Fra sett til ekstrakt.

Hei,

Satt mitt første ølsett på fredag og har nå blitt helt oppslukt i emnet. Fantaserer om et PLS styrt hjemmebryggeri for å kunne kombinere to hobbyer, men får nok ta ett og kanskje max to skritt av gangen.

Settet jeg satt var egentlig ganske fin innføring, gjorde masse småfeil, men etter å ha satt lokket på dunken og mange timer her på forumet har jeg nå et litt bedre utgangspunkt for å komme i gang med ekstraktbryggingen.

Følgende er en god del spørsmål, mye er nok besvart andre steder i forumet beklager dette.

Koking
Så fort "sett dunken" er på flakser tenkte jeg å gå for ekstraktbrygging mer eller mindre ihht til denne flotte guiden: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=34  Lurer på følgende ang guiden: vørteren skal koke konstant i 10 + 60 min? Er det riktig at kun 10 liter skal kokes, og resten tilsettes etterpå? Er det ikke bedre å koke alt i ett? Når det i oppskriften står antall liter vann, hvordan kompenserer man dette mot fordampning?

Klarningsmiddel
Er dette kun for det visuelle? Har dette noen praktisk betydning for ekstraktbrygning?

Gjæring
Kommer til å kjøre tørrgjær i starten (steg for steg). Ser mange steder at sekundær gjæring anbefales. Noen som kan si litt om hvorfor/hvordan man gjør dette?
Jeg sliter litt med temperaturen på nåværende brygg (22'C målt av termometer liggende oppå dunk). Tenker for neste brygg å sette dette på et rom hvor jeg regulerer temp mer eller mindre via åpent vindu. Her kommer værgudene inn i bildet så dette kan jo bety variasjoner av temp. Noen som har noen gode tips for brygging i leilighet rundt dette med temp? En annen faktor er lys. Hva tåler brygget av lys?

Vørterkjøler
I første omgang tenker jeg å halvere oppskriften. Da kan jeg brygge oftere(trening) og det gjør at jeg kan kjøle i en oppvaskkum. Tenker alikevel på å lage meg en enkel kjøler ved hjelp av kobberrør(Biltema?) hageslange og klemmer, men hva slags kobling bruker jeg for å få koblet dette på springen?

Flasking
Her anbefaler mange å tappe over i en ny dunk for blanding med sukkerlake. Regner med "vørterkjelen" kan fungere her? Når det gjelder flaskenivå anntar jeg "butikk nivå" er ok?

Råvarer
Ekstrakt vs spraymalt?
Blomst vs pellets?

OG/FG
Det anbeflales å ikke måle direkte i dunken pga infeksjonsfare. Jeg ser ikke helt forskjellen på å måle direkte eller dytte nedi en hevert. Eksponeringen vil vel være tilnærmet lik?

Har litt tid på meg, men ønsker å være så godt forberedt som mulig. Boken Moderne Hjemmebrygging skal selvfølgelig kjøpes asap, og regner med at mange spørsmålene ovenfor er besvart i denne. Har lyst å prøve meg på en brown ale, om noen har en lett & god oppskrit på dette setter jeg stor pris på dette:)

På forhånd tusen takk
Jonas
 
OG/FG
Det anbeflales å ikke måle direkte i dunken pga infeksjonsfare. Jeg ser ikke helt forskjellen på å måle direkte eller dytte nedi en hevert. Eksponeringen vil vel være tilnærmet lik?
ikke driv med hevert eller mål direkte i gjærbøtta her. bruk en desinfisert suppeskje eller lignende og hent ut det du trenger for å måle.

hevert er foresten bannlyst her i gården. blir for mye frustrasjon, mye lettere med kran på gjæringsbøtta.
 
