Første forsøk på spontanfermentert øl

Nå står første batch med øl ute under åpen himmel og kjøler seg ned. Jeg er spent på å se hvordan dette går. Det var litt en uvanlig bryggedag siden jeg skulle lage ~30 liter med vørter på en speidel 20 og samtidig ha en litt vel stivelsesrik vørter.

Oppskrift:

Hovedmesk: 2kg hvete, 3kg pils, 0,5kg flaket hvete. Stegmesket (55, 63, 67 - ikke veldig vitenskaplig valgt). Relativt fin malingsgrad (ny kvern som jeg ikke er helt venner med enda).

I tillegg mesket jeg litt i en 10l kjele (BIAB). 1kg flaket hvete og en halv kilo pils. Denne kunne få lov til å bli "stuck" - med BIAB er det ikke noe problem. Etter å ha mesket denne (sidemesken) skyllet jeg den, tilsatte nytt vann og kokte denne "suppa" forsiktig opp. Skyllet denne igjen og helte alt sammen oppi speidelen slik at jeg til slutt hadde rundt 30 liter vørter. Ikke akkurat tradisjonell "turbid" - men resultatet så og kjentes OK ut. Temmelig uklare saker ble det iallfall.

Tilsammen ble det altså 2kg maltet hvete, 1,5kg flaket hvete og 3,5 kg pils.

Kokt vel og lenge med en god del (~250g) humle som ble liggende igjen i baren på hjemmebryggerhelgen. Antar det var norsk humle og dermed svak på alfasyre. Brukte en sil og fisket ut mesteparten av humlen etter et par timers kok. Antar at den hadde gitt fra seg alt den kunne da.

Fant en nylon-gardin som jeg la over speidelen og kuttet strømmen. OG var nok litt høy - 1.060. Planen er å tappe over i kar i morgen sammen med noen få eiketerninger som har ligget i Cantillon-slanter en stund (PetterF-metoden). Håpet er å få noen få brett-celler som etterhvert kan begynne å prosessere alle uhumskhetene som oppstår. I og med at den ikke kommer på eikefat før om et års tid så trenger jeg noe som kan få igang litt brett-aktivitet her.

Lurer på om jeg skal tilsette litt vann for å få redusert OG litt. Jeg har ikke syrnet vørteren slik enkelte gjør for å begrense bakterievekst. Enterobakter skal få lov til å sette litt preg på brygget. :)
 

Vedlegg

  • 2016-05-06 17.57.14.jpg
    2016-05-06 17.57.14.jpg
    185,7 KB · Sett: 134
Det var jo ikke helt meningen at det skulle bli 25 føkkings varmegrader i begynnelsen av mai. Jaja. Gjæring er godt igang. Lukten er kjent fra annen villgjær jeg hentet fra hagen. Frukt, nektar og honning-aktig aroma. Lagt vått håndkle over gjæringskaret for å begrense temperaturen noe.
 
Tilbake
Topp