Første lagerbrygg, hva nå?

Stenumgard

Norbrygg-medlem
God kveld, godtfolk.

På mandag er det to uker siden jeg brygget min første lager. Dette var et ølsett fra bryggselv. ABC-lager tror jeg de kalte det.
Den gjæret først en uke på 7 grader, før den ble flyttet over til 8-9 grader. På mandag tirsdag tenker jeg å sette den på et rom hvor det er 10 grader.
Så kommer spørsmålet. Hvor lenge skal den stå på 10 grader? Dette brygget skal også tørrhumles. Jeg fikk anbefaling om å drøye dette helt til slutt og tørrhumle samtidig som jeg setter brygget i romtemperatur. For da ryddet gjæren opp i diacetylrestene. Kan dere andre her på forumet gå god for det siste også? Burde jeg ha den en uke på 10 grader før jeg har den en uke i romtemperatur med tørrhumling?

Og så, etter jeg har gjæret den ferdig. Nå skal den jo flaskes og karboneres? Skal dette gjøres i romtemperatur eller skal den settes kaldt? Lager skal vel helst lagres på rundt fire grader etter hva jeg har forstått? Er redd jeg kun får den på 7-8 hvis jeg ikke setter den ute. Eventuelt må den legges i kjøleskapet. Fikk dessverre no-go på å tømme kjøleskapet for å oppbevare brygget mitt der.

Og så til slutt. Er fire uker på flasker bra nok?

Setter pris på alt av hjelp og svar.


Med vennlig hilsen
Victor
 
Etter du har flasket setter du flaskene til karbonering i romtemp i et par ukers tid. Deretter lagre så kaldt som mulig så lenge du orker å vente ;)

Hva som er anbefalt for dette settet av lagringstid, samt tørrhumle- og diacetylrestspørsmål vet vel forfatterne av settet best, så det kan sikkert A eller BC svare på :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Etter boka bør du ta decityl rest på 6 grader over når den er "nesten" ferdiggjæret. Og når det gjelder tørrhumling bør det gjøres når stormgjæring er ferdig,  dvs roughly samtidig i denne sammenhengen. Karbonering kan med fordel gjøres på romtemp. "Lagering" gjøres på helst ned til 4 grader i 3-4 uker, men de 7-8 gradene du nevner bør være greit. Min mening: sett den i romtemp nå, sleng i tørrhumle to dager etter. Sett til Karbonering 7-8 dager senere.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Hvis du trenger diacetylpause skal du ta den når ølet er 2/3 utgjæret. Da er gjæra ennå aktiv og klarer å ta hånd om diacetylen. Hvis du har kran på gjæringskaret kan du ta en smaksprøve av ølet og varme dette opp til 30-40 grader lukte og smake på det.  Hvis du ikke kjenner smørsmak/lukt er det ikke diacetyl i ølet i så store mengder at du trenger diacetylpause. På den annen side vil ikke 16 graders temperatur gi noen usmaker så langt ut i gjæringa. Men ikke sjokk gjæra direkte fra 10-16 grader. Ta opp temperaturen gradvis.

Karboner på romtemperatur. Lagring på 7-8 grader er mer enn godt nok på en vellaget pilsner.

mvh

Bårdd
 
Etter boka skal du mest sannsynlig ikke trenge noe diacetylsteg når du starter gjæringen på så lav temperatur hvis du har brukt en stornok gjærstarter og gitt nok oksygen til gjæren i starten. Den kommersielle utgven av ølet tørrhumles på 10 °C i ca. en uke.

Hvis du ettergjærer på flaske under krboneringen kan du gjøre dette i romtemperatur eller litt kjøligere. Når kullsyren er der kan du lagre det på ca. 2 °C i to-fire uker. Hvis du ikke kan lagre den i kjøleskap, gjør du det så kaldt som mulig et annet sted. Øl blir det uansett.
 
Tusen takk for gode svar. Da blir det karbonering i romtemperatur og lagring på det kjøligste rommet jeg har.

Gahr skrev:
Etter boka skal du mest sannsynlig ikke trenge noe diacetylsteg når du starter gjæringen på så lav temperatur hvis du har brukt en stornok gjærstarter og gitt nok oksygen til gjæren i starten. Den kommersielle utgven av ølet tørrhumles på 10 °C i ca. en uke.
Brukte tørrpulver som jeg rehydrerte. Usikker på om jeg gjorde det helt riktig, men fikk det oppi gjæringskaret. Ristet på gjæringskaret i cirka et minutt etter at jeg hadde latt vørteren falle cirka en halv meter fra kjelen og ned i gjæringskaret. Redd det ble litt lite oksygen, og skal nok ta meg bryet med å gjøre dette mer ordentlig neste gang.
 
Tilbake
Topp