Jeg skal brygge mitt første øl med en kamerat på søndag. Utstyret er en Brattberg kompaktbrygger med 35 l kapasitet.
Det fulgte med ingredienser til en IPA i pakke så det er denne vi skal brygge.
Maltblandingen er 90% pale ale malt og 10% Carahell
Instruksjonen som er gitt på humlepakka er som følger:
Bitterhumle - Target 1 - 1,5 gram pr. liter, kok i 60 min.
Smakshumle - Cascade 1 gram pr. liter, kok i 20 min.
Blir dette en ok IPA? Target er jo ikke verdens mest spenstige humle.
Hvordan kan jeg lage en bedre IPA?
Jeg har 100g Simcoe pellets.
1. Er det en idé å bytte ut Target humla som bitterhumle og erstatte med Simcoe? 12% alfasyre på simcoehumla, og 10% på Targeten så da holder det kanskje med 1 - 1,2 gram pr. liter?
2. Men hva med å tilsette litt Simcoe underveis og?
3. Og tørrhumling? Å tørrhumle med både Cascade og Simcoe vil være lurt etter mitt hode. (Jeg vil ha en litt bright west coast IPA - port brewing, green flash-aktig, Ægir-aktig. Ingen engelsk IPA eller tung og mørk matipa som Nøgne Ø Citrus Hysterix eller Sundbytunets IPA)
Men hvor mye Simcoe kan jeg tilsette underveis? Hvor mye tørrhumler jeg med?
Hadde vært veldig takknemlig om noen mer erfarne IPA-bryggere som kan komme med innspill eller et forslag til humleskjema for med en IPA med Simcoe og Cascade evt. Target, Simcoe og Cascade.
Ser fram til denne brygginga, men litt viktig at første batchen blir bra sånn at vi gidder å brygge mer.
Ett spørsmål til ang. slange til kjøling av vørteren. Planen er å bruke en hageslange koblet til kjølespiralen. Kan vi gjøre det? Stikke en hageslange ned i kokende vørter? Er det næringsmiddelsgodkjent? Kan det sette smak på ølen? Hva bør vi i så fall bruke i stede?
Også gjæren da. Safbrew S-33 tørrgjær. Ok gjær?
Og hva slags gjør trenger vi til flaskingen?
Det fulgte med ingredienser til en IPA i pakke så det er denne vi skal brygge.
Maltblandingen er 90% pale ale malt og 10% Carahell
Instruksjonen som er gitt på humlepakka er som følger:
Bitterhumle - Target 1 - 1,5 gram pr. liter, kok i 60 min.
Smakshumle - Cascade 1 gram pr. liter, kok i 20 min.
Blir dette en ok IPA? Target er jo ikke verdens mest spenstige humle.
Hvordan kan jeg lage en bedre IPA?
Jeg har 100g Simcoe pellets.
1. Er det en idé å bytte ut Target humla som bitterhumle og erstatte med Simcoe? 12% alfasyre på simcoehumla, og 10% på Targeten så da holder det kanskje med 1 - 1,2 gram pr. liter?
2. Men hva med å tilsette litt Simcoe underveis og?
3. Og tørrhumling? Å tørrhumle med både Cascade og Simcoe vil være lurt etter mitt hode. (Jeg vil ha en litt bright west coast IPA - port brewing, green flash-aktig, Ægir-aktig. Ingen engelsk IPA eller tung og mørk matipa som Nøgne Ø Citrus Hysterix eller Sundbytunets IPA)
Men hvor mye Simcoe kan jeg tilsette underveis? Hvor mye tørrhumler jeg med?
Hadde vært veldig takknemlig om noen mer erfarne IPA-bryggere som kan komme med innspill eller et forslag til humleskjema for med en IPA med Simcoe og Cascade evt. Target, Simcoe og Cascade.
Ser fram til denne brygginga, men litt viktig at første batchen blir bra sånn at vi gidder å brygge mer.
Ett spørsmål til ang. slange til kjøling av vørteren. Planen er å bruke en hageslange koblet til kjølespiralen. Kan vi gjøre det? Stikke en hageslange ned i kokende vørter? Er det næringsmiddelsgodkjent? Kan det sette smak på ølen? Hva bør vi i så fall bruke i stede?
Også gjæren da. Safbrew S-33 tørrgjær. Ok gjær?
Og hva slags gjør trenger vi til flaskingen?