Forvarming av meskekjele / striketemperatur

Hei,

Jeg brygget i går på min nyinnkjøpte SS Brew Tech Infussion meskekjele og opplevde noe jeg synes var litt rart.

Skulle brygge en hveteøl på mesketemperatur på 67 grader.

Tenkte at 72 grader striketemperatur var passe.
Men når jeg tilsatte 6.5 kg romtemperert malt så sank temperaturen kun til 69 grader ?

Ble litt forbauset og tok av lokket og begynte å røre for å få ned temperaturen til 67 grader.
Brukte 10 minutter på dette.På med lokket og lot det stå.

I løpet av de resterende 50 min så falt temperaturen til 65 grader.
Altså en variasjon fra 69 til 65 grader på 60 min.

Dette var i overkant mye synes jeg.

Var jo nettopp dette jeg ville unngå når jeg "investerte" i en såpass dyr kjele

Må legge til at jeg sto ute i vårsolen og mesket, og at jeg ikke hadde forvarmet kjelen på noe vis.
Brukte dyppvarmer i 20 liter meskevann.

Noen som har erfart noe i likhet med dette og som har noen tips om hvordan dette kan unngås i mitt neste brygg ?
 
6,5 kg malt på hvor mange liter?

Edit. Ahh 20 liter ja.

Ja det var snodig. Men temperaturen kan variere mye i høyden. Viktig med god omrøring. I hjt kalkulator skulle tempen vært ca 73 grader ved innmesk, så skulle den ha falt til 67 grader etter å ha hatt i malten.
 
Sist redigert:
Hei,

Jeg brygget i går på min nyinnkjøpte SS Brew Tech Infussion meskekjele og opplevde noe jeg synes var litt rart.

Skulle brygge en hveteøl på mesketemperatur på 67 grader.

Tenkte at 72 grader striketemperatur var passe.
Men når jeg tilsatte 6.5 kg romtemperert malt så sank temperaturen kun til 69 grader ?

Ble litt forbauset og tok av lokket og begynte å røre for å få ned temperaturen til 67 grader.
Brukte 10 minutter på dette.På med lokket og lot det stå.

I løpet av de resterende 50 min så falt temperaturen til 65 grader.
Altså en variasjon fra 69 til 65 grader på 60 min.

Dette var i overkant mye synes jeg.

Var jo nettopp dette jeg ville unngå når jeg "investerte" i en såpass dyr kjele

Må legge til at jeg sto ute i vårsolen og mesket, og at jeg ikke hadde forvarmet kjelen på noe vis.
Brukte dyppvarmer i 20 liter meskevann.

Noen som har erfart noe i likhet med dette og som har noen tips om hvordan dette kan unngås i mitt neste brygg ?
Du MÅ forvarme infussion kjelen er min erfaring. Husk at det er mye stål i to lag og isolasjon i mellom, så det er mye materiale som skal varmes opp og stjeler temperatur av mesken om du ikke har forvarmet.
 
Du MÅ forvarme infussion kjelen er min erfaring. Husk at det er mye stål i to lag og isolasjon i mellom, så det er mye materiale som skal varmes opp og stjeler temperatur av mesken om du ikke har forvarmet.
Gode poeng som jeg kjøper uten problem.
Var nok bare jeg som var veldig ivrig etter å komme i gang, og hoppet rett over denne i forberedelsene.

Men kan du forklare hvorfor temperaturen kun sank fra 72 til 69 grader med 6.5 kg romtemperert malt i 20 liter meskevann ? Altså kun 3 grader dropp
 
Gode poeng som jeg kjøper uten problem.
Var nok bare jeg som var veldig ivrig etter å komme i gang, og hoppet rett over denne i forberedelsene.

Men kan du forklare hvorfor temperaturen kun sank fra 72 til 69 grader med 6.5 kg romtemperert malt i 20 liter meskevann ? Altså kun 3 grader dropp

Du varmet vannet i meskekjelen med en dyppvarmer? Så da er jo kjelen ingen faktor i regnestykket.

