Fra pølsekoker til bryggekjele

Hei på dere!

Jeg er en nybegynner, 30 år fra Lørenskog. Snuset på dette med hjemme - brygging i et drøyt år.
Sett mye utstyr på nettet og besøkt bryggeland sin butikk i Strømmen et par ganger.
Jeg er litt for mye reodor felgen og for glad i å fikse ting selv, til å kjøpe en ferdigmaskin til 6 000 - 8000.- og oppover. Derfor tenkte jeg dele mine erfaringer med hjemme mekka brygger. Jeg mener å lage maskinen selv, er en del av brygge hobbyen :) Den ble nødvendigvis ikke så mye billigere, men det er gøy å lage.

Jeg vil si den er litt hybrid, mellom brew in bag og en automaskin :)
For å fikse denne trenger du 3 venner:
Finn.no, Jula og Biltema.
Finn.no har en del gamle pølsekokere til salgs.
Jula og biltema har resten :)

Kjele: Jeg startet med å skaffe meg en pølsekoker og en 30L rustfri kjele. Demonterte pølsekokeren og flyttet varme elementet over i bunn på kjelen, og termostaten over i en koblingsboks som jeg festet til kjelen, og samtidig laget hull til connectorene på elementet slik at de blir isolert fra omverdenen, du vil ikke komme borti de, og du vil heller ikke ha vann i det området :) Kuleventilen monterte jeg rett i kjelen med 1/2" mutter innv. kjele og gjengeteip. Kjøp et rustfritt dørslag og klipp til så det passer over varmeelementet, slik at ikke meskeposen ligger rett på elementet.

Sirkulasjon: Pentrypumpe på Biltema og 10mm slanger. Bøyde til en "kobberkrok" stump, slik at man kan henge sirkulasjons slangen på kanten av kjelen.

Kjøling: 5m isolert 10mm kobberrør, som jeg bøyde til og skar av isolasjonen med olfakniv etter at rørene er tilpasset kjele. Koblet på overgang 10mm- 3-kvartom hageslage uttak slik at jeg får på vann. Husk overgang fra blandebatteri til 3-kvart hageslange.

Strøm til pentrypumpe: Omformer 230v-12v DC, og et par bananplugger til tilkobling.

Husk! Etter at alle gjennomføringer i kjelen er gjort så fyll den med vann og la den stå 1 time eller 2 for å se om noe lekker, da får man "trykktestet" kjelen. Stålet kan også noen ganger trekke seg litt når man kommer til koketemp. slik at det kan være lurt å prøve 1 time kok også for å forsikre seg om at den holder tett. Har du 30 liter brygg på gang, og plutselig utett kjele midt i koken, blir det ikke så gøy å være mannen på kjøkkenet lenger :D

I korte trekk er dette en enkel maskin og bygge, og den blir rimeligere enn en ferdigkjøpt, om ikke så mye, så litt. Varme elementet mitt er 1500W, og kunne med fordel vært 3000W. Den koker som juling, men det tar litt tid :) Men så skal man ikke stresse når man brygger.

Jeg har laget min første ladning med Wiessbier, fikk 20L ferdig vørter og den står i kjelleren og bobler. :)
Så får vi se hva den smaker til slutt, men den ser lovende ut på både målinger og farge.
Kan jeg være til hjelp, så spør meg gjerne. Legger ved noen bilder av tjafset jeg har satt sammen:)

20150326_141318[1].jpg 20150325_201546[1].jpg 20150325_183021[1].jpg
 

Vedlegg

  • 20150328_221151[1].jpg
    20150328_221151[1].jpg
    282,8 KB · Sett: 166
  • 20150328_221157[1].jpg
    20150328_221157[1].jpg
    229,2 KB · Sett: 146
  • 20150328_221202[1].jpg
    20150328_221202[1].jpg
    276,2 KB · Sett: 148
  • 20150326_141333[1].jpg
    20150326_141333[1].jpg
    340,5 KB · Sett: 145
  • 20150328_212908[1].jpg
    20150328_212908[1].jpg
    272,2 KB · Sett: 152
Dette ser bra ut!
Hvordan holder mesketemp seg under sirkulering?
Har tenkt på noe likt selv, men tenkte å ha inn en herms sak med vannkoker som varmekilde for å holde temp oppe under meskingen.
 
Temperaturen har holdt seg veldig jevn og fin på brygg nr 2. Ble kluss med den første, men da var det litt innkjøring på utstyret og noen småjusteringer som måtte til. Blant annet å få sirkulasjonen i senter, midt i malten sånn at det ble jevnere sirkulasjon i hele kjelen. Siste bryggen nå varmet jeg 5 grader høyere før jeg hadde i malt, og da landet jeg på mesketemp på 66 igjennom hele prosessen uten problem.
 
Temperaturen har holdt seg veldig jevn og fin på brygg nr 2. Ble kluss med den første, men da var det litt innkjøring på utstyret og noen småjusteringer som måtte til. Blant annet å få sirkulasjonen i senter, midt i malten sånn at det ble jevnere sirkulasjon i hele kjelen. Siste bryggen nå varmet jeg 5 grader høyere før jeg hadde i malt, og da landet jeg på mesketemp på 66 igjennom hele prosessen uten problem.
Men uten å tilføre varme så synker vel temp en del under mesk?
 
Tar ganske lang tid før tempen begynner å synke i min kjele med sirkulasjon på. Når termostaten slår ut, tar det 15 min før den slår inn igjen. Varmelementet slår jo inn så fort tempen synker så det går av seg selv ;)
 
Jeg kontrollmåler alltid temp under hele prosessen. Jeg går over til STC 1000 så straks de har ankommet Norge. Jeg skal bli avansert :D
 
Tilbake
Topp