Fryser i kjeller og kraner i første etasje?

Anders V.

Norbrygg-medlem
Er det noen spesielle ting jeg bør tenke på hvis jeg skal ha fatene i fryseren i kjelleren og så trekke slangene opp i første? Lengden på slangene blir ca 3m. (Eller er dette en dårlig idé?)
Edit: Det jeg egentlig lurer på er om det er et problem med 3 meter høydeforskjell fra fatene og opp til kranene....
 
Lange slanger vil være med på å ha en skumdempende effekt så det er jo en bra ting. Det eneste negative er at du vil ha endel 'dødøl' liggende i slangen som blir temperert som omgivelsene rundt slangen mellom hver gang du tapper. Dette har nok lite å si om du tapper en halvliter hver gang og har liten dimensjon på ølslangen. Tapper du mindre volum og har større dimensjon vil du imidlertid kanskje kunne merke litt til dødølen. Tror ikke noen har brukt ordet dødøl før men tror det gir mening her hehe :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 
Akkurat det kommer jo an på hvor fatene er plassert i kjelleren. Vurderer det samme selv, og da blir fatene plassert oppover i hyllene etter behov. Hos meg er det såpass kjølig i kjelleren at det ikke skulle være noe problem.
 
Det vil vell også komme inn en temperaturissue her også. "Mye" øl i slangene som vil ha romtemperatur. Vet det har blitt diskutert å kle de inn i kjøleslanger.

Har selv alt i et kjølerom så har ikke dette problemet.
 
Tilbake
Topp