Du skulle ha endt på 66 grader i følge den kalkulatoren jeg bruker - og den stemmer alltid. Jeg varmer også vannet i kjelen, og har så i malten, så det er samme framgangsmåte. Så her er det vel bare en mulig forklaring, gitt at du hadde riktig vekt på malten, og riktig mengde vann, og det er den @YngveKL kommer med. Du må ha målt temperaturen uten å ha rørt godt i det for å ha jevn temperatur.

Det er jo lett å justere neste gang:). Kjelen skal i alle fall være veldig bra - ut fra hva jeg hører folk si.
 
Jeg får to grader dropp med Infussion hver gang. Kalkulator funker ikke.

Satt akkurat og tenkte litt videre. Hvis vannet varmes i kjelen til 72 grader, varmer du jo også kjelen til 72 grader. Og da lagrer du kanskje en god del mer varme i veggene i kjelen enn du ville gjort i en vanlig, tynnvegget kjele. Kan det forklare at temperaturren ikke synker like mye som den "skulle" - i følge kalulatoren?
 
Droppet er avhengig av antall kilo malt, temperatur, varme osv. Her er en formel som beregner det på graden for deg.
Tvann=Tønsket+(0,43*Kgmalt*(Tønsket-Tmalt)/Lvann)
 
Satt akkurat og tenkte litt videre. Hvis vannet varmes i kjelen til 72 grader, varmer du jo også kjelen til 72 grader. Og da lagrer du kanskje en god del mer varme i veggene i kjelen enn du ville gjort i en vanlig, tynnvegget kjele. Kan det forklare at temperaturren ikke synker like mye som den "skulle" - i følge kalulatoren?

Antar det. Best resultat får jeg hvis jeg lar den stå og snurre en liten stund på strike-temp før innmesk. Da synker temperaturen mindre det neste kvarteret jeg lar den stå uten resirkulasjon.
 
Satt akkurat og tenkte litt videre. Hvis vannet varmes i kjelen til 72 grader, varmer du jo også kjelen til 72 grader. Og da lagrer du kanskje en god del mer varme i veggene i kjelen enn du ville gjort i en vanlig, tynnvegget kjele. Kan det forklare at temperaturren ikke synker like mye som den "skulle" - i følge kalulatoren?
Dette er et poeng.
Selv kjører jeg forvaring til jeg er der innmesk skal være, og lar PID og RIMS ta seg av justering om jeg havner litt under, så da er problemet vekke. Men uten sirkulasjon blir det litt touch and go på disse kjelene. Det tar lang tid å fordele varmen i hele godset. Og det er og grunnen til at termometeret som er med alltid er ute av sync med temperaturen i mesken, det henger etter sammen med godset.
 
Satt akkurat og tenkte litt videre. Hvis vannet varmes i kjelen til 72 grader, varmer du jo også kjelen til 72 grader. Og da lagrer du kanskje en god del mer varme i veggene i kjelen enn du ville gjort i en vanlig, tynnvegget kjele. Kan det forklare at temperaturren ikke synker like mye som den "skulle" - i følge kalulatoren?
Ja det er jo en teori.
Men hvorfor synker da temperaturen 2 grader videre etter at man har rørt inn maltet de første 10 min ?
 
Bruker vel samme systemet men selvlaget, da er 73 grader for høy temp ebda verre når makten er så varm som romtemp,
Du må forske litt og da tror jeg du ender med at ,43 faktoren må settes ned noe, jeg forsker ennå men måtte ned til korreksjon på 0,25
 
Bruker vel samme systemet men selvlaget, da er 73 grader for høy temp ebda verre når makten er så varm som romtemp,
Du må forske litt og da tror jeg du ender med at ,43 faktoren må settes ned noe, jeg forsker ennå men måtte ned til korreksjon på 0,25
Jeg forsøkte regnestykket med både faktor 0.25 og 0.43.
Kommer frem til at faktor på 0.25 stemmer bedre enn den på 0.43 på denne kjelen iallefall.

Hvor er denne formelen hentet fra ?
 
Tilbake
Topp