Frisk og fruktig IPA

Imorgen skal det brygges, og det ønskes en krisp og ikke alt for tung IPA/pale ale, med tydelige frukttoner.

Ser for meg å bruke restene jeg har av pilsmalt og legge til litt pale-malt, samt gjerne 5-10% krystall for litt fylde og smak. Gjær US-05.

Spørsmålet er humlen. Tenker å kjøre magnum som bitterhumle ved kokestart. Har en pakke Simcoe, Amarillo og Chinook liggende som jeg gjerne skulle fått brukt. Regner med 80 liter til kok så må handle mer imorgen, og tenker på Citra som en aktuell kandidat.

Noen som har tanker om hvorvidt jeg kan bruke humlene mine sammen, eventuelt når de ulike bør tilsettes?
Hvilke andre humler bør jeg vurdere til min fruktige IPA?
 
Hvis du vil ha en frisk og fruktig APA/IPA ville jeg styrt unna Chinook (selv om jeg elsker den), og kanskje også Simcoe
Amarillo/Citra vil fungere, evt. + Simcoe
 
Alright!

60 min bitterhummle,

2 g/L 15 min og
3g/l 2 min aroma, samt 3g/l tørrhumle, kan det være en ide?
 
Jeg synes nelson sauvin er undervurdert for å gi fruktighet. Den kan trekke mot å bli for søtlig alene, men 20-50% sammen med ei citrushumle synes jeg blir veldig bra.
 
Jeg synes nelson sauvin er undervurdert for å gi fruktighet. Den kan trekke mot å bli for søtlig alene, men 20-50% sammen med ei citrushumle synes jeg blir veldig bra.
+1. Brukte den i ein IPA ilag med cascade og mosaic. Synst det fungerte veldig bra :)
 
Skulle til å si det samme
Amarillo/Citra/Nelson bør bli bra
også kjører du humleskjema du skisserte
 
Da kjører jeg på med Amarillo og Citra, eventuelt Nelson, avhengig av hva de har i butikken. Så kan jeg vurdere Simcoe ved 20/15 min bare for å få brukt den.

Noen tanker om valg av malt? 95% pils og 5% krystall?
 
Nei dropp Simcoe da, ihvertfall hvis du bruker Nelson
ellers blir det bare rot
50/50 pils og pale + et par prosent krystal
hvilken krystal har du?
 
Spesialmalt og mer basemalt må kjøpes, har kun 10 kg pilsmalt jeg tenkte å bruke. Krystall 150 kanskje?
 
Da kjører jeg på med Amarillo og Citra, eventuelt Nelson, avhengig av hva de har i butikken. Så kan jeg vurdere Simcoe ved 20/15 min bare for å få brukt den.

Noen tanker om valg av malt? 95% pils og 5% krystall?

Jeg ville droppet krystall. Bruk en god slump münchner (20%) og litt (5%) moderat røstet malt (biscuit, victory).
 
Tilbake
Topp