Førstegangsbrygger

Hei! Jeg har fulgt med litt på forumet, samt lest boken "Moderne hjemmebrygging". Nå har jeg gått til innkjøp av utstyr / råvarer til mitt første brygg. Har følgende:
- Medium maltekstrakt, 1800g
- Kent Goldings humle, 5% (hel)
- Danstar Nottingham tørrgjær.

Ønsker å brygge et øl som har styrke rundt 5% og som kan ligne på Pale Ale.
Tenker at mengde maltekstrakt vil tilsvare rundt 10-11l ferdig brygg. Nå som det er like før jeg skal gå i gang dukker det opp en del spørsmål som kanskje forumets lesere kan hjelpe meg litt med:
1. Er det forskjell på hvor mye humle man skal bruke avhengig av om man bruker hel, pucker eller pellets?
2. Bør man koke mindre mengde enn ferdig brygg, for så å tilsette vann til riktig mengde, eller kan man begynne å koke hele volumet man skal ha?
3. Når man skal tilsette humle i bryggeprosessen; Kan man da legge dette i samme humlepose som var med fra starten?
4. Noen som har en formening om mengde humle / og hvor lenge dette skal koke i forhold til ønske om øltype og ølmengde? Ønsker som sagt heller en karakter som ligner Pale Ale, og ikke Bitter. Er det mulig med mine ingredienser?

Håper noen kan hjelpe meg med dette.
Et virkelig interessant forum å følge med på :)
 
Hei og velkommen!

I teorien er det vel litt forskjell på utnyttelsesgraden av hel humle vs pellets eller puck (har aldri prøvd pucker selv men regner med at det bare er ekstra store pellets???) men forskjellen er så liten at vi hjemebryggere ikke trenger å ta hensyn til den. Det du må ta hensyn til er alfasyreinnholdet i humlen. Hvis du skal brygge etter en oppskrift som bruker f.eks Cascade med 7% alfasyre men den humlen du har inneholder 5% så må du bruke mer for å oppnå samme bitterhet.

Hvis du har stor nok gryte til å koke hele volumet så er det absolutt å foretrekke.

Ja, hvis det er plass! Du trenger forresten ikke humlepose, de fleste har humlen rett i gryta.

Er ikke noen ekspert på engelske øltyper, men en Pale Ale skal vel være litt sterkere og en smule bitrere enn en Ordinary bitter??
Kent Goldings må jo være bra til en en engelsk øl.

10-11 liter er rett volum hvis du vil ha et øl på ca 5% med 1.8kg flytende ekstrakt.

Så hvis du skal koke i en time må du begynne med ca 14-15 liter (inkludert ekstrakten) før kok siden det damper vekk en del.

f.eks 15g av humlen din ved 60, 15g ved 15 og 20g ved 5 minutter igjen av koketiden gir en øl med ca 30 IBU. 20/20/20 gram ved de samme tidene gir ca 40 IBU.

Kjøl ned så godt du klarer, gjerne ned mot 15-17 grader, tilsett gjæren og la det stå i gangen eller et sted som har ca den temperaturen.

Lykke til!
 
Dette er ikke ment som noe som bør "stoppe" deg, men bare greit å være klar over at 10-11L brygg raskt kan bli 8-9L når alt er sagt og gjort. Det er en del svinn i prosessen, både etter koking (trub, humlerester tar sitt) og etter omstikking før tapping på flaske (gjærkaka må bort). Jeg følte meg litt snytt når jeg satte mitt første brygg for en uke siden, som skulle bli 20L, og endte opp med 16,5L i gjæringsbøtta, og mister vel fort enda en liter ved tapping :D Men da er det jo raskere til man kan prøve på nytt igjen :)

Vær også klar over at det har vært en del dårlig Nottingham-gjær i omløp den siste tiden. Det ser vel ut til at det går greit for de fleste, men kjedelig å gå på en slik smell på sitt første brygg. Det gjelder visstnok i alle fall gjæren med følgende data: Lot:1080961099V Exp:12 2011. Har du nyere gjær så skal visst problemet være løst.

Så vidt meg bekjent er English Pale Ale og bitter mer eller mindre synonyme begreper - i alle fall er English Pale Ale og Extra Special Bitter synonyme i det bryggeprogrammet som jeg bruker (Beersmith).

Ellers må jo East Kent Golding humle være perfekt for en engelsk ale. Du kan leke deg litt med noen online kalkulatorer for å beregne bitterhet ved forskjellige humletilsetninger. Tilsetninger ved 60, 20 og 5 min igjen av koketid er uansett et greit utgangspunkt. Bruk feks denne kalkulatoren: http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi eller last ned Beersmith (gratis 21 dagers prøveversjon, rett over en hundrelapp i innkjøp hvis du skulle like det)
 
Takk for gode svar!

Sjekket gjærpakken min - og ja selvfølgelig er det "problem-lot'en". (Murphys lov ?). Leste litt forskjellig i en annen tråd:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4745.0.html
Bør jeg ta sjansen på å bruke denne om pakken er tett og fin, eller er det "gambling" for en nybrygger?

Kjøpte pakken i helgen på en butikk som ligger 10 mil hjemmefra, så det er ikke bare å stikke innom og bytte....

Så også at datostemplingen på humla var passert; 18.01.2011. Kan dette også skape problemer. Kan jeg fryse ned det jeg ikke skal bruke til neste brygging? (250g vaccumpakket)
 
roy-sv skrev:
Takk for gode svar!

Sjekket gjærpakken min - og ja selvfølgelig er det "problem-lot'en". (Murphys lov ?). Leste litt forskjellig i en annen tråd:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4745.0.html
Bør jeg ta sjansen på å bruke denne om pakken er tett og fin, eller er det "gambling" for en nybrygger?

Kjøpte pakken i helgen på en butikk som ligger 10 mil hjemmefra, så det er ikke bare å stikke innom og bytte....

Så også at datostemplingen på humla var passert; 18.01.2011. Kan dette også skape problemer. Kan jeg fryse ned det jeg ikke skal bruke til neste brygging? (250g vaccumpakket)
Jeg har selv hatt en av disse problempakkene, noe jeg merket da jeg skulle rehydrere gjæren. Den sank rett til bunns i vannet, mens bare en liten del av gjæren oppførte seg som vanlig og dannet en fin "krem". Hadde ingen annen gjær for hånden, tok sjansen og angret bittert. Selv etter en del lagring var ølet tilnærmet udrikkelig. Går ut fra at du vil få en indikasjon på om du har problemer når du rehydrerer. Hvis jeg var deg, ville jeg uansett bestilt ny gjær omgående, og så prøvd å sette vørteren kjølig inntil gjæren ankommer dersom Nottingham-gjæren virker tvilsom ut. Du kan eventuelt ringe vinogbar, petit eller bryggselv for å være sikret rask behandling.
Selv oppbevarer jeg alltid humlen i fryseboks, uansett om den er åpnet eller ikke. Det tror jeg ganske mange gjør.

Lykke til!
 
Med A-post tar leveringen kun en dag. Flytende gjær og minusgrader er en dårlig kombinasjon. Om pakken blir liggende lenge i postkassen din. Ring en av de leverandørene som Jørn nevner. Og kanskje har du gjæren allerede i morgen.

Ellers er det som sagt en god regel at humle ligger i fryseren.++r
 
Tilbake
Topp