fryseboks og hysterese

johanj

Norbrygg-medlem
Hallo!

Etter tips her på forumet har jeg siden en tid tilbake benyttet UT200 for å kontrollere gjæringstemp i små kott i kjelleren, ved hjelp av en frostvakt. Hysteresen stilles så lavt som 0,2 grader og sensoren tapes med litt isolasjon på gjærdunken: fungerer kjempebra!

Nå skal jeg ta et skritt videre og koble en slik ekstern termostat på et fryseboks for å kunne klarne lager-øl ved 1-2 grader. Mitt spørsmål blir da, for å ikke unødvendig korte ned levetiden til fryseboksen ved at kompressoren ofte slår seg på, bør jeg tillate større hysterese?

På sikt drømmer jeg om å montere tappekraner på en fryseboks og da vil jo temperaturen være enda høyere (kanskje 10 grader?), bør jeg da tillate enda større hysterese enn ved lav temp?
 
For klarninges del så er vel 2 grader greit, se heller på hva du tåler av temperatur variasjon så går det greit for kompressoren. Det som ikke må skje er at den starter like etter at den har stoppet, det klarer den ikke pga. Mottrykket på stempelet.
 
Hvis jeg forstår deg rett så betyr dette i praksis at jeg stiller UT200 slik at fryseboksen starter ved 3 grader og slår seg av ved 1 grad. Temperatursensoren ligger mot fatet og litt isolasjon rundt.

Mao høres det ut som man må finne et balansepunkt - man ønsker ikke hyppige starter, men man ønsker heller ikke lang driftstid på kompressoren. Finnes det noen erfaringstall på slikt (feks ikke mer enn 30 min kontinuerlig driftstid, og minimum 6 timers pause mellom hver start)?
 
Før vi fikk oss Ut-100 brukte vi et vanlig tidsur til fryseren. Vi satte det slik at  fryseren gikk 15 minutter pr 6 timer. Det funket utmerket. vi holdt temperaturen veldig stabil rundt 2 grader.

Hvor ofte du trenger å ha den inne avhenger av hvor mye du har i fryseren.  Har du bare et fat i en 200liters fryser, så er bufferen veldig liten mot temperatursvigninger i motsettning av en fryser med 8 fulle fat som vil ha en veldig stor kulde buffer.

Når fryserene våre er tilnærmet fulle enten av fat eller gjæringsdunker så gjør vi som deg. Vi taper sensoren til fat/ dunkene med isolasjon over. Hysteresen setter vi gjerne på 0,5 til 1°C.

Kompresoren går nesten ikke i det hele tatt når lagrinsgtemperaturen er oppnådd.

Tilsvarende går den til dels ofte når vi bruker den til kontrollert gjæring :yes:
 
Det er vel en del begrepsforvirring ute å går her. Da jeg gikk på skolen og ble ingeniør lærte vi at
hysterese er det "etterslepet" som kommer etter at effekten er slått av. Dvs: Hvis du
stiller inn termostaten på  at den skal bryte kjøleeffekten på + 1 grad målt på tønna må luften
omkring være kaldere. Det vil igjen si at lufta vil fortsette å kjøle ned
øllen etter at kompressoren er slåttt av. Nå har luft ikke så stor varmekapasitet, så hysteresen
blir heller liten. Avstanden mellom inn og utkobling derimot er noe annet.
Jeg bruker en UT200 på en fryseboks til lager med 2x50 liter oppi og har stilt
termostaten  på + 0,5 grader inn og -0,5 gr ut . Det fungerer aldeles utmerket!
 
Torga skrev:
Når fryserene våre er tilnærmet fulle enten av fat eller gjæringsdunker så gjør vi som deg. Vi taper sensoren til fat/ dunkene med isolasjon over. Hysteresen setter vi gjerne på 0,5 til 1°C.

Kompresoren går nesten ikke i det hele tatt når lagrinsgtemperaturen er oppnådd.
For å få det inn med teskje: hvilke av/på-temperaturer stiller du inn UT200'en på når du lagrer?
 
Begrepet "hysterese" brukes nok litt feil her, ja. Har også brukt det om temperatursvingninger, men det er vel egentlig snakk om faseforandringer av stoffer og hvorvidt dette skjer på samme temperatur ved nedkjøling som ved oppvarming  ;) Vel, så lange man gjør seg forstått så går det meste  :biersmile:
 
For å få det inn med teskje: hvilke av/på-temperaturer stiller du inn UT200'en på når du lagrer?

Du kan sette inn/ut ganske nært, 0,2-0,5° dersom du isolerer føleren mot et fullt fat. En fryser er såpass godt isolert at veskevolumet bruker lang tid til å stige i temperatur inni fryseren. Ved for store intervaller kan du i teorien risikere frysing av øl fordi det magasineres såpass mye kulde i fryseren når den går lenge. Er i alle fall slik vi har gjort det, og det funker greit for oss.

EDIT: Feil sitat, ja  :roedme2:
 
Flott! Da er det kommet to eksempler på innstillinger for UT200 ved lagering i fryseboks:
- på: 0,5 °C, av: -0,5 °C (magnumhansen)
- på: 0,5 °C, av: 0,2 °C (beant)

Jeg legger meg nog litt over frysepunktet, i hvertfall til jeg blir kjent med temperatursvingningene. Skal se om jeg klarer å sitte vakt ved fryseren for å si noe om hvor ofte/lenge kompressoren går.

