig vanskelige stiler å få taken på, men de smaker helt fantastisk når du treffer, og fortsatt latterlig bra selv om du ikke treffer helt. For referanser bør du oppsøke de stedene som serverer de fra fat, ikke flaske.

Jeg er klar over at du ikke skal gå under 50% hvete, men jeg gikk ned til 45 på de to siste hefe'ne som jeg brygga nå, for å få mer trykk på nellik. Det funka - skjønt jeg veit ikke hvor mye som skyldtes akkurat det knepet - og jeg synes egentlig ikke at det gjør så mye med "hveteølkrakteren" til ølet.
 
Jeg er klar over at du ikke skal gå under 50% hvete, men jeg gikk ned til 45 på de to siste hefe'ne som jeg brygga nå, for å få mer trykk på nellik. Det funka - skjønt jeg veit ikke hvor mye som skyldtes akkurat det knepet - og jeg synes egentlig ikke at det gjør så mye med "hveteølkrakteren" til ølet.

Bygg gir jo mer nellik, som sikkert er grunnen til at du gikk ned. Men ja, hvor mye betyr det? Aner ikke selv..

Men selv så ble jeg aldri helt happy med hveteaspektet under 60% iallefall, og helst 65+, men ved 67 så merket jeg trøbbel med meskingen/sirkulasjonen. Det er den fløyels-greia. Er du på 45 så ville jeg nok rynket litt på nesen av smaken. Det blir for "grovt" for min smak mtp hefe.
 
For å sette noen flere ord på lite hvete i en hefe. Det blir mer som en nordtysk pilsner, de skal gjerne være litt "grainy" i smaken. En hefe skal være som silke.
 
Bygg gir jo mer nellik, som sikkert er grunnen til at du gikk ned. Men ja, hvor ye betyr det? Aner ikke selv..

Men selv så ble jeg aldri helt happy med hveteaspektet under 60% iallefall, og helst 65+, men ved 67 så merket jeg trøbbel med meskingen/sirkulasjonen. Det er den fløyels-greia. Er du på 45 så ville jeg nok rynket litt på nesen av smaken. Det blir for "grovt" for min smak mtp hefe.

Nå blei det i overkant med nellik, så jeg går sikkert opp igjen. Og antakelig kutter jeg ferulsyresteget, også, og går rett på sakkarifiasjonen. Men jeg likte Imperial-gjæren. Den skal jeg holde liv i. (Samme weihenstephanlab-opphav som wlp300 og Wyeast 3068.)
 
For å sette noen flere ord på lite hvete i en hefe. Det blir mer som en nordtysk pilsner, de skal gjerne være litt "grainy" i smaken. En hefe skal være som silke.

Det kan passe det du sier der. Jeg smakte min ved siden av ei flaske Paulaner. Den synes jeg på den annen side er litt vel rund - mangler "karakter".
 
Det kan passe det du sier der. Jeg smakte min ved siden av ei flaske Paulaner. Den synes jeg på den annen side er litt vel rund - mangler "karakter".

Du bør sample de fra fat. Kjempeforskjell. Og butikkversjon i flaske er det egentlig bare å styre unna. Mangler "alt".

Som en kuriositet, jeg lurer på hvordan det hadde vært hvis Paulaner ble vannet ut, og SÅ karbonert med spesie. Jeg tipper at de vanner ut etter at det har karbonert.

Butikk-flaske-Paulaner smaker som en veldig gammel Hefe brygget hjemme. Ikke noe "brightness".
 
Tilbake
Topp