Første gjærstarter - har jeg forstått det riktig?

Grainnvargen

Norbrygg-medlem
Skal lage starter for første gang og har lest stil øyet har vært stort og vått runt om.

Tenker å oppsummere det jeg har tenkt for å høre med ekspertisen om det er riktig

Det som skal lages er en havrestout på ca 60 liter vørter med OG på 1.058.

Gjær som skal brukes er WLP 002

Det som jeg har lest og tenkt meg frem til er å lage en starter på 2,5 liter der jeg bruker 250 gram DME som blandes ut i 2,5 liter vann sammen med 3 rør gjær.

Dette ut i fra kalkulatoren på Brewersfriend.

Men hvis jeg legger inn 2 rør med gjær, og 3,5 liter med starter, så får jeg ca samme antall gjærceller. Vil begge deler funke og er det spesielle hensyn en må ta dersom en bruker mindre gjær i starteren?

Hva gjør dere i forhold til en sånn batch?

Satte 60 liter lager med kun 1 rør WLP830..(40 dager gammel)
Satte starter på 6 liter og så igjen på gjæren fra stateren på 4 liter..
Funket fint det. Er nede på 1.011 (FG 1.046)nå etter 10 dager (full fart Lager gjæring)

Begge deler funker - det er antallet gjærceller som teller. Generelt får du mindre igjen for investert gjær nå du har mindre startervolum. Men har du de tre rørene, kan du jo like gjerne bruke dem, og spare litt tørrmalt:).

Hvis du har magnetrører og 5 l erlenmeyerkolbe ville jeg passe litt på. Det skummer fort over når det gjærer på det hissigste,

Minst mulig rør (gjær er dyrt i forhold til DME) og volum på kolben avgjør hva jeg går for....

Husk at 250g og 2,5 liter vann blir feil. Funker sikkert, men en 2,5 liter. Starter er når du blander ut 250g med vann og total mengde er 2,5 liter.

Denne bør være god: https://www.bryggselv.no/artikler/guider/gjarstarterguide.art

Jeg hadde nok gått for løsningen med to rør. Ikke nødvendigvis fordi det blir så mye billigere (kostnaden pr flaske vil ikke akkurat øke så grusomt mye), men fordi det er nok med to. Har du stort nok utsyr til å lage starter på 3,5 liter, så hadde jeg gått for det. Men det blir hips om hap. (eller hva det heter)

Sist redigert:
Husk at 250g og 2,5 liter vann blir feil..
Spiller ingen merkbar (målbar) rolle....
Variasjonen er trolig like liten som om du har et gjær-rør som er 14 eller 15 dager gammelt... Altså ... ikke merkbar i den store sammenhengen...

Med fordamping fra kok ville jeg trodd en måtte ha noe mer vann enn det som blir 1.040 vørter før kok? Så har alltid brukt 100gr pr liter vann av den grunn, men merker nok ikke forskjell som du sier :)

Gjæren har bedre vekstvilkår ned mot 1.030 i en starter, men 1.040 har blitt standarden. Så lenge den ligger mellom 1.030 og 1.045 fungerer det helt greit.
Om du blander 250g i 2,5liter (ca 1.040) eller 3 liter (ca 1.032) spiller liten rolle siden den totale sukkermengden er lik...
[Edit] 1.040 er en god mellomting mellom optimale forhold og størrelsen på starteren.

Takk for gode tips her.. Planen er å brygge neste søndag. Vil det da være tilstrekkelig å lage starteren på fredag, eller må i begynne før?

Sett den på fredag morgen, ta den av lørdags morgen(om den ser fin ut, noe den burde etter 24timer) og sett den i kjøleskap, da får den ca 30timer på å bunfelle alt etter som nårtid du brygger. Bare pass på å ta den ut litt før slik at den ikke blir pitchet kjøleskap kald :)

Logistikken har gjort det til at vi ikke får handlet råvarene før fredag.... Hvordan går det å sette starteren på fredag kveld? Blir det for kort tid til at den skal bunnfalle fra lørdag kveld til søndag ettermiddag? Hva vil i tilfelle være ulempene her?

Logistikken har gjort det til at vi ikke får handlet råvarene før fredag.... Hvordan går det å sette starteren på fredag kveld? Blir det for kort tid til at den skal bunnfalle fra lørdag kveld til søndag ettermiddag? Hva vil i tilfelle være ulempene her?
Man kan jo også pitche gjæren dagen etter brygging.

Normalt så skal det gå greit....får dere den ikke bunnfelt så pitcher dere hele starteren, eller dekanterer vekk den klare vørteren først...

Tilbake
Topp