Trenger jeg å justere størrelsen temperaturintervallet hvis jeg skal stille fryseboksen inn på serveringstemperatur?
 
johanj skrev:
Flott! Da er det kommet to eksempler på innstillinger for UT200 ved lagering i fryseboks:
- på: 0,5 °C, av: -0,5 °C (magnumhansen)
- på: 0,5 °C, av: 0,2 °C (beant)

Jeg legger meg nog litt over frysepunktet, i hvertfall til jeg blir kjent med temperatursvingningene. Skal se om jeg klarer å sitte vakt ved fryseren for å si noe om hvor ofte/lenge kompressoren går.

Trenger jeg å justere størrelsen temperaturintervallet hvis jeg skal stille fryseboksen inn på serveringstemperatur?

Du trenger ikke  å være rundt frysepunktet.


eks: Du ønsker å lagre på +2°c. du stiller da termostaten på å slå inn ved +2.5°c og ut ved +1,5°C.

På den måten må temperaturen i fatet endre seg en hel grad før termostaten korrigerer igjen.
 
Det jeg mente var at du kunne sette en hysterese/temperaturforskjell på 0,2-0,5 °C, feks inn: 2,2, ut: 2. Beklager at det ble litt dårlig forklart  :bank2:

Som torga sier så behøver du ikke å ligge rundt 0 °C. Vi lagrer lager rundt 2 °C.

Du trenger ikke å justere temperaturintervallet dersom du ønsker å benytte boksen som serveringsboks  ;D . Det du bør være obs på er igjen frysing av øl. Sett sensoren på et fat som blir brukt, og i alle fall ikke på et nytt fat som du setter inn. Det gjorde jeg og et halvfult fat med pils frøs før tempen i det nye fatet hadde stabilisert seg.
 
Temperaturer har du fått gode svar på, angående driftstid behøver du ikke tenke på den, 1 time eller 1 år betyr ikke noe, det er antall start som bestemmer levetiden, men uansett må den stoppe for ikke å fryse alt i stein.
 
jeg har lest at man trenger minst 0,8 grader mellom in\ut for at kompressoren ikke skal gi seg. Men dette var et kjøleskap. Det er vel sånn at det er mye avhengig av isoleringsverdi og? og modell?
 
Huub skrev:
jeg har lest at man trenger minst 0,8 grader mellom in\ut for at kompressoren ikke skal gi seg. Men dette var et kjøleskap. Det er vel sånn at det er mye avhengig av isoleringsverdi og? og modell?


Igjen. det avhenger av hvor mye du har i skapet/ fryseren. Om du har 150 kg øl og stål som holder 2°c. så tar det laang tid for temperaturen å stige selv 0,5 grader.
 
Huub skrev:
jeg har lest at man trenger minst 0,8 grader mellom in\ut for at kompressoren ikke skal gi seg. Men dette var et kjøleskap. Det er vel sånn at det er mye avhengig av isoleringsverdi og? og modell?

Jeg vil også tro at dette kan dreie seg om en luftføler. blir litt anderledes dersom man isolerer føleren mot et fat øl.
 
Kjempebra!

Da starter jeg med følgende innstilling; på 2,5 °C, av: 1,5 °C. Siden drifttiden er mindre betydelsefull enn antall start, begynner jeg med litt større tolaranser på temperatur da regner jeg at fryseboksen kan stå mange timer før temperaturen stiger 1 grad. Når jeg får litt føling med tempsvinginger og tidsintervaller prøver jeg nok å snevre inn tempintervallet på UT200'en.

Mange takk for gode svar.


EDIT: etterhvert som jeg ble tryggere på utstyret så endte jeg opp med en forskjell på 0,2 grader mellom av og på, fryseboksen kjører noen få minutter, og det går mange timer mellom hver start.
 
magnumhansen skrev:
Det er vel en del begrepsforvirring ute å går her. Da jeg gikk på skolen og ble ingeniør lærte vi at
hysterese er det "etterslepet" som kommer etter at effekten er slått av. Dvs: Hvis du
stiller inn termostaten på  at den skal bryte kjøleeffekten på + 1 grad målt på tønna må luften
omkring være kaldere. Det vil igjen si at lufta vil fortsette å kjøle ned
øllen etter at kompressoren er slåttt av. Nå har luft ikke så stor varmekapasitet, så hysteresen
blir heller liten. Avstanden mellom inn og utkobling derimot er noe annet.
Jeg bruker en UT200 på en fryseboks til lager med 2x50 liter oppi og har stilt
termostaten  på + 0,5 grader inn og -0,5 gr ut . Det fungerer aldeles utmerket!

Definisjonen ja, men når du har med utstyr som ikke kan kobles inn/ut hurtig må du ha det produsenter av termostater kaller hyeresis, og det får du uansett, termostaten kan ikke koble både inn og ut på fx. 25 grader, det må skje noe med temperaturen, I en fryser vil det skje uansett (varmeelement og), temperaturen vil falle ltt til etter kompressoren har stoppet men ingen har ennå kommet med en fasit så jeg velger litt hysterese siden jeg bruker digitale følere (DS18s0) og kan risikere flere inn/utkobliger i sekundet, det dreper motoren fort.

Litt flisspikkeri dette her men det er nå greit for oss som bruker pumper å vite at hyppige start er drepen for motoren.
 
Tilbake
Topp