Første versjon av Kolonnenspundapparat

Jeg digger det ordet.

Uansett. Bygget dette med det jeg hadde liggende. Først for å se hvordan akkurat denne løsningen virker. Etterhvert så blir det nok å ha en boks på utsiden av kjøleskapet med manometer og justeringsskrue, og en mer nøyaktig spundventil enn denne kina greia, samt duckbill-ventiler (husker ikke hva det heter på norsk, enveis-ventiler).

Løsningen pr nå når jeg setter inn nytt fat er å bruke en frittstående spundventil, og så koble på en av disse slangene, da er den frittstående ventilen frigitt for å gjøre det samme for neste fat. Jeg tror jeg egentlig bare kan klakke på enn av disse med en gang på nytt fat forsåvidt, men vil følge med på hvor fort gjæringen starter ved å se på trykket.

1.jpg
 
Sist redigert:
ha ha :D

ACHTUNG: Auf dieses Forum kann nur noch lesend zugegriffen werden. Falls Du hier im alten Forum bereits registriert warst, musst Du Dich im neuen Forum mit dem gleichen Usernamen UND der gleichen E-Mailadresse NEU registrieren, damit Dein Ranking (Anzahl Deiner Posts) aus diesem Forum ins neue mit übernommen wird. Zum neuen Forum geht's hier


Dieser Kolonnenspundapparat dient zur Überwachung und Regelung der Kohlendioxidbildung in der Nachgärung, ausgerüstet mit einem Manometer bis 4 bar einem stufenlos einstellbaren Abblasventil und einzeln verschließbaren Kugelhähnen. Die Einsteck-Schlauchverbinder sind selbstdichtend und geeignet für Kunststoffschläuche mit 8mm Durchmesser.
Verwendbar für alle Keg- und Fassvariationen.
 
Ser tilsynelatende ut til å fungere greit, gitt premissene. Men en brukertabbe deluxe var å glemme å åpne ventilen. Trykket fra en bock og doppelbock som akkurat har startet gjæring var fantastisk! Jeg tror aldri jeg har mistet så mye øl før. Doppelbocken som hadde en dags forsprang var rippin' og da jeg oppdaget at ventilen var igjen så måtte jeg jo slippe ut litt gass, endte opp med å måtte koble fra hele skiten da det begynte å sprute skum ut av den, og slippe ut gass rett fra fatet, tydligvis høy krausen for det sprutet øl i alle vinkler, og det varte en evighet.

Så får vi se hva det som føltes ut som fem hundre bar trykk gjør med gjæringen så tidlig.
 
Pics?

Den gode nyheten var jo at det er tett og virker som det skal

Antar at du får mindre estere og formering av gjærcellene
 
Sist redigert:
Pics?

Den gode nyheten var jo at det er tett og virker som det skal

Pics av et kjellergulv dekket i doppelbock? :D

Hva er det du vil se bilde av? Har koblet på to fat, og klart å sette til riktig trykk først nå, noe som er litt masete med den kinaventilen. Må nok oppgraderes betraktelig skal det bli en veldig god løsning. I'm on it, men det skjer ikke med det første. Må finne "enveisventiler", og så en spundgreie til nesten to lapper, og så bygge.
 
Du har vel også fått vasket litt rundt. Hva var trykket i bar når du åpnet ventilen?

Hvilket trykkregime tester du, fast på ?? bar eller noe annet
 
Jeg skjønte ikke helt.. Hvor mange bar blåser sikkerhetsventilen på... en regulator? Hvis det er det du spør om så varierer det fra regulator til regulator. Min går på ca 3, andre jeg vet om går på 4,8.
 
Jeg skjønte ikke helt.. Hvor mange bar blåser sikkerhetsventilen på... en regulator? Hvis det er det du spør om så varierer det fra regulator til regulator. Min går på ca 3, andre jeg vet om går på 4,8.
Tenkte på det svakeste ledd i kjeden din, hva det måtte være
 
Aha. Det tror jeg ikke at jeg vil finne ut av. Men det er jo nesten litt hårreisende at ingen har forsket på hvordan en barleywine fra 2013 smaker med skrikende tinnitus og corneliusfatsplinter i panna.
Ha ha ha LOL

Jeg har hørt smell i kjelleren men har ikke akkurat forsket på det
 
Og noen som har tips til hvordan jeg kan feste dette på utsiden av et kjøleskap?

Clamps av noen sort? Slik at det ikke ligger i press mot kjøleskapet, men blir holdt på plass.på en stødig måte.
 
Tilbake
Topp