Frakte brygg til gjæring

oysts

Jeg har planer om å koke mitt første allgrain men har en liten utfordring i at jeg skal ha brygget stående til gjæring på en annen lokasjon enn der jeg koker. Når passer det best å frakte brygget (for ølkvaliten sin del)? Like etter at jeg har tappet det på gjæringskar men før gjæren tilsettes?

Det kommer litt an på hva du ønsker å unngå. Hvor langt er det du skal frakte det, og hvor lenge tar det, og transporteres den i kulden?

Generelt ville jeg i hvert fall ventet til ølet var nedkjølt. Dels for å unngå det som ellers ville bli en sakte kjøling og dels fordi prosesser som oksydering går fortere når temperaturen er varm. Samtidig kan det jo være like greit å vente med å pitche gjær til du kommer frem og har en brukbar temperaturkontroll. Bør det luftes før eller etter transport? Tja, det kommer jo an på ... men jeg ser ingen ulemper ved å lufte det først like før pitching, samtidig som luftig lenge før gir mer oksygen til eventuelle uhumskheter som da kan få enda bedre levevilkår - det er ille nok at de får et tidsmessig forspang. Ja, og så kan jo lufting i seg selv introdusere infeksjoner om man ikke gjør det rett.

Skal frakte det ca en mil. Tar ca 10 minutt å kjøre.

Angående temperatur under frakting er det ikke værre enn å la bilvarmeren gå en stund før og pakke gjæringskaret inn i en sovepose eller lignende. Jeg kjøler ned til ønsket temperatur med spiralkjøler før jeg tapper det på gjæringsfat. Temperatur i rommet der gjæringen skal foregå er allerede ordnet dagen i forveien.

Så spørsmålet er i grunn om jeg skal ha oppi gjæren før eller etter frakt.

Jeg har gjæra to brygg i et kjølerom ca. 10 minutters kjøretur fra der jeg brygger. Jeg hadde gjæren i før jeg kjørte og begge brygga ble bra.

Ti minutter kjøring burde ikke gi nevneverdig problemer enten du matcher før eller etter. Det kan være lurt å sikre at beholderen er helt lufttett under transporten .... dvs sett på gjærlås etterpå.

Tilbake
Topp