Jonask skrev:
Koking
Så fort "sett dunken" er på flakser tenkte jeg å gå for ekstraktbrygging mer eller mindre ihht til denne flotte guiden: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=34  Lurer på følgende ang guiden: vørteren skal koke konstant i 10 + 60 min? Er det riktig at kun 10 liter skal kokes, og resten tilsettes etterpå? Er det ikke bedre å koke alt i ett? Når det i oppskriften står antall liter vann, hvordan kompenserer man dette mot fordampning?
Siden jeg ikke har så store kjeler har jeg kokt ekstrakten i 2 omganger. Først har jeg hatt 5 liter vann i kjelen, kokt opp, satt til side, hatt i ekstrakt, kokt i 10 minutter, hatt i humle, og kokt i 60 minutter. Jeg bruker da all humlen ved første oppkok. Jeg har ingen anelse om dette har mye å si eller ei siden jeg også er nybegynner. I omgang to koker jeg opp 5 liter vann igjen, setter til side, hatt i ekstrakt, og så kokt i 70 minutter. Jeg blander alt dette i gjæringsdunken og så tilsetter jeg en mengde kokt vann for å få ønsket totalmengde. Det er mye mulig dette er helt ute på viddene, men det jeg har laget hittil har smakt godt.

Jonask skrev:
Flasking
Her anbefaler mange å tappe over i en ny dunk for blanding med sukkerlake. Regner med "vørterkjelen" kan fungere her? Når det gjelder flaskenivå anntar jeg "butikk nivå" er ok?
Så lenge du får plass til all vørteren i kjelen går det nok bra. Bare husk å desinfisere kjelen først. Jeg stikker om til en lik dunk vørteren har vært i under gjæringsprosessen (dunker fra europris)

Jonask skrev:
OG/FG
Det anbeflales å ikke måle direkte i dunken pga infeksjonsfare. Jeg ser ikke helt forskjellen på å måle direkte eller dytte nedi en hevert. Eksponeringen vil vel være tilnærmet lik?
Så lenge det du stikker ned i dunken er helt rent og desinfisert skal det nok gå fint. Jeg har desinfisert en stor skje og tatt ut det jeg trenger for måling.
 
Tusen takk for gode svar!
Sitter nå med nesa dypt i boken moderne hjemmebrygging. Ser der at mange av oppskriftene inneholder Moss maltekstrakt som jeg har fått med meg ikke er noe særlig å bruke. Med andre ord kan jeg sette en stor rød strek over det, men hvilket ekstrakt "erstatter" denne? Er klar over at dette kanskje kommer ann på hvilket øl jeg vil brygge, men er det noen tommelfinger regel for dette mtp Moss erstatning?
 
Jonask skrev:
Tusen takk for gode svar!
Sitter nå med nesa dypt i boken moderne hjemmebrygging. Ser der at mange av oppskriftene inneholder Moss maltekstrakt som jeg har fått med meg ikke er noe særlig å bruke. Med andre ord kan jeg sette en stor rød strek over det, men hvilket ekstrakt "erstatter" denne? Er klar over at dette kanskje kommer ann på hvilket øl jeg vil brygge, men er det noen tommelfinger regel for dette mtp Moss erstatning?

Jeg har ikke brukt noe annet. Jeg har stort sett handlet inn maltekstrakt spesifikt for det jeg skal brygge.
 
I første omgang tenker jeg å halvere oppskriften. Da kan jeg brygge oftere(trening) og det gjør at jeg kan kjøle i en oppvaskkum. Tenker alikevel på å lage meg en enkel kjøler ved hjelp av kobberrør(Biltema?) hageslange og klemmer, men hva slags kobling bruker jeg for å få koblet dette på springen?

Tar opp denne tråden igjen da jeg er interessert i å vite hvordan folk kobler slangen på en vanlig oppvaskkran eller springen? Det er jo forskjellige størrelser på de.
 
Anders_1979 skrev:
I første omgang tenker jeg å halvere oppskriften. Da kan jeg brygge oftere(trening) og det gjør at jeg kan kjøle i en oppvaskkum. Tenker alikevel på å lage meg en enkel kjøler ved hjelp av kobberrør(Biltema?) hageslange og klemmer, men hva slags kobling bruker jeg for å få koblet dette på springen?

