Frysing av gjær

Jeg har lenge lurt på hvordan man fryser gjær effektivt og hva som er fordelene med dette i forhold til andre måter å oppbevare gjær på. Selv har jeg lenge tatt gjær fra gjæringsfatet og satt i kjøleskapet, og dette har funka bra. Men gjæra bør jo da brukes forholdsvis fort og det egner seg dårlig for langtidslagring. Er det noen som har erfaring med frysing av gjær, og har noe info om hvordan dette best gjøres, hvor lang holdbarhetstid denne gjæra vil ha og hva slags utstyr som trengs til en slik operasjon? :)
 
Det ideelle er å oppbevare gjæren under glyserin ved helt stabile temperaturer under -70 °C, altså ikke spesielt praktisk for hjemmebryggere. Problemet med vanlige frysere er ikke bare at de har for høy temperatur, men temperatursvingningene er ganske store. Dette er svært uheldig for gjæren. Chris White fra White Labs fremholder at frysing av gjær ikke er en god praktisk mulighet for hjemmebryggere, først og fremst pga. fryseren. Ved store temperatursvingninger vil mye av gjæren dø. Jeg tror ikke jeg ville tatt meg bryet med å fryse min egen gjær, men det hadde sikkert vært en svært lærerik prosess! Du kan jo kontakte White Labs eller Wyeast for grundigere info.
 
Vil du likevel gjøre et forsøk, og er du villig til å vekke din gjærbank til livs innimellom for å kompensere for avdødd gjær, sjekk linkene i denne tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=141.0
 
hvis du taper øl i flasker og kan oppbevare dem kjølig så er gjæren i bunn av flasken helt ok etter et år.

Bare blander den med litt malt extrakt et par dager før du skal brygge.  Som en bonus kan du drikke ølen fra flasken.
 
Det er til dels sant. Menn tatt i betraktning at man alltid vil få en eller annen form for forurensning av gjæren så tror jeg ikke at man bør gjøre det flere ganger etter hverandre. I tillegg har alkoholstyrken til ølet noe å si. I en flaske med øl på 9% vil mindre gjær overleve til gjenoppdyrkning enn i en flaske med øl på ca 4%.

Dette er forøvrig en av grunnene at mange hjemmebryggere bruker gjærslammen i Westmalle Dubbel til oppdyrking, og ikke den i den sterkere Westmalle Tripel ;).
 
Anthony skrev:
hvis du taper øl i flasker og kan oppbevare dem kjølig så er gjæren i bunn av flasken helt ok etter et år.

Bare blander den med litt malt extrakt et par dager før du skal brygge.  Som en bonus kan du drikke ølen fra flasken.

En ting er forurensning, en annen er at det ikke er store mengden gjær som faktisk vil være i live etter et år. Den delen av gjæren som har overlevd vil ikke nødvendigvis være ved spesielt god helse heller. Jeg oppbevarte selv gjær på den måten tidlig i bryggekarrieren, og det ble selvsagt øl av gjæren, men resultatene var ganske varierende.
 
Tilbake
Topp