frossen pils 24 timer ut i primary

På vårt første forsøk på å lage en pils så klarte vi å fryse den ned i løpet av de første 24timene etter at vi hadde puttet den på gjæringsfatet. Temperaturkontrolleren vi hadde til å kontrollere temperaturen i fryseren resatte seg ved et strømbrudd, og fryseren gikk dermed over på normalmodus , som er - 18 grader. Den har dermed stått i ca 18 timer i en fryseboks. Det vi nå lurer litt på er fremgangsmåten.

Type pils : tsjekkisk pilsner.
gjærtype : 2 tuber wlp802 pitchet etter en 6 liter starter med forhåpentligvis opp mot 500 milliarder gjærceller. Denne ble cold crashed og dekantert så man fikk vekk det meste av starteren. Vi skulle starte med 2 uker ved 10 grader, for så å stikke om til secondary og la den stå 5 uker på ca 4 grader.

Jeg antar man kan regne med at gjæren er død og at man burde pitche ny gjær. Siden man også kan anta at fermentering ikke hadde startet enda, så burde man muligens sette en ny starter med to tuber wlp 802 og pitche ved max aktivitet, altså ved høy krausen?
Burde man også muligens stikke om til et annet kar for å unngå mulig gjærdød og autolyse?

Jeg prøvde initielt å aklimatisere starteren ved å starte den med 2 liter ved 15 grader, og deretter adde 2 liter spraymalt-vørt ved 24 og 48 timer samtidig som man satte ned temperaturen på starteren til respektivt 12 og 9 grader. Dette steget tror jeg at jeg hopper over om jeg laget en ny starter.

Jeg tenker på to mulige alternativer.
Enten så lager jeg en liten starter på noen tuber wlp802 og kaster dette oppi ved høy krausen.
Alternativt så lager man en stor starter, cold crasher den, dekanterer ut spraymaltvørten og pitcher slurry.

Metode 2 bruker lengre tid og jeg er usikker på hva som skjer om jeg lar den nå snart opptinede ølen stå i opp til 4 dager mens jeg lager en starter.

Noen som har liknende erfaringer eller anbefalinger på hva som er beste fremgangsmåte for få en drikkbar pils ut av dette?(utenom å ikke fryse pilsen igjen)

Hans Henrik Hvoslef
 
Først av alt: Stakker gjær  :(

Tin opp og gjær resten på anbefalt temp. Det går nok fint skal du se. Er spent på resultatet da!  ;)

RDWHAHB
 
Hadde dette vært meg hadde jeg beholdt vørteren fryst fram til starteren er klar og brukt metode 2. Tipper vørter holder seg lenge i frossen tilstand.
Edit: leste ikke nøye nok, ser at vørteren nå snart er tint. Da er muligens ikke det en opsjon...
 
Tilbake
Topp