Førstehjelp til sur og flat Cider

Brygga to 10L batcher fra lokalprodusert råsaft av eple. WLP 775 og WLP 002, gjæring over fleire måneder på fat, så to veker på flaske. Smakte på det i dag, begge brygga var flate og sure... Mistenker at det er råsafta som kjem frå relativt sure epler, akkurat det burde eg kanskje sjekke i forkant...

Anyhoo, sitter no med to kasser 0,33l flasker som smaker, ja, ikkje veldig drikkbart. Forslag til kva eg kan gjere med det? Blande kvar 10liter med 10 liter søt eplejuice (ikkje frå konsentrat) frå butikken og køyre ei gjæring til?

Hadde sånn trua på at det her skulle bli bra, største bryggeskuffelsen så langt...
 
Har AKURATT samme problem som deg jeg og! men jeg har ikke hatt det på flaske enda...
Satte 25 liter cider til gjæring med WLP 775 fra starter på februar og det har stått siden da!
Gjæret ferdig på dunk og overført til en 25 liters plastdunk

Har ikke peiling på hva jeg skal gjøre?
 
"Problemet" er vel at alt sukker i eplesaften er gjærbart, så gjæringen fortsetter til det ikke er noe sukker igjen. Om man tør kan man jo flaske mens det ennå er en del sukker igjen, så når den har passe med kullsyre oppbevare flaskene kaldt til man drikker dem. Gjæringen vil nok fortsette, men sakte hvis man oppbevarer flaskene kaldt nok. De bør med andre ord ikke oppbevares for lenge. Har man muligheten kan man bruke ekstra sterke flasker. Ifølge en bok jeg har så kan kraftige champagneflasker tåle en utgjæring fra rundt 1.010.

En måte å inaktivere gjæren ville være å pasteurisere etter karbonering. Ett forslag, fra samme bok, er at når man har passe karbonering så settes flaskene i et vannbad til flaskene har nådd 66 grader og gjæren dør. Det anmerkes i boken at man bør ta forhåndsregler som vernebriller og sterke handsker, siden det er en mulighet for at flasker eksploderer som følge av økningen i trykk. (Boken heter Craft Cider Making og er skrevet av Andrew Lea).

Alternativt så kan man jo tilsette kunstig søtning. Jeg ser noen har foreslått sukkerfri eplesaft siden den inneholder både kunstig søtning og noe aroma. Det er vel en viss risiko for at det kunstige søtningsmiddelet gir en viss smak.

Har du mulighet for kunstig karbonering så kan du jo ta knekken på gjæren når du synes at cideren er passe søt, f.eks. ved pasteurisering og så ha på fat. Har den gjæret ut kan du gjøre det samme, men tilsette mer sukker før pasteurisering.

Når det gjelder karbonering så har jeg karbonert på vanlig måte ved å tilsette sukker ca 7-8 g/liter før flasking. Såvidt jeg husker så måtte jeg litt opp i temperatur for å få nor særlig kullsyre. Smaken har også forbedret seg kraftig etter ca 6 mnd. kjølig lagring. Dette ble en tørr og nogså syrlig cider, laget av kjøpt eplejuice.

Lykke til.
 
Tilbake
Topp