Førstegangsinvestering

Tiden med 10-literskjele fra IKEA er over, på tide å gå til med sterkere lut. I den anledning søker jeg råd hos dere  :angel:


Valget står nå mellom:

Beerbrew 30 3. gen  - 4000 kr
Brewster  - 5000 kr
Boilermaker 37 L - 4600 kr inkl spiralkjøler


Selv heller jeg mot Beerbrewen, både pga. pris og det som for meg ser ut til å være en brukervennlig maskin. Stort pluss at den også kan benyttes til SousVide, så slipper kona se at jeg kjøper det også. SousVide takler jo også Brewsteren.

Beerbrew og Brewster synes å være mer konevennlige da brygging kan skje utendørs, mens Boilermakeren er stuck på kjøkken med mindre ekstra varmekilde kjøpes.

Noen som har gode og velmente råd i denne sammenheng?
Hva velger jeg?
 
Jeg hadde gått for Boilermakeren uten å blunke. Da har du alle muligheter til å bygge ut bryggeriet etterhvert uten å bytte ut noe. Men det kommer selvsagt an på hvordan du ser for deg bryggeriet ditt skal utvikle seg etterhvert.
 
Boilermakeren er jo fin den, men hva med å kjøpe en kjele på 36 liter hos bryggmaker eller bryggselv? Det blir iallefall rimeligere, og da står du også fritt til å utvide etterhvert :)
 
Boilermakeren ser kjekkest ut, men verdt doble prisen i forhold til bryggmakers?

skal kjøre på induksjon, ser boilermaker ikke er laget for dette, men jan brukes. hmmm
 
Med små investeringer (pumpe, varmeelement og en simpel pid) kan også boilermaker'n fungere som sous vide :) Og med varmeelementet kan du benytte den utendørs. Feks denne fungerer bra hvis du ikke vil ta hull i kjelen:
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem?itemId=181047793374
Varmekilde inne i kjelen er utrolig mye mer effektivt enn varme utenifra.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
 
Skal du begynne i det små med BIAB, for seinare å utvide til klassisk trekjelers oppsett ville eg ha vurdert ein kjele som er stor nok til BIAB for 20-25l brygg. Boilermaker er fin, men er kansje litt overrated mtp pris vs funksjon. Er ikkje garantert kompatibel med induksjon, har tynn bunn (1-lags).

Vurder skikkeleg storkjøkkenutstyr som bryggmaker sine eller denne: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,8319.msg163312.html#msg163312 mogeleg loket må kjøpast utanom men prisen er latterleg for ein kvalitetskjele som den er.
 
ikke dumt, lokket ser ut til å være utenom ja. Ingen stiv pris... Krane kan vel enkelt settes i her, evt kjøpe Bryggmakker sin med krane ferdig montert for å slippe dårlig DIY-løsning.


Magefølelsen sier Beerbrew 30, hvorfor/hvorfor ikke?


Ang BIAB, malt i posen, meskes. Etter mesking, tas posen ut og koking startes?

Posen tømmes og vaskes for ny bruk eller kastes?
 
Jepp, akkurat som en gigantisk tepose! Posen skylles og brukes om igjen. Min gikk det hull på etter 15 brygg, men det var bare å sy igjen med ekstra sterk sytråd.

Jeg stemmer egentlig også for Blichmann eller en annen kjele og BIAB.
 
BIAB i sin enkleste form gir ofte moderat utbytte og mye grums i brygget. Ofte er posen for liten slik at malten ligger for tett. Uten røring blir det da svært dårlig utbytte. Har du stor nok pose, mye vann, rører med jevne mellomrom, skyller ut malten med vann etter  endt mesking kommer du lett opp i 85% utbytte.  Lar du mesken stå i ro en stund og tapper av, f.eks til et gjæringsspann, slik at grumset er igjen i gryten, så får du like godt øl som andre bryggemetoder. Så heller du søtvørteren tilbake i gryten og starter kok. Enkelt, billig, godt nok!
 
Tilbake
Topp