Tar opp denne tråden igjen da jeg er interessert i å vite hvordan folk kobler slangen på en vanlig oppvaskkran eller springen? Det er jo forskjellige størrelser på de.

Du kan kjøpe en "omkobler" (eller kva det enn heiter) i ei rørleggerforretning slik at du får riktig dimensjon frå kran og til "gardenakobling" / slange / kjøler.
 
Flott, takk for svar. Da skal jeg stikke innom Clas en tur i dag. Skulle uansett innom for å kjøpe liggeunderlag, så det passet egentlig veldig bra  :)
 
Det er kanskje ikke den beste løsningen, men spørsmålet er vel om den er god nok. Billig er den uansett.
 
Christer skrev:
Så lenge du får plass til all vørteren i kjelen går det nok bra. Bare husk å desinfisere kjelen først. Jeg stikker om til en lik dunk vørteren har vært i under gjæringsprosessen (dunker fra Europris)


Trenger vel ikke desinfisere kjelen hvis man skal koke i den?
 
Fordelen ved å ikke koke hele volumet, når man holder på med ekstraktbrygg, er at nedkjøling av vørter går fortere når man tilsetter kaldt vann. Om man har en vørterkjøler, er det ingen grunn for å ikke koke hele volumet.

Klarningsmiddel som irish moss skader ikke. Såvidt eg forstår det, så får det proteiner til å bunnfelle, og da får man ikke tåkete øl.

Erfaringsmessig er det en god idé å tappe ølet over i en ny dunk med sukkerlake ved flasking.

Pellets er konge, blomst "stjeler" mer av vørteren. Eg bruker humleposer.

OG/FG måles i en slik en: http://www.bryggselv.no/products/test-ror-  Bruk en desifisert øse, og hell oppi med vørter i målesylinderen. Hydrometeret passer fint oppi der. Å måle OF/FG på denne måten minsker infeksjonsfaren, og man bruker minimalt med vørter for å ta en måling. Det er viktig å ikke helle tilbake den vørteren du har tatt ut til måling.

Extrakt vs spraymalt: Spraymalt har god holdbarhet, og er å foretrekke om det ikke er stor prisforskjell. Om man bruker ekstrakt, er det viktig at den er nogenlunne fersk. Eg har hatt gode erfaringer med ekstrakt, men har hørt at enkelte klager over en bismak når de har brukt gammal ekstrakt. Gå for spraymalt :)

Ang tørrgjær. Safale US-05 er god og nøytral. Den får mye skryt ellers på forumet. Nottingham er også annerkjent. Saflager W34/70 er god om man ønsker å lage pilsner. Safale US-04 har eg ikke prøvd sjøl. Men har hørt at den kan være for fruktig om man gjærer den varmt. Tørrgjær er enkelt og praktisk om man ønsker å lage god øl. Begrensningen er utvalget av gode tørrgjær. Flytende gjær er helt overlegent på utvalget. Men det er mer kronglete i og med at man må dyrke den (lage gjærstarter). Tørrgjær gir også mange gjærceller for pengene.

Edit: Sånn helt til slutt. For best mulig resultat så anbefaler eg "ekstrakt med spesialmalt" brygging.
 
Krille skrev:
Edit: Sånn helt til slutt. For best mulig resultat så anbefaler eg "ekstrakt med spesialmalt" brygging.

+1  :ilike:
Du har utruleg mange større variasjonar på denne måten då du kan konvertere dei aller fleste oppskriftene til denne måten. Til og med O store bryggeførebilete (for mange), Jamil Zainasheff, har publisert sine prisvinnendne oppskrifter i "ekstrakt med spesialmalt". ( Om de ikkje har boka, er den med dette anbefalt.). Du får brygga veldig mange gode øl på denne måten    ;D
 
Tilbake
Topp