Første forsøk på brygging uten kit.

Hei

Håper det er noen som kan hjelpe meg igang. Da jeg er helt grønn på dette håper jeg at noen tar seg tid til å svare på mine spørsmål. 
Skal prøve for første gang å brygge uten kit. Planen var å kjøpe malt, gjær, humle samt litt krydder og prøve meg fram.

Jeg tenkte å lage to forskjellige typer pilsner paralellt.  Jeg har to plastbøtter a 25l så mine spørsmål blir som følger:

Hvor mye vann trenger jeg til mesken?
Hvilken temperatur skal det være på vannet når malten tilsettes? 69 grader?
Hvor lenge skal malten være i? 90 minutter?
Hvor lenge skal mesken kokes?
Til hvilken temperatur skal mesken kjøles ned til? 23 grader?
Når tilsettes humlen og i hvilken temperatur?

Eller for å gjøre dette noe lettere:
Er det noen som har en framgangmåte på hvordan man lager en lager uansett mengde.

Jeg vil gjerne prøve meg fram selv på smak/oppskrift men skulle gjerne ha hatt et oppsett på tid, temperaturer og mengder? (evt annet relevant)

På forhånd takk for alle svar og hjelp. Krysser fingrene for at man har to typer pilsner klar i august engang.

Pilsner er generelt en vanskelig type øl å lage, siden det ikke er mye å skjule evt feil bak. Hvis du bruker et bryggeprogram som beersmith, så vil det fortelle deg hvor mye vann du trenger og hvilken temperatur vannet skal være når du tilsetter malten.
Når det brygges pils/ lager som skal ha en god utgjæring så er det normale og meske lavt lenge. Typisk 64' c i 60-90 min.
Mesken skal ikke kokes, men siles av kornet, da har du vørter som ved bruk av pilsnermalt bør koke i 90 min.
Du bør kjøle ned til gjæringstemp, som for pils vil være ca 10'c.
humlen tilsettes gjerne i flere omganger feks ved 90 og 15 min, altså når det koker.

Hvis du søker litt rundt på forumet så finner du flere som har beskrevet godt fremgangsmetoden for pils, men jeg vil anbefale deg å heller lage en pale ale, som er raskere drikkeklar, mer tilgivende mtp gjæringstemperatur, og minst like godt.

Ellers så finnes det gode artikler vedrørende brygging i medlemseksjonen, det koster litt mindre enn en 6 pack i året og er verdt hver eneste krone når man er kunnskapstørst... Lykke til.

Leste How to brew av J. Palmer tidlig i "karriæren" som hjemmebrygger. Den kan gi deg mange svar...

Nettutgave av boka:
http://www.howtobrew.com/

Tilbake
Topp