Fryser som gjæringsskap.

Hvordan er det med en fryser og stc1000 som gjæringsskap. Vil fryseren være for kraftig, og føre til at temperaturen synker for fort?
 
Jeg koblet akkurat opp en fryser med stc-1000.  Følte den jobbet mye frem og tilbake. Skiftet derfor termostaten med en kjøleskapstermostat. Jevnere temp nå.
 
Janroar skrev:
Jeg koblet akkurat opp en fryser med stc-1000.  Følte den jobbet mye frem og tilbake. Skiftet derfor termostaten med en kjøleskapstermostat. Jevnere temp nå.
Da har du ikke satt stc-1000 riktig i parametrene.
Min funker helt supert.
 
Mulig det.  Endret forsinkelsen på kjølestart til minimum. Og temp differansen til minimum.  Har en liten varmekilde også. Kjølseskapstermostaten har jo et riktigere arbeisdsområde, men jeg har nok ikke testet nok før jeg bytta termostaten :)  Uansett et greit gjæringskap til et par dunker.
 
Janroar skrev:
Mulig det.  Endret forsinkelsen på kjølestart til minimum. Og temp differansen til minimum.  Har en liten varmekilde også. Kjølseskapstermostaten har jo et riktigere arbeisdsområde, men jeg har nok ikke testet nok før jeg bytta termostaten :)  Uansett et greit gjæringskap til et par dunker.

Det kan fort bli litt for tett til at systemet får stabilisert seg.
 
Her må jeg ha misforstått noe. Jeg trodde ved montering av STC1000 i kjøleskap eller fryser ble den originale termostaten bortkoblet og erstattet med STC1000.....?
 
Eg har justert kjøleskapet på max og lar Stc ta seg av jobben. Funker som F

Sent from my HTC One V using Tapatalk 2
 
Jo-Helge skrev:
Eg har justert kjøleskapet på max og lar Stc ta seg av jobben. Funker som F

Sent from my HTC One V using Tapatalk 2

Har gjort det samme og det fungerer greit, men det er et par ting å passe på.
- Sensor tapet til gjræringstanken gir en bedre styring fordi den tar høyde for tregheten i systemet.
- Av samme grunn bør ikke STCen ikke stilles til for rask eller nøyaktig.

Men samtidig sitte jeg med et inntrykk av at det ene av mine to kjøleskap er lettere å styre enne det andre. Dette er det nyeste.
 
Me har stilt den på +- 0.4.  Starter gjæring på lav tempratur. Gjerne 0.5 under laveste anbefalte. Synest vi ganske kjapt får ein stabil tempratur.
Har 2 kjøleskap og 1 djupfryser. Vil ikkje sei eg merker dei jobber so alt for hard.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
 
magne1972 skrev:
Janroar skrev:
Jeg koblet akkurat opp en fryser med stc-1000.  Følte den jobbet mye frem og tilbake. Skiftet derfor termostaten med en kjøleskapstermostat. Jevnere temp nå.
Da har du ikke satt stc-1000 riktig i parametrene.
Min funker helt supert.

Hvilke parametre bør jeg bruke? Kan få en fryser for noen småpenger og lurer på om det er verdt det. Bør jeg gå for en varmekilde også?

Sent from my GT-P7510 using Tapatalk 2
 
Minimum 3 minutter lagtime på starten.
Temperaturforskjellen bør vel ikke noe særlig under 0,5 (0,5 grader på føleren vil uansett ikke være 0,5 grader i hele vørteren)
Isoler også føleren intill gjærkarret.
Hviletiden er egentlig det mest kritiske for å ungå kompressorhavari/slitasje. :)
 
Valente skrev:
Hvilke parametre bør jeg bruke? Kan få en fryser for noen småpenger og lurer på om det er verdt det. Bør jeg gå for en varmekilde også?

Sent from my GT-P7510 using Tapatalk 2

De som Jo-Helge beskriver er svært like mine. Har i tillegg en forsinkelse på 1 (som kunne vært lengre)

Du må ikke ha en varmekilde om rommet er varmere enn ønsket temperatur, men det gir utvilsomt en bedre styring (jeg har en med og en uten).

Gi uansett systemet litt tid før du gjør justeringer.
Om du setter inn en dunk på 20 liter (+) som holder 20 grader går det selvsagt noe tid før den er nede i eksempelvis 17 grader og enda lengre tid andre veien om du ikke har varmekilde.
 
Me kjører med varme kilde på alle gjæringsskap. ( frost vakt frå Jula ca 150 kr?  ) Gjærings tempraturkontrol er det me ser har tatt oss eit skritt videre.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
 
Grunnen til at det ene kjøleskapte står uten varmekilde er rett og slett at det er kort tid siden STCen kom i bruk.
Bruker forøvrig små kjøleskap (under disk) og da blir åpne 150 Wattere litt kraftige saker.
Har en varmeplate på 28 W (som dette) stående på høykant i skapet og det fungerer greit.
 
Hvis du har både varme (i fryseren) og kjøling på samtidig, så vil STC'en veksle mellom disse to når ønsket temp. er oppnådd.
Hos meg så kjølte fryseren ned, temperaturen fortsatte å synke en stund etterpå og varmen kom på. Denne varmet for mye opp, og så startet fryseren.

Løsningen på siste lager-gjæring var å trekke ut varme-elementet og kun kjøle. Når gjæringa avtok og tempen falt under settpunkt så byttet jeg om til varme og trakk ut fryseren.

Har tidsinnstillingen på max  (15 min) for å unngå masse start og stopp av fryseren.

Det man må passe på hvis man f.eks skal kjøle ned øl fra 20 til 4 grader, er å stille tempen ned gradvis. Hvis ikke så går fryseren kontinuerlig (-25 grader) til ølet er nede på settpunkt.

Mvh,
Erlend H
 
Erlend H. skrev:
Hvis du har både varme (i fryseren) og kjøling på samtidig, så vil STC'en veksle mellom disse to når ønsket temp. er oppnådd.
Hos meg så kjølte fryseren ned, temperaturen fortsatte å synke en stund etterpå og varmen kom på. Denne varmet for mye opp, og så startet fryseren.

Det er på grunn av dette at systemet må ha tidsforsinkelse og at varmeelementet ikke skal være for kraftig.
Jeg har som nevnt 28 W på et under-disk-kjøleskap.
Hører at andre rett og slett bruker en lyspære.
 
Jeg bruker 150w frostvakt, og det går fint. Ved store temperaturforandringer lønner det seg derimot ikke at sensoren er isolert mot gjærkarret, eller henger løst.
Jeg fester sensoren da mot standen til konisktanken i stål, og da reguleres temperaturen fint.
Jeg tror hver enkelt må tilpasse plasering av sensor, og innstillinger på stc etter effekten og bruken sin. :)
 
Tilbake
Topp