Fryseboks som kjøle/gjæringskap?

Stein

Norbrygg-medlem
Bruker i dag en fryseboks med STC1000 til gjæring av øl som skal gjæres ved lav temperatur. Da jeg vaneligvis brygger batcher på 35-40 liter blir det to gjæringsbøtter i fryseboksen. Dette fungerer i utgangspunktet veldig bra, men jeg har også en konisk gjæringstank som jeg egentlig foretrekker å bruke i stedet for disse plastbøttene. Problemet er da at den blir for høy til å få ned i fryseboksen med mindre fryseboksen kan reises på høykant å så plassere den koniske gjæringstanken på den ene kortveggen som da vil fungere som bunn. Lokket vil da fungere som en dør og "bunnen"/endeveggen vil kunne beskyttes med ei finerplate.
Før jeg prøver dette i praksis kunne jeg tenke meg å høre hva mine kompetente medbryggere mener om dette.
 
Det er vel slik med en fryseboks som et kjøleskap, at kompressoren ryker hvis gassen ikke er samlet i bunnen? med andre ord, KANSKJE du får det til hvis du tar ut og snur kompressoren, men jeg synes det høres litt dodgy ut.

Jeg har derimot et forslag til deg: bygg en forhøyningsramme til fryseren! (se bilde under) Bildet viser min sin stående på siden, den er laget i samme kvadrat som fryseren. Den har blitt kledd med huntonitt (fra et gammelt garderobeskap) og skal isoleres med motorromsmatter fra biltema. som "tak" bruker jeg bare fryserlokket løst oppå, det veier jo nesten ingenting så det er lett å ta av og på uten å forstyrre gjæren, men hvis man gidder så kan man selvsagt flytte hengslene opp på rammen også :) med den fryseren jeg hadde så var det masse styr fant jeg ut, så løsningen min ble altså løst lokk. Jeg bygget min ramme i alu, som bildet viser. Jeg er industrimekaniker av yrke, og en klossmajor med treverk, så jeg lager alt i metall såfremt jeg kan. Men den kan så klart bygges i hva du måtte ha for hånd :) lekter og kryssfiner gjør samme jobben!

en annen fordel er at du slik har rikelig med plass ved siden av gjæringstanken din, slik at du kan sette et gjæringskar til nedi ved behov
 

Vedlegg

  • Forhøyningsramme.jpg
    Forhøyningsramme.jpg
    121,3 KB · Sett: 397
  • Like
Reaksjoner: JoW
Jeg har derimot et forslag til deg: bygg en forhøyningsramme til fryseren! (se bilde under) Bildet viser min sin stående på siden, den er laget i samme kvadrat som fryseren. Den har blitt kledd med huntonitt (fra et gammelt garderobeskap) og skal isoleres med motorromsmatter fra biltema. som "tak" bruker jeg bare fryserlokket løst oppå, det veier jo nesten ingenting så det er lett å ta av og på uten å forstyrre gjæren, men hvis man gidder så kan man selvsagt flytte hengslene opp på rammen også :) med den fryseren jeg hadde så var det masse styr fant jeg ut, så løsningen min ble altså løst lokk. Jeg bygget min ramme i alu, som bildet viser. Jeg er industrimekaniker av yrke, og en klossmajor med treverk, så jeg lager alt i metall såfremt jeg kan. Men den kan så klart bygges i hva du måtte ha for hånd :) lekter og kryssfiner gjør samme jobben!

en annen fordel er at du slik har rikelig med plass ved siden av gjæringstanken din, slik at du kan sette et gjæringskar til nedi ved behov[/QUOTE]

Takker for forslag, men jeg har allerede prøvd å bygge ei ramme oppå fryseboksen. Dvs. jeg lot lokket stå åpent og dannet bakvegg og lagde de tre andre veggene og et nytt løst lokk i isopor. Fungerte for såvidt greit, men var litt knotete å håndtere. Dessuten tok den løsningen litt for mye plass på gulvet.
 
Jeg ville ikke forsøkt å sette fryseren på høykant. Fare for at den da går i stykker.

Selg den og kjøp et brukt kjøleskap som tanken går inn i. Det er det sikreste. Må kanskje være et butikkskap for melk/brus for å få plass? De ligger av og til på finn.
 
Hvis tanken er stål så ville jeg sett etter peltier-kjølere. Du trenger en profil som er buet på den ene siden og rett på den andre til å feste elementene. Peltier-elementer har omtrent en virkningsgrad på 1. Så 70W i kjøleeffekt + 70W tap. Du trenger å isolere tanken for at det skal være hensiktsmessig. Det finnes en del ferdig kjølere for forskjellige tanker, men her burde det være en smal sak å bygge det såfremt du får ordnet den profilen. 200W 12V strømforsyning driver fint to slike elementer og en STC1000 til å styre denne igjen.

Kjølerigge/vifter på varm side for å transportere bort varme.
 
Alternativt kan en kveile rør eller slange rundt tanken, sette et glykolreservoar med pumpe i fryseren og sirkulere glykolkjøleveske rundt tanken.

Eller en kan en lage en mindre glykolkjøler med peltier element ev. kompressor fra en avfukter.

Har en fantasi og arbeidslyst er det mye som er mulig.
 
Jeg ønsker meg egentlig et kjøleelement som er lite, går på strøm, og som jeg kan feste på et Corneliusfat med noen reimer for å ha på verandaen når sola titter frem. Dersom jeg må dra ut en fryser, faller litt av formålet bort :) .
Jeg kan alltids ha noen blå fryseblokker som surres innenfor et liggeunderlag.... men jeg ønsker meg altså en profil og en Peltier-kjøler
 
Det er trolig billigere å få noen til og sage og høvle et tykt rør i riktig diameter
ImageUploadedByTapatalk1422537654.520175.jpg
 
Har lekt litt med peltier-tanken jeg også. Til cornelius tror det blir mye mikk & ræl, men for en velfungerende konisk gjæringstank er det kanskje verdt det?
Som Per Buer sier lenger opp er det et overkommelig byggeprosjekt, men for å komme i mål trenger du en god (og stor) anleggsflate mot tanken, og nok effekt. Både nok effekt på selve peltierelementene, men ikke minst en veldig effektiv varmeledning på varm-siden, feks vifte på stor kjøleribbe, vannkjøling, el. Og med det forsvinner kanskje noe av poenget - at det skal være enkelt..

Har du muligheten til å sette tanken et kaldere sted? Det er mye enklere å varme opp enn å kjøle ned :)
Hvis ikke støtter jeg krage-til-fryser-prinsippet til Hans_K_S. Enkelt & greit.
 
Jeg ønsker meg egentlig et kjøleelement som er lite, går på strøm, og som jeg kan feste på et Corneliusfat med noen reimer for å ha på verandaen når sola titter frem. Dersom jeg må dra ut en fryser, faller litt av formålet bort :) .
Jeg kan alltids ha noen blå fryseblokker som surres innenfor et liggeunderlag.... men jeg ønsker meg altså en profil og en Peltier-kjøler
Low tech løsning som funker; fuktig håndle surret rundt Corneliusen. Når sola skinner på dette og vannet fordamper kjøles fatet ned :)
 
Tilbake
Topp