Fryser ødelagt av stc-1000?

Tim

 
Nå begynner jeg å frykte at fryseren jeg har som kegerator begynner å ta kvelden :(
Satte den på i går etter at den har vært avslått en stund, og satte temp til 4 grader.
Satt inn 5 fat til karbonering som var avkjølt før tapping.

Nå ser det ut som temperaturen bare øker, 10 grader nå, og lyden fra fryseren virker litt anderledes.
Det er i såfall andre som ryker for meg, hadde en før som begynte på samme måten.

Er det stc-1000 som gjør dette, altså at fryseren ikke tåler det?
Noen som har opplevd det samme?
 
Jeg har tatt knekken på to tilårskomne kjøleskap. Jeg har hatt tidsforsinkelsen mellom stopp og restart av kompressoren innstilt på 9minutter. Så jeg vet sannelig ikke hva det skyldes. Om det er STC-1000 som tar knekken på det, eller om det bare er alderen som gjør seg gjeldende. Det siste hørte jeg, etter at det hadde stått halvannen måned uten strøm, at det var merkelige surklelyder da det startet opp. Men det kjølte (det dannet seg rim på bakveggen). Da jeg kom ned igjen i kjelleren neste dag var imidlertid all kjøle-effekt borte, og jeg har ikke lyktes i å få igang kompressoren igjen.
 
Hmm..  Min første fryser hadde jeg standardinnstillingen med 0.5 min, og jeg har tenkt at det kanskje var derfor den røk. Den brukte jeg til gjæring, så kjørte varme og kulde.
Denne har jeg kun hatt kjøling på, og den har hatt lange perioder med pause mellom hver gang kompressoren går på.
Begynner å lure om det er noe med teknikken hver gang stc-1000 slår på strømmen som ikke er gunstig.
Men har ikke noe innsikt i elektro.
 
Frysebokser er beregnet til å fungere på -20 på kald side og +40 på varm side. Når man erstatter termostaten med en som går opp i 0 grader krever dette en større elektromotor. Resulatet blir at kompressoren blir overbelastet, for for lite kjøling og til slutt havarerer. Noen anlegg kan nok fungere noen år, men det er ikke noen ideell løsning.
Ang hysterese eller intervall på start og stopp, så er det viktig at trykkene får utlignet seg før kompressoren starter igjen.
 
Jeg tenkte uansett å bruke et gammelt kjøleskap, type gratis fra finn.no, men har fundert litt på hvor sunt det er kompressoren å miste / få strøm hvert 10 minutt feks. Noen som har erfaringer å dele der?

Jeg skal i utgangspunktet bruke det for å gjære ales på ca 18 grader og skapet skal stå i romtemperatur som varierer mellom 15 grader og 25 grader på (feks en vårdag/natt som i dag).
 
Covi skrev:
Frysebokser er beregnet til å fungere på -20 på kald side og +40 på varm side. Når man erstatter termostaten med en som går opp i 0 grader krever dette en større elektromotor. Resulatet blir at kompressoren blir overbelastet, for for lite kjøling og til slutt havarerer. Noen anlegg kan nok fungere noen år, men det er ikke noen ideell løsning.
Ang hysterese eller intervall på start og stopp, så er det viktig at trykkene får utlignet seg før kompressoren starter igjen.

Hmmm... Har sett mange over dammen som bruker frysere som kjøleskap og trodde dette var grei skuring.. Det er det altså ikke? Vil det slite langt mindre om man holder seg rundt 8-10 grader kontra feks 4?
 
Mange på denne siden av dammen som bruker fryser til gjæringsskap og kegerator så tror ikke det er dét som er problemet.
 
Hvilken side av dammen det var er selvsagt likegyldig. Burde skrevet youtube. Men hva er problemet da..?
 
En fryser er designet for å holde -20°C innvendig ved 20 grader omgivelse temperatur. altså 40°C differanse. Mens et kjøleskap har en differanse på 16 grader. Selv om prinsippet for et kjøleskap og fryser er det samme, så skiller det seg på type kjølemedium, mengde kjølemedium, type kompressor og kompressorolje som er brukt på en fryser og et kjøleskap.
En fryser er mye lengre unna ideelt arbeidsområde når den blir brukt som kegerator, enn det et kjøleskap er.
 
Tror ikke det er tidsforsinkelsen på STC-1000 som tar knekken på skapet iallefall.
Om skapet mitt nettopp har blitt slått av, nekter det å slå seg på med en gang igjen, selv om STC-1000 slår seg på. Tar iallefall 4-5 minutter før det slår seg på når det har fått strøm.

Nå skal det sies at jeg ikke har modifisert selve kjøleskapet noe. Jeg har bare den mekaniske termostaten på maks, og bruker STC-en til å slå av/på strømmen til en stikkontakt.
 
Er vel nærmest umulig å vite helt sikkert, men jeg hadde kobla som du har Hallstein.
Dette var frysebokser da.  Var ganske lang tid mellom hver gang den slo på kjøling.
 
Tilbake
Topp