Fortynning for å øke volumet

Noen ganger ønsker jeg å helle på 1-3 liter vann for å øke volumet. Enten for å justere fordi OG ble for høy, eller at jeg har planlagt dette inn i oppskriften. Eksempel fra 19 til 21 liter.

Alt1: Kaldt vann tilsettes etter vørter er nedkjølt rett i karet.
Alt2: Kokt vann tilsettes etter vørter er nedkjølt rett i karet.
Alt3: Tilsetter oppvarmet / kokt vann siste delen mens vørter koker.

Vil kaldt vann fra springen eventuelt tilføre vørter for mye uønskede bakterier? Eller er dette hysteri?
Hva ville dere gjort? Og hvor går grensen for at ølet oppleves som "tynnet ut" for ønsker ikke det heller.
 
Det spørs jo hva slags øl og hva utgangspunktet er. Tynner du ut en lys pils og en heavy RIS så merkes det nok først på pilsen.
 
Mitt formål med tynning er i utgangspunktet bare for å øke volum litt, eller justere for høy uplanlagt OG. Ta f.eks. en IPA / APA. Bør jeg holde meg innenfor 3 liter?
 
De fleste synes å være enig om at norsk kranvann kan gå rett i brygget uten koking. Vær obs om du har privat brønn dog...
 
Hva med alternativ 4 som jeg har brukt noen ganger? Kaldt vann tilsettes samtidig som kjøling begynner.
Raskere kjøling og man treffer målet.
Dette pleier jeg også å gjøre. Har ikke hatt problemer med det, bortsett fra den gangen jeg var så lur at jeg tok kranvann som var tappet på en FLASKE som pleier å stå i kjøleskapet. Tenkte det var ekstra kaldt, men det var tydeligvis ikke heeeelt reint...
 
Sist redigert:
alt 4 :) eller sammen med evt. sukkerlake for karbonering.
Vil heller ikke uttale meg om maks men bruker en del liter nå OG havne mange poeng over ønsket.
 
Tilbake
Topp