Førstegangsbrygger med spørsmål angående gjæring

Hei, jeg satte min første øl for fem dager siden (ølsett) og har oppdaget et mulig problem. Da jeg satte ølen strødde jeg tørrgjær på toppen av skummet når den var så å si full (25l) og etter skummet har lagt seg er det en relativt tykk ring med gjær på innsiden av karet over vesken. Er engstelig for at dette vil gjøre at ølen ikke gjærer tilstrekkelig og lurer på om jeg skal skrape av dette og røre det forsiktig ned i ølet, men har hørt at man ikke skal røre i ølen når den gjærer.. noen med ærfaring og råd som vil hjelpe til?:)
Det bobler jevnt i gjærlåsen så noe skjer nedi der, men er som sagt første gang jeg gjør dette så ble ganske usikker.
På forhånd takk:)

Så dette er ikke et problem i det heletatt eller blir det et større problem om jeg rører gjæren nedi?:p
Forresten, noen som veit om et greit skjema til hydrometer på nettet? Det som fulgte med mitt er dårlig trykt og nesten uleselig.

Når gjæringa starter dannes eit skumm/gjærlag på toppen, dette bunnfeller så etter kvart som gjæringa går over. Den ringen rundt karet er bare rester som har satt seg fast, og er heilt normalt. La den være i fred som christer seier og tapp på flasker når ølet er 14 dager gamalt, og brygg nytt øl med ein gang ;) .

Eit anna tips eg kan gi deg er å ikkje bruke gjæren som følger med ølsettet neste gang. Kjøp heller ein pakke med Safale US-05 (som er ein god tørrgjær), denne gjæren vil gi eit mykje betre øl.

Tørrgjær bør også rehydreres i reint lunka vatn 15- 30 min før du har det i karet.  ca. 1-2dl per pakke gjær holder. Dette gjør at mest mulig gjær overlever fra pakken til karet.

Hydrometeret kan du korrigere med reint vatn på 20 grader. da skal den vise 1,000. om ikkje kan du justere med å vekte den med litt plastteip. plastteip fordi det ikkje trekke til seg vatn som gjør den tyngre.

Edit: plasser teipen øverst på  hydrometeret.

Lykke til med brygginga!

Tusen takk for rask respons såpass seint:) Skal prøve annet gjær på neste brygg, men ville legge så lite penger i som mulig på det første siden jeg nærmest forventet at det ikke ble kjempegodt uansett:p Er det ikke en måte å lese alkoholprosenten med et hyfrometer og?

For å regne ut kor mykje alkohol det er i ølet, må du ta hydrometer måling før og etter gjæring. altså OG og FG. så følger du følgende formel: OG - FG / 7,62 = alkohol %.
Når eg brygga med ølsett så prøvde eg spraymalt, partial mash og ekstra humling, men skulle eg begynt bryggekarrieren om igjen med nåværende kunnskap ville det første eg hadde gjort vert å bytta ut gjæren.

Tilbake
Topp