Fra pølsekoker til bryggekjele

Hei på dere!

Jeg er en nybegynner, 30 år fra Lørenskog. Snuset på dette med hjemme - brygging i et drøyt år.
Sett mye utstyr på nettet og besøkt bryggeland sin butikk i Strømmen et par ganger.
Jeg er litt for mye reodor felgen og for glad i å fikse ting selv, til å kjøpe en ferdigmaskin til 6 000 - 8000.- og oppover. Derfor tenkte jeg dele mine erfaringer med hjemme mekka brygger. Jeg mener å lage maskinen selv, er en del av brygge hobbyen :) Den ble nødvendigvis ikke så mye billigere, men det er gøy å lage.

Jeg vil si den er litt hybrid, mellom brew in bag og en automaskin :)
For å fikse denne trenger du 3 venner:
Finn.no, Jula og Biltema.
Finn.no har en del gamle pølsekokere til salgs.
Jula og biltema har resten :)

Kjele: Jeg startet med å skaffe meg en pølsekoker og en 30L rustfri kjele. Demonterte pølsekokeren og flyttet varme elementet over i bunn på kjelen, og termostaten over i en koblingsboks som jeg festet til kjelen, og samtidig laget hull til connectorene på elementet slik at de blir isolert fra omverdenen, du vil ikke komme borti de, og du vil heller ikke ha vann i det området :) Kuleventilen monterte jeg rett i kjelen med 1/2" mutter innv. kjele og gjengeteip. Kjøp et rustfritt dørslag og klipp til så det passer over varmeelementet, slik at ikke meskeposen ligger rett på elementet.

Sirkulasjon: Pentrypumpe på Biltema og 10mm slanger. Bøyde til en "kobberkrok" stump, slik at man kan henge sirkulasjons slangen på kanten av kjelen.

Kjøling: 5m isolert 10mm kobberrør, som jeg bøyde til og skar av isolasjonen med olfakniv etter at rørene er tilpasset kjele. Koblet på overgang 10mm- 3-kvartom hageslage uttak slik at jeg får på vann. Husk overgang fra blandebatteri til 3-kvart hageslange.

Strøm til pentrypumpe: Omformer 230v-12v DC, og et par bananplugger til tilkobling.