Første pils med kald gjæring, litt bekymret..

Tim

 
Hei, jeg har brygget noen brygg med pilsmalt som har blitt bra, men nå er det første gang jeg har prøvd å gjære kaldt.
Brygget på fredag, brukte 30 gram godt rehydrert Nottingham tørrgjær. (Skumtopp på gjæren så den levde godt)
Både brygg og gjær holdt ca 15 grader da jeg pitchet og satte det så på 5 grader.  Luftet vørteren godt.

Men nå er det mandag og kan ikke se at det gjærer  :jaha: 
Er vant til at det stormgjærer og ser tydelig et høyt skumlag når jeg gjærer på 15-18 grader som jeg har gjort før..

Er dette dødt, eller er det normalt at det tar så lang tid når man gjærer så kaldt?
 
5 grader er kanskje litt i kaldeste laget? Jeg har bare en pils på samvittigheten, og da gjæret jeg på 9 grader. Det vil vel gå tregere jo kaldere det er, mener jeg.
 
Ja lurer på å sette det litt varmere, men usikker på om så mange temperaturforandringer kanskje er skadelig?
 
Hmm av en eller annen grunn antok jeg den tålte kaldere..   Men takk, da prøver jeg å øke temperaturen.
Satte den på 10 grader nå, får bare håpe ikke gjæren er død eller brygget infisert da  :nosmile:
 
Jeg stusset litt på ditt valg av gjær. Dette er jo ale gjær, så noen typisk pils får du neppe av dette.
Jeg har brukt Nottingham flere ganger, men kun til forskjellige ales og gjæret på rundt 20 grader. Du bør absolutt øke temperaturen hvis du vil at Nottingham skal gjøre jobben.
Det tror nå jeg hvertfall.
 
Det er bra det noen som får med seg det en leser... Jeg overså fullstendig hvilken type gjær du har. :)
Jeg ville absolutt hevet temperaturen til 18-20 grader, ja.
Det skal gå bra å starte på lav temperatur for så å heve den. Det er verre andre veien.
 
Hvis du er ute etter å få en mer lager preget smak ville jeg hevet tempraturen til 13-14c.
Tidligere når tilgangen på gjær ikke var like god så var det ikke unormalt og bruke dobbelt med nothingham og lage en lager.

Men neste gang ville jeg anbefale deg å kjøpe en god lager gjær hvis du skal sette den kaldt, men heller ikke da så lavt som 5c :)
 
Har satt opp til 15 grader nå, det har funka veldig bra før.
Grunnen til at jeg bruker Nottingham er mye fordi jeg har funnet ut at den gjærer veldig godt ut.
Har sukkersyke så viktig at det er minst mulig restsødme igjen.

Har ikke prøvd meg på fersk gjær enda, er det en type som gjærer ned til lav fg som kan anbefales?
 
En bryggekompis har brukt denne, og er veldig fornøyd. DCL W 34/70 Saflager. Det er tørrgjær av typen lagerøl.
Må ikke bruke flytende.
 
Jeg bruker regelmessig WLP 565 Saison gjær, å om du mesker på lav temperatur så får jeg greit ned FG til 1,002-1,005sg fra 1,063sg. Spesielt om du bytter ut 8-10% av malten med enkle sukkerarter ala candy sirup.
Jeg gjærer da på 30-35 grader.
 
Takker for gode tips, det er interessant!  Syns det er vanskelig å finne ut av dette ved å lese beskrivelsene på de forskjellige gjærtypene.
 
Det gjorde susen det gitt!  Stabiliserte seg på 14 grader og stormgjæring satte i gang :)
Den Nottinghamen tåler litt juling tror jeg..
 
Tilbake
Topp