Frustrasjon over regionorienterte konkurranser

Jeg har akkurat flyttet til Oppland fra Akershus, nærmeste bestemt Lunner kommune. I den forbindelse bikker jeg også over i Oppland fylkeslag, og jeg "sokner" vel egentlig til disse konkurransene i fylket. En utfordring med dette er at Oppland er et meget stort fylke og de fleste ølrelaterte eventer for fylkeslaget skjer veldig langt unna mitt nåværende hjemsted. Et eksempel er Publikums Favoritt i Lillehammer, som er cirka to timer unna i bil.

Jeg er for tiden medlem i Nedre Romerike Bryggerlaug hvor jeg har flere venner. Heldigvis er det såpass rause folk i det lauget som ikke hadde noe problem med å la meg fortsette medlemskapet der(jeg blir kalt for NRBL - avdeling Oppland). Men det er litt gråsone når det arrangeres konkurranser for kun de som er bosatt i Akershus. Disse arrangementene er jeg egentlig ikke kvalifisert til på grunn av geografisk lokasjon.

Her er min frustrasjon med tanke på "regionsperren" i konkurransene. Jeg ser ut til å falle mellom to stoler. Ikke kan jeg være med på arrangementer i Oppland fordi reiseveien blir for lang. Ikke er det heller mulighet for å være med på konkurranser i Akershus fordi de er forbeholdt medlemmer bosatt der. Ikke kan jeg være med på arrangementer i Oslo, også fordi de er forbeholdt medlemmer som er bosatt der. Så da sitter jeg her da, med tre arrangementer hele året: PF, NM og juleølkonkurransen.

Hvorfor er det slik at mange konkurranser er forbeholdt KUN fylket? Jeg forstår tankegangen med at det skal kåres mestere fra hver region som kan kalle seg "Øvre Slidre ølbryggings-champion". Men flaskekonkurranser med tema som juleøl, pils eller lignende, trenger disse å være regionsperret?
 
Akkurat det er for meg litt "skuffende", det med regionsperrede flaskekonkurranser. Jeg skrev i tråden til Møre og Romsdal sin Porter/stout sin konkurranse i går, og forklaringen var at de ikke hadde kapasitet til å ta imot fra hele landet. Noe som er forståelig.

Men kanskje det er mulig å spørre, og forklare situasjonen, hvis man er geografisk nærme et annet fylke/sted?
 
Akkurat det er for meg litt "skuffende", det med regionsperrede flaskekonkurranser. Jeg skrev i tråden til Møre og Romsdal sin Porter/stout sin konkurranse i går, og forklaringen var at de ikke hadde kapasitet til å ta imot fra hele landet. Noe som er forståelig.

Men kanskje det er mulig å spørre, og forklare situasjonen, hvis man er geografisk nærme et annet fylke/sted?
Kapasitetsproblematikk har jeg såklart full forståelse for. :) Kan jo sikkert sende mail også.
 
Personlig synes jeg "kapasitetsproblemer" er et litt tullete argument. NM hadde totalt 30 bidrag i porter og stout, og jeg tviler på om en regional konkurranse vil få like mange bidrag. Avholdt en konkurranse for bare Kongsberg tidligere, da fikk vi inn 2 bidrag i en dry stout konkurranse
 
Er ikke dette bare en naturlig konsekvens av Norbryggs nye organisering i regioner? Hver region skal organisere aktiviteter for sine faktiske (og potensielle) medlemmer, basert på egne budsjetter. Da blir det vel litt rart om de skal åpne aktivitetene for alle regionene.
 
Jeg tror det er veldig naturlig å starte smått for fylkeslagene. Arbeidet er dugnadsbasert og ingen har for lite å gjøre. Å måtte fly på posten å hente pakker er noe annet enn at folk leverer på døra mi. Man vil jo selvfølgelig lage morro for så mange som mulig, men en ting om gangen tror jeg er greia. Ikke at det dermed er sagt at nasjonale konkurranser er målet for fylkeslagene.
 
Støtter forslaget til RETBergen.
Dersom man fritt kan velge sitt fylkeslag uavhengig av bostedsadresse, vil både fylkeslaget og det enkelte medlem komme fint ut av det. Sikkert flere som har en historisk knytning, eller en fylkesgrense man gjerne skulle ha flyttet litt på :)
Jeg sender ballen videre til it@norbrxxx.no for å høre om dette er praktisk mulig i våre registre.
 
Så medlemmene i Norbrygg skal velge seg et fylkeslag selv? Jeg skjønner ikke helt hva poenget med det skal være? for å være med i konkurranser? så hvis Rogaland som har mange medlemmer og mye penger lager kule arrangementer og konkurranser skal de bli enda større og få enda mer penger? Hva gjør det med de andre mindre fylkeslagene? Dette blir fort en sentralisering rundt aktiviteter, gjør det ikke?

Var ikke poenget med fylkeslag å desentralisere organisasjonen?

Jeg tror nok heller at vi skal satse på å være rause med å la alle medlemmer i Norbrygg være med på ting. Mange holder det nok lukket for å få en soft start, men jeg håper at ambisjonen blir å fortsatt være et Norbrygg med felles interesser. Men jeg tror nok mange trenger litt rullebane for å ta helt av.

Skal man kåre en mester i sin region eller fylke er det opplagt at man holder det lukket.
 
For de fleste av oss er det en "default" at vi trekker til den naturlig geografiske regionen. Det vi snakker om her er å hjelpe et fåtall personer som ønsker en annen region, som ved å melde om dette får anledning til å bytte.
 
Fylkeslagene har som sin viktigste oppgave å skape aktivitet lokalt og regionalt. Det betyr at det i Norbrygg kommer til å dukke opp flere arrangementer som ikke er laget for alle medlemmene i Norbrygg, men på ulike måter er rettet inn mot de som er medlem lokalt. Hvordan dette skal se på sikt, tror jeg det kommer til å ta noen år å finne ut av.

Jeg tror det er viktig å huske på at alternativet som regel ikke er et annerledes arrangement, men intet arrangement.

Det blir, etter min mening, litt underlig å irritere seg over at noen tar et initiativ til å arrangere noe. Jeg tviler faktisk på om det er mange i Hedmark som ville blitt spesielt mye lykkeligere av at det ikke er et arrangement i Troms. Når det gjelder det konkrete eksempelet med Akershus, så har jeg ikke lagt merke til et eneste arrangement i Norbrygg Akershus som det ikke er mulig for alle å delta på, med unntak av årsmøtet.
 
En av Fylkeslagenes viktige oppgave er å skape samhold og tilhørighet. Dersom noen føler samhørighet på tvers av politisk bestemte fylkesgrenser, ser jeg ingen problemer med det.
Viktig å huske at dette trolig gjelder veldig få og at vi er til for våre medlemmer
 
Fylkeslag er ikke bare en utfordring når det gjelder konkurranser, avstanden til alle arrangementer er en utfordring. Som innlederen skriver er det Langt fra Lunner til Lillehammer, der de fleste i styret bor - og naturlig nok det største engasjementet er. Står det i vedtektene til lokallagene at du MÅ bo i fylket. Ikke mulig med åpne fylkesmesterskap. Vi skal arrangere Opplandsmesterskap den 19.08 under Stavsrbrygg på Tretten (enda lenger fra Lunner...), men jeg tror ikke vi vil nekte en hedmarking (som for øvrig ikke har eget fylkeslag ennå) å delta.
 
Tilbake
Topp