Fra flaske til fat...

Jeg er alvorlig lei av å vaske flasker og skal bevege meg over på fat og tapp-delen av hjemmebryggefronten.

Her forleden fikk jeg byttet til meg en forundringspakke med kran og tapp-utstyr som ser ut som om det er ribba fra en bar av noe slag. Jeg vet ikke om jeg kommer til å benytte dette, men kranene og koblingene til CO2-flaska ser ok ut. Men hvem vet.

Kan noen fortelle meg hva dette er og om det i det hele tatt er brukbart til et hjemmeanlegg for tapping av øl? F.eks., hvilke fat passer disse koblingene du ser helt nede til venstre på? er det fat jeg må rappe fra et bryggeri eller hur? Har noen en formening om hva dette er verdt?

Vedlegg

• tapp.jpg
    tapp.jpg
    1,1 MB · Sett: 337
Nå kan jeg ikke se undersiden av koblingene, men vil tro at de er såkalte grundig koblinger, det betyr at de passer på standard norske bryggerifat, både 30 og 50 liter. Koblingen koster rundt 900 kr i Norge og  200 på E.bay

Å får du tak i terre fat. så funker det utmerkte til hjemmebrygging.

Om det er grundig koblinger så kan jeg kjøpe en av deg om du gir meg en bra pris :angel:

Jahaja! Takk!

Hvor får jeg tak i disse fatene? Må jeg prate meg inn på en pøbb eller noe slikt? Finnes det et bruktmarked for denne slags fat?

Her ser du undersiden av koblingene:

Vedlegg

• micro1.jpg
    micro1.jpg
    127,8 KB · Sett: 307
  • micro2.jpg
    micro2.jpg
    91 KB · Sett: 306
Du bør komme deg inn på puben uten å prate deg inn :)  da kan du høre om du får kjøpe fatene til pantepris, det er vel litt over 10.- literen nå, evt. overta etter konkurser. Finn.no har og hatt noen fat til salgs

må vell ellers si at det er et fint tappeanlegg, bytt ut slangene, og rengjør kranene godt, så vil nok dette fungere utmerket.
mangler bar kullsyreflaska, og fatene der så er du på fatøl  ;D
flott tappetårn!

Takk for tilbakemelding, folkens.

Jeg har tyve liter ESB som må ut av gjæringsfatet snart, ei CO2-flaske på hold og må altså nå rase rundt på pøbber og forsøke å få kjøpt et fat eller tre...

frode_skarstein skrev:
Takk for tilbakemelding, folkens.

Jeg har tyve liter ESB som må ut av gjæringsfatet snart, ei CO2-flaske på hold og må altså nå rase rundt på pøbber og forsøke å få kjøpt et fat eller tre...

Vil på det STERKESTE anbefale deg å kjøpe stålfat og ikke alu fat.. :gammern:

Når du får tak i dem, så står det guider hær på forumet som beskriver hvordan du åpner de.

Lykke til med overgang til fat. det gjør livet enklere :ilike:

P.s og det ER grundig koblinger du har. Til standard bryggerifat.

En annen mulighet er å få en dagligvarebutikk til å bestille et fat eller to til deg, men da må du jo selvfølgelig betale for innholdet også. Det har du vel neppe lyst til. Det går jo selvfølgelig an å høre på et bryggeri også, du har vel Mack i nærheten?

Du kan også vurdere å ta i bruk corneliusfat. Dertil må man skaffe andre slags koblinger. Men tappetårnet, slangene og gassregulator kan uansett brukes. Den venstre regulator er forøvrig dobbel, det vil si at du evt kan tappe to øl samtidig med forskjellig trykk/karboneringsnivå. Det er veldig kjekt å ha! :)

Tilbake
Topp