Frukttilsetting i øl

Bbrygg

Norbrygg-medlem
Hei, hvordan vil dere gå fram med tanke på sanering av frukt før dere tilsetter dette i ølet? (jeg tenker da ikke på evt. koking av frukt sammen med resten av vørteren, om det skulle være aktuelt noen gang - da er jo saneringen bankers)
Og avhenger dette med faktorer som hvor langt gjæringsprosessen er kommet, OG/FG, ølstil eller lignende?

I mitt tilfelle er det 750 gram bringebær som skal tilsettes 7 liter hveteøl (800 gram lagermalt, 750 gram hvetemalt) etter 2 dagers gjæring. (gjær safbrew WB-06). Jeg har kjøpt frossen bringebær på Rema 1000 (oppr.land Polen), og hadde vel egentlig bare tenkt å tine bæra for så å dumpe de oppi gjæringskaret uten mer tiltak for sanering.

Er denne lettvinne løsningen en god idè, eller bør jeg sikre meg ved å for x gi bæra et kort oppkok før nedkjøling og tilsetting?
 
Jeg putter fryste bær rett i bøtta før jeg overfører ølet, lot det tine litt og brukte da en desinfisert potet moser for å mose bærene litt.. Neste gang skal jeg hive alt i blenderen rett fra frysa for å knuse bærene.

Bakteriene som evt var på bærene er forhåpentligvis drept fra innfrysing og ellers tar forhåpentligvis alkoholen knekken på de overlevende...

Ser heller ikke på polske bær som mer bakterie bærende enn om de hadde vært norske.. Var vel nokre stygge bakterier på coop sine bær et år( fryste bær halvparten fra en norsk batch og en fra utlandet).. Men satser på at de har litt kontroll på rutine sine. Kan ikke gå og være redd for alt heller.

Easybrew
 
Takk for tips. Vil dere anbefale å tilsette bringebæra i humleposer eller lignende? Jeg pleier vanligvis å kjøre ølet rett fra primærgjæringskar over på flasker via en slik enkel flasketapper, og sørger for karbonering vha drops. Jeg er litt redd for nye grums i flasketapperen og at denne vil tette seg. Noen synspunkter?
 
Jeg har bare bæra rett i gjæringskarret. Enkelt og greit. Du kan et par dager før flasking tappe den over på en tom beholder og la den klarne litt. Det som igjen av frukt vil falle til bunnen og vørteren gir deg ingen problemer.

Er du redd at bæren skal ta med gjær og bakterier du ikke ønsker kan frysing fjerne noen (ikke alle) ellers vil en 30-60 sek. i kokende vann (Blanch) være tingen. Dette vil ikke skape pektiner eller ødelegge den flott fruktsmaken. En god del bryggerier som jobber mye med bær bruker den sistnevnte om de ikke ønsker at bæren sin mikrofauna skal påvirke smaken.
 
Og for å være helt sikker på at du ikke missforstår svaret mitt over. Etter 30-60 sek. skal bæren i hele eller knuste/kuttet i gjæringskarret når stormgjæringen har gitt seg. Ekstra frysing ikke nødvendig så dette kan du gjøre når du ha de i.
 
Ser heller ikke på polske bær som mer bakterie bærende enn om de hadde vært norske.. Var vel nokre stygge bakterier på coop sine bær et år( fryste bær halvparten fra en norsk batch og en fra utlandet).. Men satser på at de har litt kontroll på rutine sine. Kan ikke gå og være redd for alt heller.

Ikke for å være pedantisk men må nesten poengtere at det de oppdaget i Sverige og Norge på importerte bær, var et virus, Norovirus. Det jeg kaller slankeviruset :) Overlever frysing (ikke frysing i mange år dog) men tåler ikke varmebehandling. Men bær skal no ikke ha norovirus, det er ikke normalt. Som @Easybrew skrev, man skal ikke være nervøs. En annen grunn til å velge Norske bær er at de har mere smak og virker å ha noe høyere syrenivå, noe som er ønsket.

Kjenner at jeg gleder meg til bærsesongen er i gang i Norge :) Den første jeg lager blir nok ikke bringebær men rabarbra. Sesongen er tidlig i gang og har bare 2fl igjen av sommerens produksjon. Ja den ble virkelig god :)
 
Når Hurtigruten pleier å ha sine utbrudd blir det jo ofte kalt "slanke-cruise". Skip og fly er saker om man er norovirus :)
 
Kjenner at jeg gleder meg til bærsesongen er i gang i Norge :) Den første jeg lager blir nok ikke bringebær men rabarbra. Sesongen er tidlig i gang og har bare 2fl igjen av sommerens produksjon. Ja den ble virkelig god :)

Kva var det du laga med rabarbra?
 
Følgende har blitt gjort med mitt brygg.

1. Den ene bringebærposen viste seg å være jordbær - da ble det altså 50-50 jordbær/bringebær.

2. kokte opp 1,5 liter vann og tilsatte bæra. Denne fikk fosskoke i omtrent 30-40 sek.
3. kjølte ned til romtemperatur og plumpet oppi gjæringskaret.

Får tro det blir bra!
 
Blir nok bra :) Jordbær er en litt vanskelig bær å få til å fungere med ølsmakene, kansje du finner en god balanse. Du få holde oss underrettet.
 
Har med stort hell brukt fruktpuré fra Capfruit i øl. Tilsettes etter stormgjøring.

Har også laget egen puré av rabarbra. Kappet opp, moste i blender, fryse ned tilsatt etter stormgjæring. Funka knall. Ingen infeksjon.

Husk at å varmebehandle frukt forandrer smaken på den. Ferske jordbær kontra kokte.
 
Ikke helt på svipptur-avstand fra Bergen. Men da er det i alle fall håp, får ta en tur runt i spesialbutikker i nærområdet og sjekke! Takk
 
Tilbake
Topp