Første infiserte øl

knutrw

Norbrygg-medlem
Da har jeg åpnet mine første flasker med infisert øl. Jeg brygget et juleøl som jeg baserte på Garms Midtvinterblot. Flasket først en kasse med ølet slik det var, og så for den siste halve kassen tilsatte jeg laktose. Jeg åpnet først en flaske av den første varianten, og denne var helt fin. Deretter åpnet jeg først en og så en til av laktose-varianten og begge disse flaskene var infiserte. Forskjellen mellom flaskene er da altså kun tilsetting av laktose og at i tillegg var dette brygget korket med kapsler fra Europris. Laktosen ble kokt opp ca samtidig med sukkerlaken, men siden den ble stående litt uten lokk på komfyren mens jeg flasket det første partiet, kokte jeg det opp på ny før tilsettingen. Kan også nevne at de to infiserte flaskene var de to siste flaskene som ble korket også. Jeg skal sjekke den første laktoseflasken som ble flasket også, for sikkerhets skyld. Gitt at hele laktose-partiet er infisert, er det noe jeg burde gjort annerledes? Jeg har gjort dette en gang før med samme fremgangsmåte uten problemer.
 
Shea-Arne skrev:
Hva som får deg til å tro at det er infisert? Beskriv...

Etter at flaskene ble åpnet begynte de å skumme over av seg selv og de sluttet ikke å skumme over før ca en tredjedel eller halvparten var ute av flasken. Tok ikke sjansen på å smake, men har blitt fortalt at dette er en indikasjon. Det burde ikke være så mye kullsyre i dem. Nå har jeg ikke smakt på brygget da, er dette trygt eller kan jeg i så fall vente meg en interessant magereaksjon?
 
Nå snakker jeg ikke fra erfaring for jeg har aldri brukt laktose i brygginen, men jeg får inntrykk at du brukte laktose som sukkerkilde for karboneringen av en del av batchen. Det kan rett og slett hende at du har brukt "for mye" og flaskene er overkarbonert. At det skummer over trenger ikke bety at den er infisert av den grunn. En såkalt "gusher infeksjon" får gjerne spruten til å stå i taket, ikke en rolig overflow. At du ikke har smakt brygget heller gjør det enda mer vanskelig å kunne bedømme om ølet er infisert. Om du har en gusher infeksjon, så har jeg lest at det ikke skal gi noe endring i smak og kan derfor drikkes med godt mot. Å drikke infisert øl er ikke farlig. Det verste som kan skje er at det ikke smaker godt.

Hvis flaskene skummer over, bare vær rask å helle det over i glasset. De fleste ølene roer seg ned med en gang de er i glasset og kan nytes som vanlig.
 
Eller det kan rett å slett være at du har fått med deg litt mye bunnfall i de siste flasken, som frigjør CO₂ når når du åpner de..
Jeg hadde smakt, og definitivt prøvd en av de første som ble flasket.

Laktose som sukkerkilde i øl skal etter mitt hode ikke gi gjærbart sukker, kun søtning av produktet så jeg tror ikke de er overkarbonert(med mindre laken var veldig tykk og har  blitt liggende på bunnen),
 
Ok, dette var litt mer betryggende :) Skal definitivt sette et par flasker i kjøleskapet når jeg kommer hjem fra jobb for å smake en gang til. Jeg hater å helle ut øl  :biersmile:
 
knutrw skrev:
Shea-Arne skrev:
Hva som får deg til å tro at det er infisert? Beskriv...

Etter at flaskene ble åpnet begynte de å skumme over av seg selv og de sluttet ikke å skumme over før ca en tredjedel eller halvparten var ute av flasken. Tok ikke sjansen på å smake, men har blitt fortalt at dette er en indikasjon. Det burde ikke være så mye kullsyre i dem. Nå har jeg ikke smakt på brygget da, er dette trygt eller kan jeg i så fall vente meg en interessant magereaksjon?

Har en overhumlet Kölsch som er på samme måte, men den smaker bra når den først får roet seg.
Den åpnes og det ser bra ut. Så begynner det å skje noe i bunnen av flasken og det skummer jevnt over en stund.
Roten ligger, ifølge ekspertisen, i den andre dyden en må ha når en brygger: Tålmodighet.
Den var nok ikke helt utgjæret da jeg flasket den.
 
Samme her også, har en Kölsch der jeg får halve glasset med skum, uansett hvor svakt jeg tømmer. Den hadde også litt vel mye humle. De flaskene med mest bunnfall er værst.
 
Hvis det stemmer at alle flaskene med laktose skummer over mens resten ikke gjør det (eventuelt ikke gjør det ennå), kan det hende at hele batchen egentlig er infisert med f.eks. en melkesyrebakterie. Disse kan spalte laktosen (noe ølgjæren ikke kan), og man kan ende med overkarbonert øl. Siden det er mindre umiddelbart tilgjengelig sukker i flaskene som ikke har fått laktose, vil effekten av en eventuell infeksjon være mindre der.

Du bør uansett smake på ølet. Det finnes i praksis ingen farlige bakterier som kan overleve i øl, så det er nok ingen fare. Smaker det dårlig er den største faren at du tar skader på sjelen ved å måtte helle ølet ut...
 
Gahr skrev:
Hvis det stemmer at alle flaskene med laktose skummer over mens resten ikke gjør det (eventuelt ikke gjør det ennå), kan det hende at hele batchen egentlig er infisert med f.eks. en melkesyrebakterie. Disse kan spalte laktosen (noe ølgjæren ikke kan), og man kan ende med overkarbonert øl. Siden det er mindre umiddelbart tilgjengelig sukker i flaskene som ikke har fått laktose, vil effekten av en eventuell infeksjon være mindre der.

Du bør uansett smake på ølet. Det finnes i praksis ingen farlige bakterier som kan overleve i øl, så det er nok ingen fare. Smaker det dårlig er den største faren at du tar skader på sjelen ved å måtte helle ølet ut...

Ja, de sjelelige sårene er dype. Må nok gå gjennom en lang terapautisk prosess med mye godt øl for å klare å møte hverdagen igjen.
 
Dere hadde selvfølgelig helt rett, ølet er nok ujevnt karbonert. Har åpnet et par flasker til nå og ølet smaker kjempegodt! Hadde en prat med Birger på Vestbrygg og fikk tips om å tappe litt øl i flaskekaret før en tilsetter sukkerlaken for å gi jevnere fordeling av sukkeret. Det negative med denne erfaringen er at to helt brukendes flasker gikk i vasken, det positive er at ikke en halv kasse til gikk samme veien. En liten bonus er at jeg nok må drikke opp noen flasker før jul for å være heeeelt sikker på at ikke de blir overkarbonert. Hvilken sjebne!
 
Tilbake
Topp